کد خبر: ۲۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشکده خودرو:

عمر مفید خودرو در دنیا ۵ سال است؛ لزوم تعریف استاندارد‌ها مطابق با شرایط جامعه

عمر مفید خودرو‌ها در همه‌ی دنیا پنج سال، خودرو‌های تولید سال ۱۳۹۰ به قبل را فاقد کارایی لازم دانسته و معتقد است که سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد و با تبیین استاندارد‌های لازم مطابق با شرایط جامعه، به فکر طراحی تولید محصولات جدید با پلتفرم‌های جدید باشد.
عمر مفید خودرو در دنیا ۵ سال است؛ لزوم تعریف استاندارد‌ها مطابق با شرایط جامعه

مخاطب 24- شب گذشته (یکشنبه شب)، محمدحسن شجاعی‌فرد با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در رابطه با ایمنی کیفیت خودروها، اظهار کرد: موضوعی که متاسفانه از نگاه استاندارد در آن دارای مشکل هستیم، این است که استاندارد در دنیا مطابق نیاز جامعه و منطقه طراحی می‌شود؛ بطور مثال اگر در کشوری آفتاب و نور کم است، روشن بودن چراغ (DAYLIGHT) را استاندارد تلقی می‌کنند اما در کشور ما که آفتاب در همه سال‌ها داریم، استاندارد (DAYLIGHT) چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند اما جزو استانداردهای ۸۵گانه است و برای برخی خودروهای ما نیز لحاظ می‌شود.

او افزود: ۸۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که از این میزان بالای ۶۰ درصد، ۸۵ استاندارد اروپا را نداشتند؛ اما از سوی دیگر ما استانداردهای غیرضروری همچون نمایش فشار باد لاستیک را ضروری می‌کنیم اما از چالش‌های دیگر غفلت می‌شود؛ در حقیقت باید شرایط را در نظر گرفت و متناسب  باید به استاندارهای ضروری‌تر متناسب با شرایط کشور  و نیاز، استانداردها را اعمال کنیم. تصادف در کشور ما آمار بالایی دارد و اقدامی خوبی که سازمان استاندارد انجام داده، این است که تست عابر پیاده را جزو استانداردهای ضروری دانسته است.

قائم مقام دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطر نشان کرد: روسیه به مجرد اینکه تحت تحریم‌های اروپا قرار گرفت؛ حدود ۴۰ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه را حذف کرد؛ چراکه معتقد بود با همه‌ی آن‌ استاندادها نمی‌توانیم تولید و عرضه خودرو داشته باشیم، فلذا قیمت هم بالا خواهد رفت.

در دنیا، خودروی اقتصادی حرف اول را می‌زند

شجاعی‌فرد تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد تا استانداردهای لازم مطابق با شرایط جامعه را تعریف و تببین کند. نکته مهم این است که به‌هر حال در دنیا خودروی اقتصادی حرف اول را در جمعیت بالا می‌زند. ۸۰ درصد بازار ایران را خودروهای زیر ۶۰۰۰ دلار تشکیل  داده است و بیش از آن، معمولا مشتری ندارد؛ حال اگر برخی استانداردها را اضافه و همه ۸۵ گانه را رعایت کنیم، نه‌تنها کمکی به ایمنی نخواهد کرد، بلکه حداقل ۱۵۰۰ دلار به قیمت خودروها اضافه خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران، تصریح کرد: وقتی خودرویی با پلتفرم ۴۰ سال پیش  را با تغییر نام، می‌خواهیم استانداردها را پاس کند، قطعاتی باید به آن اضافه کرد که در نتیجه وزن این خودرو بالا می‌رود و دچار چالش‌های بیشتر می‌شود (وزن که افزایش پیدا می‌کند، مصرف سوخت و آلایندگی هم بیشتر می‌شود) و استاندارد را هم پاس می‌کند؛ همچون پراید که ۱۰ سال پیش پاس کرد.

