کد خبر: ۲۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
قیمت مسکن چقدر کاهش پیدا کرد؟
نتیجه جهش غیرمعقول قیمت مسکن در زمستان سال گذشته، رکود معاملات و چرخش همه معادلات به نفع خریداران بوده است؛ به گونه‌ای که باوجود کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در مناطق مختلف، باز هم خریداران پای معامله نمی‌آیند.

مخاطب 24- بازارمسکن بعد از جهش غیرمعقول قیمت‌ها در زمستان ۱۴۰۱، وارد یکی از سخت‌ترین دوره‌های رکودی شده و باوجود کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی میانگین قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان، این بازار همچنان کساد است. فعالان بازار مسکن می‌گویند برای فروش ملک، فعلا راهی جز ارائه تخفیف‌های جذاب به خریداران وجود ندارد.

اواخر سال قبل که قیمت دلار در بازار آزاد به‌سمت ۶۰ هزار تومان خیز برداشته بود، بازار مسکن هم تورم بالایی را تجربه کرد. همان زمان فعالان بازارمسکن، رشد قیمت مسکن در آستانه‌ماه مبارک رمضان و نوروز را غیرمعقول دانستند و پیش‌بینی کردند که به‌احتمال‌زیاد، این بازار در سال ۱۴۰۲ با رکود سنگین مواجه شود. برآوردی که در ماه‌های اخیر کاملا به حقیقت پیوسته و حتی تخفیف‌های جذاب روی قیمت فروش هم نتوانسته است کمر آن را بشکند.

عقب‌نشینی فروشندگان از قیمت پیشنهادی

بیش از ۹‌ماه است که آمار رسمی در مورد تحولات بازار مسکن منتشر نمی‌شود و روند بازار مشخص نیست؛ اما پرس‌وجو از فعالان بازار مسکن و مسئولان صنفی حاکی از این است که حداقل در ۶ ماهه امسال، وضعیت بازار مسکن چیزی جز رکود و کسادی نبوده است.

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: شرایط فعلی بازار مسکن از رکود کامل حکایت دارد و تعداد معاملات خریدوفروش به‌شدت پایین آمده است.

کیانوش گودرزی ، دلیل این اتفاق را رشد عجیب و نامعقول قیمت‌ها در بهمن و اسفند سال قبل می‌داند و می‌افزاید: در شرایطی که همه‌ساله در آستانه‌ماه مبارک رمضان و پایان سال شاهد توقف معاملات و ثبات بازار بودیم، در سال گذشته بازار مسکن با تورم عجیبی مواجه شده و همان زمان گفتیم که نتیجه این وضعیت، رکود در سال آینده و ناتوان قیمت‌ها از رشد همپای نرخ تورم خواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن، می‌افزاید: از یک‌سو فعالیت سامانه املاک و اسکان و شناسایی خانه‌های خالی به بهبود شفافیت بازار کمک کرده و از سوی دیگر اقدام دولت در تکمیل و واگذاری مسکن مهر باقی‌مانده توانست به عرضه مسکن کمک کند که نتیجه آن در کنار سایر اقدامات تنظیم بازار، در کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت مسکن در شهرهای جدید مشهود است.

این مسئول صنفی ادامه می‌دهد: در شهر تهران هم میانگین قیمت‌های پیشنهادی در مناطق مختلف با کاهش حدود ۱۵ درصدی مواجه بوده و به‌دلیل رکود سنگین، مالکانی که نیاز مالی شدیدتری دارند برای فروش آپارتمان خود تخفیف‌های بیشتری هم می‌دهند تا مشتری پیدا کنند.

کسادی بازار مسکن در فصل جابه‌جایی

فصل تابستان، دوره رونق نقل‌وانتقال در بازار مسکن است و این جابه‌جایی‌ها در کنار داغ کردن بازار اجاره، روی معاملات بازار مسکن نیز اثرگذار است؛ اما امسال، در حالی فصل تابستان و دوره جابه‌جایی بازار مسکن در حال اتمام است که معاملات تقریبا متوقف شده و به گواه مشاوران املاک، برخی از بنگاه‌ها هیچ معامله‌ای انجام نداده‌اند.

قیصری، مشاور املاک تهران می‌گوید: در ۶‌ماه اخیر تعداد معاملات به‌قدری پایین آمده که تعداد آن از تعداد مشاوران املاک نیز پایین‌تر است و برخی از بنگاه‌ها حتی یک معامله هم انجام نداده است.

او در مورد تأثیر کسادی بازار بر قیمت‌ها، اظهار می‌کند: در بنگاه ما از ابتدای سال تاکنون فقط یک معامله خریدوفروش مسکن انجام شده که این معامله هم مقدمات آن در اسفندماه گذشته و روی قیمت ۶۰ میلیون تومان برای هر متر انجام شد؛ اما در ادامه با انصراف خریدار، عملا معامله بایگانی شد تا اینکه ۲ هفته پیش، همان واحد به قیمت متری ۴۷ میلیون تومان به همان خریدار فروخته شد.

قیصری، نیاز مالی فروشنده را دلیل عقب‌نشینی ۲۱.۶ درصدی از قیمت پیشنهادی عنوان کرده و می‌گوید: در شرایط فعلی، فروش مسکن جز با تخفیف‌های جذاب و به‌اصطلاح زیر قیمت امکان‌پذیر نیست و حتی سازندگان نیز به‌دلیل کسری نقدینگی، واحدهای خود را زیر قیمت بازار پیش‌فروش می‌کنند.

فشار کسادی به انبوه‌سازان

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن نیز با تأیید رکود سنگین بازار مسکن، می‌گوید: گردش نقدینگی بازار مسکن به‌قدری افت کرده که برخی از سازندگان از ادامه ساخت‌وساز ناتوان هستند؛ چراکه تزریق نقدینگی از سمت نظام بانکی نیز تقریبا متوقف است.

او با اشاره به سهم بالای بخش ساختمان در اقتصاد غیرنفتی کشور، می‌افزاید: کسادی بازار ساختمان به صدها حرفه و صنعت تولیدی، توزیعی و خدماتی آسیب وارد می‌کند و حداقل باید تمهیداتی برای پای‌کار آوردن بانک‌ها به‌منظور کمک به تولید ساختمان اندیشیده شود.

منبع: همشهری

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.