کد خبر: ۲۲۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
­وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی­ گفت: به همه کارخانه‌ها تاکید کردیم که هرچقدر تولیدات را افزایش دهند ما اجازه صادرات هم به آن‌ها خواهیم داد.

مخاطب24:دکتر بهرام عین اللهی در نشست خبری­ خود با رسانه‌ها با­تاکید بر اینکه طرح دارویاری، طرح بسیار مهمی بود که سال قبل انجام شد، گفت: قیمت دارو با ارز نیمایی مطرح شد و مقرر شد یارانه دارو به مردم داده شود و قرارگاه دارویی نیز تشکیل شد. با اجرای این طرح، پیشرفت نسخه الکترونیک به ۹۸ درصد رسید و سیستم­HIS­بیمارستانی نیز به روز رسانی شد.


وی درخصوص صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نیز تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که به میزان دانشی که در کشور داریم، تولیداتی در این زمینه نداریم و تولید مناسب با توان نیست. ما تنظیم‌گر هستیم و خودمان کارخانه تولیدی نداریم. ­۶۰­درصد تولیدات در بخش دولتی و­۴۰­درصد هم در مراکز خصولتی است. کار مهم این است که بتوانیم تسهیلاتی ایجاد کنیم تا دانشمندان در حوزه تولید دارو کار کنند. دومین راه تجارت بعد از نفت، دارو است. در برخی استان‌ها حتی یک مرکز تولید دارو نداریم و اخیرا در نشستی به همه استان‌ها گفتیم که برای راه‌اندازی خط تولید دارو آمادگی کمک به آن‌ها را داریم. به همه کارخانه‌ها تاکید کردیم که هرچقدر تولیدات را افزایش دهند ما اجازه صادرات هم به آن‌ها خواهیم داد.


وزیر بهداشت­ در این باره افزود: یکی از سیاست‌های دیگر ما ایجاد ذخایر استراتژیک است که برای جلوگیری از بروز کمبود مقطعی دارو ضروری است. اقدام دیگر ما درحوزه دارو‌های پیشرفته است که گران هستند و در این رابطه هم شرکت‌های دانش بنیان ورود کرده‌اند.


دکتر عین‌اللهی درباره آثار تحریم‌ها در تامین دارو نیز بیان کرد: تحریم یک تیغ دو لبه است که از یک سو سبب شد تا دانشمندان ما به فکر تقویت اقدامات بی‌افتند تا پیشرفت کنیم به شکلی که وسایلی تولید کنیم که قبل از تحریم نداشتیم و حتی امکان صادرات آن‌ها هم به وجود آمد، اما از طرف مقابل مشکل تامین دارو هم وجود داشت و در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل هم این موضوع اعلام شد که تحریم‌ها حرکتی ناجوانمردانه است. ما از طرق مختلف سعی در کنار زدن تحریم‌ها و تامین وسایل و دارو داریم و از دو کشور چین و هند هم ممنون هستیم که به ما کمک کردند. علم پزشکی فقط در اختیار چند کشور محدود نیست و ما می‌توانیم با مشارکت علم خود را ارتقا دهیم.


وزیر بهداشت درباره وضعیت ذخایر دارویی در کشور نیز تصریح کرد: هماهنگی خوبی در دو ماه اخیر انجام شده است. یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را به تصویب رساندیم و این کمک می‌کند تا مشکلات رفع شود. ­۱۲ هزار میلیارد تومان هم سازمان برنامه اخیرا به دارو اختصاص داد­و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم بانک مرکزی برای تسهیلات مصوب کرد. برای اینکه با کمبود مواجه نشویم مهم‌ترین کار ایجاد ذخایر استراتژیک است که کمبود مقطعی جبران شود. این نوع از کمبود‌ها همواره امکان رخ دادن دارند، ولی ما استرانژی تامین منابع داریم و در مجلس هم بحث ۹ درصد ارزش افزوده برای مواد اولیه وارداتی به صفر رسید و در جلسه سران هم ۴ درصد عوارض گمرکی به یک درصد تقلیل یافت.

برچسب ها: صادرات قیمت دارو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت title
برنارد هیل بازیگر سینما که بیشتر برای بازی در فیلم‌های تایتانیک و ارباب حلقه‌ها شناخته شده بود در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
کیک تولد سعید حدادیان title
عکسی از تولد حاج سعید حدادیان مداح اهل بیت (ع) را مشاهده می‌کنید.
دختر می خواهی بخری یا پسر؟ title
پسر حدود ۵۰‌میلیون تومان، دختر حدود ۷۰ تا ۸۰‌میلیون تومان. قیمت کودک و نوزاد خیلی متفاوت است. نوزاد‌ها از کودکان گران‌تر هستند؛ آن هم اگر نوزاد دختر باشد. خرید و فروش نوزاد می‌کنند؛ آن هم به‌طور حرفه‌ای. چت می‌کنند و شماره می‌دهند، ارسال چند تا عکس، واریز پول و در آخر تحویل نوزاد.
افعی تهران به معلم‌ها نیش زد و توقیف شد! title
در پی توهین به شأن و جایگاه معلم و امر تعلیم و تربیت در یکی از سکانس‌های سریال «افعی تهران» برای عوامل ساخت آن پرونده قضایی تشکیل شد.
آتش سوزی در خیابان لاله زار! title
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.