کد خبر: ۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
گفت و گوی «مخاطب ۲۴» با «مرتضی افقه»:
مرتضی افقه: مردم درباره آینده مذاکرات و برجام خیلی خوش‌بین نیستند. این هجوم به سمت خرید ارز یا افزایش تقاضا به دلیل این است که نسبت به موفقیت مذاکرات بدبین هستند.

بدبینی مردم از مذاکره باعث افزایش قیمت ارز شد

مخاطب ۲۴- مهرداد صداقت - تنها یک روز پس از پایان بی نتیجه مذاکرات وین، نرخ ارز در تهران رکورد تازه ای از خود به جا گذاشت و وارد کانال سی هزار تومان شد. این در حالی است که هم زمان با آن نیز در جریان معاملات بازار رمزارزها قیمت بیت‌کوین با سقوط آزاد به محدوده ۴۳ هزار دلاری رسیدو در عین حال بازار بورس نیز ثبات خود را از دست داد. در این میان اما فیمت ارز و دلار برای بسیاری از ایرانیان به زندگی آنان وابسته است. کشوری که بسیاری از کالاهای اساسی را نیز وارد می کند بدون تردید نوسان قیمت ارز بر روی زندگی شهروندانش تاثیر مستقیم دارد. نوسان قیمت دلار در ایران برخلاف رمز ارزها که ناشی از بازار جهانی است اما به نظر می رسد منشا کاملا سیاسی و داخلی داشته باشد. آن قدر که «مرتضی افقه» کارشناس اقتصادی درباره آن براین باور است که «با توجه به شرایطی که در بازار ارز حاکم است نظارت کمکی نمی‌کند تنها اجزایی که می‌توانست و می‌تواند کنترل کند این است که عرضه ارز زیاد شود که آن هم قاعدتا بانک مرکزی متولی است.»

«مرتضی افقه» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو «مخاطب ۲۴»، درباره افزایش قیمت ارز گفت: «افزایش قیمت‌های دلار عمدتا جنبه روانی دارد. به دلیل این که اتفاق واقعی در اقتصاد نیفتاده که بخواهد بروی قیمت ارز تاثیر بگذارد. اما بدبینی نسبت به آینده باعث می‌شود که فشار تقاضا بر این امر زیاد شود. این هم ارتباط مستقیم دارد به اینکه مردم نسبت به آینده مذاکرات خوش بین یا بدبین باشند.»

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد، مردم درباره آینده مذاکرات و برجام خیلی خوش‌بین نیستند. احتمال می‌دهم که این هجوم به سمت خرید ارز یا افزایش تقاضا به دلیل این است که نسبت به موفقیت مذاکرات بدبین هستند. دلیل بدبینی که برای مردم پیش اماده و هجوم به بازار ارز بردند بخاطر خروجی صحبت‌های دولتی‌ها و شرط‌هایی که درباره مذاکرات گذاشتند همین امر باعث ترس و نگرانی مردم شده است.»

 این استاد دانشگاه با اشاره به نظارت در بحث بازار ارز اظهار کرد: «با توجه به شرایطی که در بازار ارز حاکم است نظارت کمکی نمی‌کند تنها اجزایی که می‌توانست و می‌تواند کنترل کند این است که عرضه ارز زیاد شود که آن هم قاعدتا بانک مرکزی متولی است. بانک مرکزی وقتی می‌تواند از طریق عرضه ارز دخالت کند و قیمت را مدیریت کند که به اندازه کافی ارز داشته باشد. ما بعد از ۳ سال از تحریم که هر آن چه ذخیره داشتیم از ذخایر استفاده کردیم. به نظر می‌رسد، بانک مرکزی اجزای زیادی در اختیارش نیست و بازار رها شده است که همین رها شدن بازار نظارت نیز کمکی نمی‌تواند کند.»


بیشتر بخوانید: ریزش سنگین رمزارز‌ها


افقه در خصوص صحبت رییس سازمان برنامه و بودجه درباره بدون کسری بودجه را بستیم تصریح کرد: «اگر بدون کسری بودجه را بسته باشد احتمال دارد که درآمد‌ها را به اندازه هزینه‌ها داشته باشند  که با توجه به اینکه امسال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و هیچ افقی دال بر اینکه تحریم‌ها برداشته می‌شوند وجود ندارد همچنین اگر درآمد‌های نفتی وجود نداشته باشد معنی اش این است که بودجه دارند مگر اینکه بخواهند منابعی که استقراض می‌کنند را هم جزو درآمد‌ها ذخیره کنند، ولی بدون وجود درآمد‌های نفتی کسری بودجه خواهیم داشت. بهترین حالت نیز، امیدوار هستند که مذاکرات به نتیجه میرسد که با این نگاه بودجه را بستند.»

این کارشناس افزود: «تصورم بر این است که اگر تحریم‌ها هم برداشته شود مدت‌ها طول می‌کشد که فروش نفت و کالا به جریان بیفتد و  درآمدهایش کسر شود. اینکه ما تا مجددا بازار‌های از دست داده نفت را بتوانیم کسب کنیم ناچار هستیم زیر قیمت بفروشیم مثل دفعه پیش که بعد از تحریم‌ها این اتفاق افتاد. بنابراین، حتی اگر جریان فروش نفت هم اتفاق بیافتد بعید می‌دانم به اندازه هزینه‌های موجود درآمد کسب شود. نکته دیگر، تکلیف FATF هم مشخص نیست و هنوز در لیست سیاه هستیم. بنابراین، حتی اگر نفت هم بفروشیم در جابه جایی و نقل و انتقال منابع ناشی از فروش نفت هم مشکل داریم.»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.