کد خبر: ۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
اکوایران: در این هفته نگاه معامله‌گران بورس به وین است، جایی که میزبان مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به 4+1 است.

شاخص کل بورس در شروع معاملات با ریزش 5 هزار و 200 واحدی مجددا به کانال 1.3 میلیونی سقوط کرد. معاملات بورس امروز در بازار سهام خوش بینانه دنبال می شود. بورس بازان امیدوارند خریداران در سمت تقاضا، شاخص را به جلو حرکت بدهند. سهامداران بورس امید چندانی به تغییرات بنیادی در بورس را ندارند. عدم درک معنای دقیق بورس منجر به ضرردهی خواهد شد.

به گزارش اکوایران، در هفته اخیر شاخص کل بورس به تناوب در میان دو کانال 1.4 میلیون و 1.3 میلیون در نوسان بود. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 27 هزار واحد افت کرد و به کانال 1.3 میلیونی سقوط کرد. شاخص کل بورس روز یکشنبه رشد 3 هزار و 480 واحدی را پشت سر گذاشت و روز دو‌شنبه شاخص با رشد 20 هزار و 192 واحدی به کانال 1.4 میلیونی بازگشت. سه‌شنبه باز هم شاخص نزول کرد و کاهش 2 هزار و 521 واحدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از 10 هزار واحد سقوط کرد و تا سطح یک میلیون و 394 هزار واحد پائین آمد تا در نهایت هفته را در کانال 1.3 میلیونی به پایان ببرد.

آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی هفتگی بورس

شاخص هفته را در کانال 1.3 میلیونی به پایان برد و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 16 هزار و 673 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.2 درصد شود.

در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل هم‌وزن مشابه شاخص کل بود. روزهای شنبه و یکشنبه نزول کرد و سپس روز دوشنبه رشد کرد. شاخص هم وزن دو روز بعدی را نزولی پشت سر گذاشت و روز چهارشنبه افت هزار و 571 واحدی داشت. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 294 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 383 هزار و 470 واحد رسید و بازدهی منفی 0.85 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته؛ بازار گوش به زنگ وین

پیش بینی بورس هفته

شاخص در هفته اخیر 3 بار کانال عوض کرد و در میان دو کانال یک میلیون و 400 هزار واحد و کانال یک میلیون و 300 هزار واحد در نوسان بود. نکته جالب توجه این است که در سه روز پایانی هفته بازار با ورود پول حقیقی مواجه بود. روز چهارشنبه در شرایطی شاخص 10 هزار واحد ریزش کرد که میزان ورود پول حقیقی 3 برابر بیشتر شده بود و با رشد 245 درصدی به رقم 238 میلیارد تومان رسیده بود. با این حال تعداد نمادهای قرمزپوش بازار بیشتر بود و این نمادها رأی به نزول شاخص‌ها دادند. البته در این رأی گیری نمادهای بزرگ بازار وزن بیشتری داشتند، فولاد، شستا، فارس، شپدیس، وبملت، شتران، شپنا، شبندر، نوری، تاپیکو، حکشتی، رمپنا، وتجارت، کچاد، پارسان، وبصادر، خراسان و شاراک بزرگان قرمزپوشی بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در این میان، شستا، فسبزوار، زاگرس، فجهان و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی بازار را نیز داشتند و به‌طور کلی نمادهای بزرگ بازار سهام بیش از نمادهای کوچک و متوسط با خروج پول حقیقی مواجه بودند.

علاوه بر این در این هفته، به استثنای روز شنبه، در 4 روز بعدی معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد و در پایان معاملات روزانه تعداد صف‌های خرید بازار بیش از صف‌های فروش بود.

گروهی از تحلیل‌گران برای پیش بینی روند بازار به درون بازار می‌نگرند و با توجه روند ورود پول حقیقی و وجود مازاد تقاضا امیدوارند در هفته پیش رو بازار روزهای سبزی را بگذراند. نگاه گروهی دیگر از تحلیل‌گران که به سیگنال‌های سیاسی توجه دارند در این هفته به وین است، جایی که میزبان مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به 4+1 است. این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران نوسانات بازار سهام را نیز با اخبار سیاست خارجی مرتبط می‌دانند. در پایان هفته گذشته سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موجب تلاطم در بازارهای دارایی شد. قیمت ارز در بازار آزاد جهش کرد، قیمت طلا و سکه بالا رفت و بورس تهران ریزش کرد. با این وصف انتظار می‌رود در ابتدای هفته بسیاری از سهام‌داران از خرید و فروش دست بکشند و در انتظار شروع مذاکرات دولت سیزدهم با قدرت‌های جهانی در روز دوشنبه باشند.

پیش بینی بورس هفته؛ بازار گوش به زنگ وین

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.