کد خبر: ۲۲۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: وزیر امور خارجه عمان امروز به تهران سفر می‌کند.

مخاطب۲۴ : به نقل از ایسنا ؛ ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: وزیر امور خارجه عمان در این سفر با وزیر امور خارجه ایران و تعدادی دیگر از مقامات کشورمان رایزنی می‌کند.

کنعانی همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جزایر سه گانه ایران و واکنش تهران به این بیانیه گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی اعتراض خود را در مورد ادعا‌های مطرح شده در این بیانیه به دولت فدراسیون روسیه اعلام کرده است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مواضع سیاسی غیر دقیق و غیر سازنده، قطعا هیچ گونه خللی در حاکمیت غیر قابل مذاکره ایران بر این جزایر سه گانه وارد نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی گفت: ایران در استفاده از ظرفیت‌های دپیلماتیک برای تامین حقوق ملت ایران غفلت نمی‌کند.
وی افزود: ما از مسیر‌های دیپلماتیک هیچ گاه فاصله نگرفته‌ایم.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تعلیق رابرت مالی از پرونده ایران از سوی دولت آمریکا و این که ایران، آیا این موضوع را مثبت و یا منفی می‌داند؟ گفت: ارزیابی خاص مثبت و یا منفی در این ارتباط نداریم. ما به رفتار‌های دولت آمریکا نگاه می‌کنیم.
وی تاکید کرد: رفت و آمد افراد مبنای قضاوت ما نیست. ما به رفتار‌های دولت‌ها نگاه می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد برخی از تحلیل‌ها در ارتباط با سفر رییس‌جمهور به کنیا و تحلیل‌های منتشر شده مبنی بر انجام تلاش‌هایی از سویی آمریکا و اسراییل مبنی بر این که این سفر انجام نشود، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: من ارزیابی در مورد آنچه که شما مطرح کردید، ندارم.
وی گفت: سفر رییس جمهور به کنیا در زمان خودش انجام شد، سفر موفقی بود. روابط ایران و کنیا در سال‌های گذشته هم سازنده و رو به پیشرفت بوده است.
کنعانی با اشاره به قرارداد‌های امضا شده بین ایران و کنیا در این سفر گفت: توافقات امضا شده، زمینه ساز ایجاد جهش در روابط دو کشور خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه وزیر خارجه اخیرا در سفر به چند کشور حاشیه خلیج فارس پیشنهاد ایجاد مجمع گفتگو و همکاری بین ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس را مطرح کردند و اعلام کردند که جزئیات این طرح را به صورت مکتوب در اختیار کشور‌های حوزه خلیج فارس قرار خواهند داد و آیا در این مدت در این ارتباط اتفاقی افتاده و جزئیات مکتوب طرح پیشنهادی ایران به این کشور‌ها ارائه شده است یا نه؟ گفت: آنچه که شما اشاره کردید یک روند است و در چارچوب روند دیپلماتیک مورد اهتمام و توجه ایران است.

وی گفت: بر اساس آنچه که پیشنهاد شده مذاکرات و گفتگو‌ها در این زمینه انجام شده و ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد اختلال در روابط اقتصادی ایران و عراق در ارتباط با صادرات گاز از سوی کشورمان به عراق، تهران و بغداد توافق کردند که دست به تهاتر بزنند و ایران در برابر صدور گاز به عراق نفت سیاه دریافت کند و به طور کلی نظر وزارت خارجه در ارتباط با این توافق و تلاش‌های آمریکا برای ایجاد اختلال در روند همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق چیست؟ گفت: همکاری‌های ایران و عراق در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های اقتصادی یک همکاری دو جانبه و مبتنی بر نیاز و منافع دو کشور است و ان‌شاءالله این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.

وی گفت: متاسفانه مداخلات خارجی از جمله نقش غیر سازنده آمریکا در ارتباط با برخی از همکاری‌های ایران و عراق به عنوان عامل مخل و ایذایی عمل می‌کند و انتظار ایران این است که دولت عراق اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و عراق مدل‌های مختلف همکاری را در حال تجربه کردن هستند که تهاتر یکی از این شیوه‌های تجاری است.

