کد خبر: ۲۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشکده خودرو:

عمر مفید خودرو در دنیا ۵ سال است؛ لزوم تعریف استاندارد‌ها مطابق با شرایط جامعه

عمر مفید خودرو‌ها در همه‌ی دنیا پنج سال، خودرو‌های تولید سال ۱۳۹۰ به قبل را فاقد کارایی لازم دانسته و معتقد است که سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد و با تبیین استاندارد‌های لازم مطابق با شرایط جامعه، به فکر طراحی تولید محصولات جدید با پلتفرم‌های جدید باشد.
عمر مفید خودرو در دنیا ۵ سال است؛ لزوم تعریف استاندارد‌ها مطابق با شرایط جامعه

مخاطب 24- شب گذشته (یکشنبه شب)، محمدحسن شجاعی‌فرد با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در رابطه با ایمنی کیفیت خودروها، اظهار کرد: موضوعی که متاسفانه از نگاه استاندارد در آن دارای مشکل هستیم، این است که استاندارد در دنیا مطابق نیاز جامعه و منطقه طراحی می‌شود؛ بطور مثال اگر در کشوری آفتاب و نور کم است، روشن بودن چراغ (DAYLIGHT) را استاندارد تلقی می‌کنند اما در کشور ما که آفتاب در همه سال‌ها داریم، استاندارد (DAYLIGHT) چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند اما جزو استانداردهای ۸۵گانه است و برای برخی خودروهای ما نیز لحاظ می‌شود.

او افزود: ۸۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که از این میزان بالای ۶۰ درصد، ۸۵ استاندارد اروپا را نداشتند؛ اما از سوی دیگر ما استانداردهای غیرضروری همچون نمایش فشار باد لاستیک را ضروری می‌کنیم اما از چالش‌های دیگر غفلت می‌شود؛ در حقیقت باید شرایط را در نظر گرفت و متناسب  باید به استاندارهای ضروری‌تر متناسب با شرایط کشور  و نیاز، استانداردها را اعمال کنیم. تصادف در کشور ما آمار بالایی دارد و اقدامی خوبی که سازمان استاندارد انجام داده، این است که تست عابر پیاده را جزو استانداردهای ضروری دانسته است.

قائم مقام دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطر نشان کرد: روسیه به مجرد اینکه تحت تحریم‌های اروپا قرار گرفت؛ حدود ۴۰ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه را حذف کرد؛ چراکه معتقد بود با همه‌ی آن‌ استاندادها نمی‌توانیم تولید و عرضه خودرو داشته باشیم، فلذا قیمت هم بالا خواهد رفت.

در دنیا، خودروی اقتصادی حرف اول را می‌زند

شجاعی‌فرد تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد تا استانداردهای لازم مطابق با شرایط جامعه را تعریف و تببین کند. نکته مهم این است که به‌هر حال در دنیا خودروی اقتصادی حرف اول را در جمعیت بالا می‌زند. ۸۰ درصد بازار ایران را خودروهای زیر ۶۰۰۰ دلار تشکیل  داده است و بیش از آن، معمولا مشتری ندارد؛ حال اگر برخی استانداردها را اضافه و همه ۸۵ گانه را رعایت کنیم، نه‌تنها کمکی به ایمنی نخواهد کرد، بلکه حداقل ۱۵۰۰ دلار به قیمت خودروها اضافه خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران، تصریح کرد: وقتی خودرویی با پلتفرم ۴۰ سال پیش  را با تغییر نام، می‌خواهیم استانداردها را پاس کند، قطعاتی باید به آن اضافه کرد که در نتیجه وزن این خودرو بالا می‌رود و دچار چالش‌های بیشتر می‌شود (وزن که افزایش پیدا می‌کند، مصرف سوخت و آلایندگی هم بیشتر می‌شود) و استاندارد را هم پاس می‌کند؛ همچون پراید که ۱۰ سال پیش پاس کرد.

وی ادامه داد: در دنیا که به دنبال خودروی اقتصادی هستند باید سه مولفه وزن کم، قیمت پایین و کیفیت بالا را داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان یک پلتفرم قدیمی را مشمول استاندارد کرد، از این رو که آن را اصلاح کرده‌ایم. در حقیقت باید کاری کنیم که طراحی تولید محصول جدید داشته باشیم؛ نه‌اینکه خودرویی در ظاهر حذف شود اما چندی بعد با یک نام جدید مجدد وارد بازار شود.

این عضو هیات علمی دانشکده خودرو تاکید کرد: در همه دنیا عمر مفید خودرو پنج سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است؛ حال با اغماض هفت سال و نهایتا ۱۰ سال است؛ بنابراین هرچه خودرو از سال ۱۳۹۰ به‌قبل (به‌ویژه خودروهای با پلتفرم قدیم) داریم، دارای کیفیت نیستند و کارایی لازم را ندارند.

 

منبع: ایسنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
قلقلی سکوت را شکست؛روایت تلخ شهرام لاسمی قلقلی سکوت را شکست؛روایت تلخ شهرام لاسمی
شهرام لاسمی،قلقلی معروف، در برنامه رک با مجید واشقانی، از زندگی تلخ خود در فقر صحبت کرد.
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
برگزیده
تاکید مدیرعامل شستا بر ارتباط بارز با استارت آپ‌ها و پارک‌های فناوری تاکید مدیرعامل شستا بر ارتباط بارز با استارت آپ‌ها و پارک‌های فناوری
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در دیدار با مدیران گروه صنعتی بارز ضمن اشاره به اهمیت دو موضوع بین‌المللی سازی و نوآوری بر ایجاد ارتباط بین گروه صنعتی بارز با استارت آپ‌ها، دانشکده‌های تخصصی و پارک‌های فناوری تاکید کرد.
روند بازگشت دلار روند بازگشت دلار
قیمت دلار که روز گذشته خود را به کانال ۹۵ هزار تومانی نزدیک کرده بود، در معاملات نقدی امروز دوباره به کانال ۹۲ هزار تومانی سقوط کرد و روی رقم ۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. تا این لحظه، قیمت دلار در معاملات فردایی هم رونق چندانی ندارد و ۲۰۰ تومان بالاتر قرار گرفته است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
صفحه خبر بالای تصاویر