کد خبر: ۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
گفت و گوی «مخاطب ۲۴» با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم:
حشمت الله فلاحت پیشه: گروسی در سفر به ایران در جستجوی آتش بس بود. یعنی طرفین توافقی کنند که آژانس قانع شود با ایران توافق را عملی کند

گزارش مدیرکل آژانس هسته ایی کار را برای ایران سخت کرد

مخاطب ۲۴- مهرداد صداقت - حالا دیگر چند روزی است که هفتمین دور از مذاکرات برجام در وین آغاز به کار کرده است. مذاکراتی که بسیاری از اختلافات بسیار میان طرفین مذاکره می گویند و از سوی  دیگر برخی امید به رسیدن به توافق حتی موقت دارند. در این میان «حشمت‌الله فلاحت پیشه » براین باور است که «دید‌های حداکثری یا مواضع حداکثری منجر به یک توافق قطعی نمی‌شود؛ لذا آن چیزی که می‌تواند هم مانع مرگ دیپلماسی شود و هم دیپلماسی را تقویت کند یک توافق موقت است.»

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگو با «مخاطب ۲۴» درباره گزارش مدیرکل آژانس هسته ایی به شورای حکام در خصوص سفری که به ایران داشت گفت: «اگر این گزارش نهایی شود به یک قطعنامه علیه ایران که با تحلیلی که بعضی کشور‌های اروپایی کردند طبیعتا مذاکرات پیش رو را با دشواری مواجه خواهد بود. اما اگر شورای حکام یک فرصت دیگری را به ایران بدهد و سعی کند به یک بیانیه رسانه‌ای بسنده کند آن وقت موضع گروسی و آژانس به مجموعه عوامل مخل در مذاکرات نمی‌پیوندد وتا حدودی احتمال توافق را افزایش می‌دهد.»

وی هم چنین خاطرنشان کرد: «سفری که گروسی به ایران داشت می‌توان گفت در جستجوی آتش بس بود. یعنی طرفین یک توافقی را صورت بدهند که آژانس قانع شود که می‌شود با ایران توافقی را عملی کرد و طبق آن ایران نظارت‌ها را بپذیرد. این است که ایران برنامه اش را به عقب برگرداند یا اینکه به اصطلاح تعدیل‌ها و تاخیر‌هایی را در برنامه اش بپذیرد. شبیه برجامی که خارج از توافق ایران با آژانس است و به مذاکراتی که در ۸ آذرماه شکل می‌گیرد بستگی دارد.»


بیشتر بخوانید: ایران هیچ فرصت دیگری در مذاکرات ندارد


این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس براین باور است که :«به نظرمن، همه چیز به مذاکرات پیش رو بستگی دارد. در ۸ آذرماه اگر یک توافق موقتی شکل بگیرد که این توافق تقویت کننده دیپلماسی باشد، چون دیپلماسی هسته‌ای ایران به شدت آسیب دیده است. زخم‌های متعددی بر پیکره برجام وارد شده که عمیق‌ترین آن زخمی بود که ترامپ وارد کرد و حتی الان ما می‌دانیم که صهیونیست‌ها آن را یک اشتباه می‌بینند، ولی اگر توافق شود که ایران یک توافق اجرایی را با آژانس شکل دهد که آژانس دسترسی‌های نظارتی داشته باشد و تحریم‌های ایران برداشته شود می‌تواند یک گام اساسی باشد و بعد از این می‌توان بر سر احیای برجام صحبت کرد.  »

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: «در شرایط کنونی همگان باید برای احیای دیپلماسی تلاش کنند. یک واقعیتی وجود دارد که ما با دو دید حداکثری مواجه هستیم. یک سمت ایران و سمت دیگر آمریکا که دید حداکثری است. دید‌های حداکثری یا مواضع حداکثری منجر به یک توافق قطعی نمی‌شود؛ لذا آن چیزی که می‌تواند هم مانع مرگ دیپلماسی شود و هم دیپلماسی را تقویت کند یک توافق موقت است. اساس توافق موقت هم این است که ایران یک توافق اجرایی با آژانس هسته ایی شکل بدهد بازرسی هایش را بپذیرد بدون آنکه توقفی در برنامه هسته‌ای شکل بگیرد. از طرف دیگر آمریکا هم بپذیرد که بخشی از تحریم‌های ایران را تعدیل کند این توافق موقت تقویت کننده دیپلماسی است حتی مواضع دیپلماسی را تقویت می‌کند همچنین عوامل مخل را از میز مذاکره دور می‌کند و بعد از آن طرفین می‌توانند بر سر توافق قطعی با یک زمان بیشتری مذاکره کنند.»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.