کد خبر: ۲۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشکده خودرو:

عمر مفید خودرو در دنیا ۵ سال است؛ لزوم تعریف استاندارد‌ها مطابق با شرایط جامعه

عمر مفید خودرو‌ها در همه‌ی دنیا پنج سال، خودرو‌های تولید سال ۱۳۹۰ به قبل را فاقد کارایی لازم دانسته و معتقد است که سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد و با تبیین استاندارد‌های لازم مطابق با شرایط جامعه، به فکر طراحی تولید محصولات جدید با پلتفرم‌های جدید باشد.
عمر مفید خودرو در دنیا ۵ سال است؛ لزوم تعریف استاندارد‌ها مطابق با شرایط جامعه

مخاطب 24- شب گذشته (یکشنبه شب)، محمدحسن شجاعی‌فرد با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در رابطه با ایمنی کیفیت خودروها، اظهار کرد: موضوعی که متاسفانه از نگاه استاندارد در آن دارای مشکل هستیم، این است که استاندارد در دنیا مطابق نیاز جامعه و منطقه طراحی می‌شود؛ بطور مثال اگر در کشوری آفتاب و نور کم است، روشن بودن چراغ (DAYLIGHT) را استاندارد تلقی می‌کنند اما در کشور ما که آفتاب در همه سال‌ها داریم، استاندارد (DAYLIGHT) چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند اما جزو استانداردهای ۸۵گانه است و برای برخی خودروهای ما نیز لحاظ می‌شود.

او افزود: ۸۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که از این میزان بالای ۶۰ درصد، ۸۵ استاندارد اروپا را نداشتند؛ اما از سوی دیگر ما استانداردهای غیرضروری همچون نمایش فشار باد لاستیک را ضروری می‌کنیم اما از چالش‌های دیگر غفلت می‌شود؛ در حقیقت باید شرایط را در نظر گرفت و متناسب  باید به استاندارهای ضروری‌تر متناسب با شرایط کشور  و نیاز، استانداردها را اعمال کنیم. تصادف در کشور ما آمار بالایی دارد و اقدامی خوبی که سازمان استاندارد انجام داده، این است که تست عابر پیاده را جزو استانداردهای ضروری دانسته است.

قائم مقام دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطر نشان کرد: روسیه به مجرد اینکه تحت تحریم‌های اروپا قرار گرفت؛ حدود ۴۰ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه را حذف کرد؛ چراکه معتقد بود با همه‌ی آن‌ استاندادها نمی‌توانیم تولید و عرضه خودرو داشته باشیم، فلذا قیمت هم بالا خواهد رفت.

در دنیا، خودروی اقتصادی حرف اول را می‌زند

شجاعی‌فرد تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد تا استانداردهای لازم مطابق با شرایط جامعه را تعریف و تببین کند. نکته مهم این است که به‌هر حال در دنیا خودروی اقتصادی حرف اول را در جمعیت بالا می‌زند. ۸۰ درصد بازار ایران را خودروهای زیر ۶۰۰۰ دلار تشکیل  داده است و بیش از آن، معمولا مشتری ندارد؛ حال اگر برخی استانداردها را اضافه و همه ۸۵ گانه را رعایت کنیم، نه‌تنها کمکی به ایمنی نخواهد کرد، بلکه حداقل ۱۵۰۰ دلار به قیمت خودروها اضافه خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران، تصریح کرد: وقتی خودرویی با پلتفرم ۴۰ سال پیش  را با تغییر نام، می‌خواهیم استانداردها را پاس کند، قطعاتی باید به آن اضافه کرد که در نتیجه وزن این خودرو بالا می‌رود و دچار چالش‌های بیشتر می‌شود (وزن که افزایش پیدا می‌کند، مصرف سوخت و آلایندگی هم بیشتر می‌شود) و استاندارد را هم پاس می‌کند؛ همچون پراید که ۱۰ سال پیش پاس کرد.

وی ادامه داد: در دنیا که به دنبال خودروی اقتصادی هستند باید سه مولفه وزن کم، قیمت پایین و کیفیت بالا را داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان یک پلتفرم قدیمی را مشمول استاندارد کرد، از این رو که آن را اصلاح کرده‌ایم. در حقیقت باید کاری کنیم که طراحی تولید محصول جدید داشته باشیم؛ نه‌اینکه خودرویی در ظاهر حذف شود اما چندی بعد با یک نام جدید مجدد وارد بازار شود.

