کد خبر: ۲۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان از ورود کود و سم کشاورزی به داخل دریاچه زریبار مریوان را تایید کرد.

مخاطب24:اقبال حمیدی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ۹.۶ درصد اراضی استان تحت مدیریت محیط‌زیست است،   اظهار داشت: متاسفانه علی‌رغم وجود منابع آلاینده با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه‌ایم.



وی با اشاره به اینکه تنها ۲ درصد از فاضلاب روستا‌ها مدیریت و ۹۸ درصد وارد منابع آب استان می‌شود، افزود: فاضلاب ۱۶۵ تا ۱۷۰ روستا به عنوان تهدید روی سد‌های استان است که باید مدیریت شود.


ورود فاضلاب روستا‌ها به سد آزاد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان با اشاره به اینکه سال ۹۹ چندین بار ورود فاضلاب روستا‌ها به سد قشلاق سنندج را اعلام کرده، اما مسئولان انکار می‌کردند تا خودشان به این اقنا رسیدند،  بیان کرد: در حال حاضر جدا از فضولات حیوانی، فاضلاب برخی روستا‌ها نیز وارد سد آزاد می‌شود، اگر تدبیری اندیشیده نشود، وضعیت این سد نیز به سرنوشت سد قشلاق دچار خواهد شد.



وی از ممنوعیت آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب در سطح استان و از تشکیل کمیته تخصصی با حضور مسئولان علوم‌پزشکی، جهاد کشاورزی و محیط‌زیست در خصوص رصد این حوزه خبر داد و گفت: کردستان جزو استان‌هایی بوده که کمترین مورد را دارد؛ سبزی‌کاری در مسیر جاده کامیاران و ساحلی سنندج با فاضلاب آبیاری نمی‌شود، در چند سال گذشته مواردی مشاهده شد که به دستگاه قضایی معرفی شدند.


حمیدی خطاب به شهروندان تصریح کرد: شهروندان در حین خرید سبزی در صورتی که خاک کف سبزی‌کاری سیاه بود، از آن محل سبزی نخرند چرا که با فاضلاب آبیاری می‌شود.


دریاچه زریبار وضعیت خوبی دارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که وضعیت کنونی دریاچه زریبار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ توضیح داد: در حال حاضر ۲۹ میلیون مترمکعب آب ذخیره وجود داشته و این دریاچه وضعیت خوبی دارد.



مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم ورود کود و سم ناشی از کار کشاورزان به داخل دریاچه زریبار را تایید کرد و افزود: البته کارشناسان جهاد کشاورزی میزان سم استفاده شده در محصولات کشاورزی را یک سوم استاندارد کشوری اعلام کرده‌اند و در استان‌های دیگر سه برابر کردستان استفاده می‌کنند. کشاورزان برای محصولاتشان کود و سم استفاده کرده که بر اثر تغییرات نزولات جوی بخشی از آن وارد خاک شده و بخشی از آن نیز از طریق رواناب به دریاچه نفوذ می‌کند.  ۶ ایستگاه نیز در اطراف راه‌اندازی شده تا پارامتر‌های اولیه، نیترات،  فسفات و دما را سنجش کرده و به صورت ماهانه رصد و تغییرات آنچنانی نداشته‌ایم.

وجود ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار

وی از وجود ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار مریوان خبر داد و ابراز داشت: متاسفانه در سالیان‌گذشته یک سری ساخت و ساز غیرمجاز در نیز در ضلع جنوبی این دریاچه و مناطق اورامانات و شاهو ایجاد شده است.



مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان گفت: با همراهی دستگاه قضا که همواره کمک حال ماست، با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در سطح استان برخورد خواهیم کرد، یقینا حذف چاه‌های غیرمجاز کمک شایانی به احیای دریاچه زریبار خواهد کرد.



حمیدی از کشت برنج در اراضی پایاپ دریاچه زریبار مریوان خبر داد و خاطرنشان کرد: سال ۹۹ بر اساس اعلام جهاد کشاورزی کشت برنج  در مساحتی به میزان ۱۰۰ هکتار انجام و سپس به ۴۰ هکتار کاهش و الان ۸ هکتار اعلام شده است. تغییر الگوی کشت جزو وظایف جهاد کشاورزی است.

برچسب ها: دریاچه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان title
۲۰ شهریور سال گذشته پسر ۱۶ ساله‌ای به نام نوید به همراه پدرش با مراجعه به پلیس آگاهی پایتخت شکایتی را مبنی بر آزار و اذیت چهار متجاوز ثبت کرد.
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.