وی ادامه داد: در دنیا که به دنبال خودروی اقتصادی هستند باید سه مولفه وزن کم، قیمت پایین و کیفیت بالا را داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان یک پلتفرم قدیمی را مشمول استاندارد کرد، از این رو که آن را اصلاح کرده‌ایم. در حقیقت باید کاری کنیم که طراحی تولید محصول جدید داشته باشیم؛ نه‌اینکه خودرویی در ظاهر حذف شود اما چندی بعد با یک نام جدید مجدد وارد بازار شود.

این عضو هیات علمی دانشکده خودرو تاکید کرد: در همه دنیا عمر مفید خودرو پنج سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است؛ حال با اغماض هفت سال و نهایتا ۱۰ سال است؛ بنابراین هرچه خودرو از سال ۱۳۹۰ به‌قبل (به‌ویژه خودروهای با پلتفرم قدیم) داریم، دارای کیفیت نیستند و کارایی لازم را ندارند.

 

منبع: ایسنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
ارتش ایران از ربات جنگجوی خود رونمایی کرد + فیلم ارتش ایران از ربات جنگجوی خود رونمایی کرد + فیلم
نیروی زمینی ارتش از ربات رزمی «آریا» رونمایی کرد؛ دستگاهی ۸×۸ با پیشرانه هیبریدی، هوش مصنوعی، زره ضدگلوله و تیرباری ۷.۶۲ میلی‌متری تحت کنترل از راه دور.
هشدار جدی دانشگاه آزاد به دانشجویان مشمول سربازی هشدار جدی دانشگاه آزاد به دانشجویان مشمول سربازی
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات اعلام کرد ادامه تحصیل دانشجویان پسر تنها با دریافت معافیت نظام وظیفه امکان‌پذیر است و در غیر این صورت با محرومیت تحصیلی روبه‌رو می‌شوند.
آغاز لیگ قهرمانان اروپا از امشب آغاز لیگ قهرمانان اروپا از امشب
فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با حضور ۳۶ تیم، از جمله قهرمان پاری‌سن‌ژرمن و نمایندگان قدرتمند اسپانیا، از امشب آغاز می شود و چشم‌انداز فتح قهرمانی هیجان‌انگیز خواهد بود.
ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا و اسرائیل را آغاز می‌کند ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا و اسرائیل را آغاز می‌کند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از اقامه دعوا علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی و تشکیل پرونده‌های داخلی برای پیگیری خسارات جنگ اخیر خبر داد.
زلزله‌های پیاپی عسلویه را سه‌باره لرزاند زلزله‌های پیاپی عسلویه را سه‌باره لرزاند
سه زمین‌لرزه پیاپی بامداد سه‌شنبه عسلویه بوشهر را لرزاند؛ شدیدترین آن‌ها ۴.۱ ریشتر در عمق ۲۷ کیلومتری زمین به ثبت رسید.
لوکزامبورگ دولت فلسطین را به رسمیت شناخت لوکزامبورگ دولت فلسطین را به رسمیت شناخت
نخست‌وزیر لوکزامبورگ اعلام کرد کشورش دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و هدف این اقدام را حمایت از روند دیپلماسی برای پایان مناقشه خاورمیانه دانست.
بعد از ١٢ سال، تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد بعد از ١٢ سال، تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمان جهان ۲۰۲۵ که در زاگرب کرواسی در حال برگزاری است موفق شد یک روز زودتر، بالاتر از آمریکا به عنوان قهرمانی زودهنگام جهان دست یابد.
برگزیده
نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی
ابراهیم شیخ در گفت‌و‌گو با مخاطب ۲۴: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ایران با موانع حقوقی، بانکی و ریسک بالا روبه‌روست؛ وزارت صمت بر حل مشکلات موجود و جذب سرمایه‌های استراتژیک تمرکز دارد.
عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند
بنزین سوپر از راه می‌رسد: وعده یا خیال؟ رقابت بخش خصوصی و سهمیه‌های دولتی؛ کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟
گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی
ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفت‌و‌گو با مخاطب۲۴ بر لزوم استفاده ازظرفیت بریکس، اوراسیا برای گسترش مراودات تجاری تاکید نمود
صفحه خبر بالای تصاویر