این عضو هیات علمی دانشکده خودرو تاکید کرد: در همه دنیا عمر مفید خودرو پنج سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است؛ حال با اغماض هفت سال و نهایتا ۱۰ سال است؛ بنابراین هرچه خودرو از سال ۱۳۹۰ به‌قبل (به‌ویژه خودروهای با پلتفرم قدیم) داریم، دارای کیفیت نیستند و کارایی لازم را ندارند.

 

منبع: ایسنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
ببینید: برگزاری انتخابات شورای شهر تهران به شکل تناسبی + توضیحات وزیر کشور ببینید: برگزاری انتخابات شورای شهر تهران به شکل تناسبی + توضیحات وزیر کشور
اسکندر مومنی، وزیر کشور، با تشریح جزئیات برگزاری انتخابات شورای شهر تهران به شیوه تناسبی، گفت: «در نظام تناسبی، تشکل‌ها و احزاب به نسبت آرایی که به دست می‌آورند، کرسی‌های شورا را تصاحب می‌کنند. برای مثال، اگر حزبی ۴۰ درصد آرا را کسب کند، ۴۰ درصد کرسی‌ها به آن اختصاص خواهد یافت.»
نه‌ی بله به مخاطب؛ بله به حذف یک رسانه نه‌ی بله به مخاطب؛ بله به حذف یک رسانه
هفته گذشته اپلیکشن بله بدون هرگونه اخطار قبلی اقدام به حذف کانال پایگاه خبری مخاطب۲۴ از روی پیام رسان بله اقدام نمود، این تصمیم، علاوه بر ایجاد پرسش‌ها و ابهامات جدی برای افکار عمومی، با ادعای همیشگی این پلتفرم‌ها درباره حمایت از رسانه‌های ایرانی در تضاد آشکار قرار دارد.
فیلمبرداری آخرین اثر اصغر فرهادی به پایان رسید فیلمبرداری آخرین اثر اصغر فرهادی به پایان رسید
فیلم‌برداری دهمین اثر اصغر فرهادی با عنوان «داستان‌های موازی» در پاریس به پایان رسید.
فوری| فیلم درگیری یک مرد و خلع سلاح یکی از مهاجمین حمله تروریستی سیدنی فوری| فیلم درگیری یک مرد و خلع سلاح یکی از مهاجمین حمله تروریستی سیدنی
در تصاویر منتشر شده از این واقعه مردی دیده می‌شود که یکی از مهاجمان را خلع سلاح می‌کند. مقامات استرالیا از او بعنوان «قهرمان» یاد کرده‌اند.
نخستین تصویر بهنام تشکر در «کارآگاه علوی۳» رونمایی شد نخستین تصویر بهنام تشکر در «کارآگاه علوی۳» رونمایی شد
همزمان با ادامه فیلمبرداری فصل سوم مجموعه تلویزیونی «کارآگاه علوی» در شهرک سینمایی غزالی، نخستین تصویر بهنام تشکر در نقش کارآگاه علوی رونمایی شد؛ مجموعه‌ای اپیزودیک با قصه‌های جنایی–معمایی در بستر تاریخی که برای پخش در سال ۱۴۰۵ آماده می‌شود.
عکسی از نیکی کریمی به روایت عباس کیارستمی؛ لبنان ۱۳۸۹ عکسی از نیکی کریمی به روایت عباس کیارستمی؛ لبنان ۱۳۸۹
عکسی کمتر دیده‌شده از نیکی کریمی که در سال ۱۳۸۹ توسط عباس کیارستمی در لبنان ثبت شده، بار دیگر پیوند عمیق سینما، نگاه و سکوت را به یاد می‌آورد.
برگزیده
اطلاعیه مهم درباره واریز یارانه طرح یسنا اطلاعیه مهم درباره واریز یارانه طرح یسنا
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حساب مشمولین مرحله اول طرح یسنا شامل سرپرستان خانوار ۳ دهک اول درآمدی دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار (زیر ۲سال) از ۱۰ آذر شارژ می‌شود.
قابل توجه سهامداران: سود سهام عدالت امسال چقدر واریز می‌شود؟ قابل توجه سهامداران: سود سهام عدالت امسال چقدر واریز می‌شود؟
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: مابقی سود سهام عدالت تا آخر هفته جاری طی روزهای آینده واریز می‌شود.
علت نوسان شدید قیمت برنج ایرانی علت نوسان شدید قیمت برنج ایرانی
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: محدودیت عرضه و عدم همخوانی عرضه و تقاضا منجر به نوسان قیمت برنج شده است، درحالیکه افزایش واردات برنج پاکستانی منجر به تنظیم بازار می‌شود.
صفحه خبر بالای تصاویر