وی با بیان اینکه تهاتر به عنوان یک شیوه اثرگذار در تعاملات خارجی در حال تجربه و استفاده شدن است، گفت: مذاکرات میان ایران و عراق در ارتباط با توسعه همکاری‌های اقتصادی و رفع موانع احتمالی در این زمینه ادامه دارد و با توجه به اراده دو کشور برای گسترش همکاری‌ها مانعی در این ارتباط وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که حصول توافق با ایران نزدیک نیست و نظر تهران در ارتباط با این موضوع چیست؟ از طرف دیگر امروز وزیر خارجه عمان قرار است به تهران سفر کند و آیا در این سفر ممکن است با توجه به نقش میانجیگری عمان در ارتباط با موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز رایزنی و گفتگو شود، گفت: من با توجه به اینکه هنوز سفر انجام نشده نمی‌توانم به جزئیات مذاکرات اشاره کنم، ولی همانطور که پیش از این نیز گفته‌ام عمان یک شریک سازنده برای جمهوری اسلامی ایران است و دارای نقشی مثبت توام با حسن نیت در موضوعات منطقه‌ای است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه عمان از شرکای خوب ایران است، ادامه داد: ایران در استفاده از فرصت‌های دیپلماتیک برای تامین حقوق ملت ایران غفلت نمی‌کند و از ظرفیت‌های کشور‌های دوست که علاقه‌مند هستند در مسیر دستیابی به توافق سازنده کمک کنند استفاده می‌کند و از چنین رویکرد‌های سازنده‌ای استقبال می‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما از مسیر‌های دیپلماتیک هیچ‌گاه فاصله نگرفتیم و تا زمانی‌که احقاق حقوق ملت ایران در مسیر مذاکره باشد ایران از این ظرفیت دیپلماتیک استفاده می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال با بیان اینکه دولت آمریکا طرفی است که به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد و در واقع مسئول روند فعلی است، ادامه داد: روند مسیر مذاکره همچنان باز است و همچنان در مسیر دیپلماتیک می‌توان این موضوع را پیگیری کرد. ایران بار‌ها اعلام کرده که امکان جمع‌بندی مذاکرات مبتنی بر گفتگو‌های قبلی انجام شده در بازه زمانی نزدیک میسر و امکان‌پذیر است و این دولت آمریکاست که باید اراده خود را نشان دهد و در این ارتباط اقدام کند.

وی تاکید کرد: ما مسیر‌های دیپلماتیک را برای پیگیری حقوق ملت ایران ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در موضوع جنگ اوکراین از جمله اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکا بمب‌های خوشه‌ای در اختیار اوکراین برای استفاده از آن در این جنگ قرار داده است تصریح کرد: ما هر گونه اقدامی در مسیر تشدید روند جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین را غیر سازنده و مخل صلح می‌دانیم و معتقدیم هر گونه اقدامی از سوی هر طرفی برای آتش افروزی بیشتر در جنگ نه به نفع اوکراین، نه به نفع روسیه و نه به نفع جامعه جهانی است. ایران معتقد است راهکار این بحران جنگ نیست و همه طرف‌هایی که در این حوزه دارای نفت هستند باید کمک کنند که راهکار سیاسی در برابر راهکار جنگ تقویت شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تشدید جنگ در اوکراین باعث نگرانی ایران است در بخش دیگری از صحبت‌های خود با رد مجدد اتهامات مطرح شده از سوی برخی از کشور‌های غربی در ارتباط با حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین با در اختیار قرار دادن پهپاد به این کشور گفت: ما اتهامات مطرح شده علیه ایران را مردود می‌دانیم. همانطور که بار‌ها گفته‌ایم ایران یک طرف جنگ در اوکراین نیست و ما قائل به راهکار سیاسی در ارتباط با این بحران هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه جمهوری اسلامی ایران جهت گسترش روابط با آفریقا گفت: جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط برنامه‌های جدیدی را در پیش روی خود دارد. در همین چارچوب شاهد این بودیم که رئیس جمهور ایران بعد از تقریبا ۱۱ سال به آفریقا سفر کردند و در این سفر توافقنامه‌های خوبی بین ایران و سه کشور اوگاندا، زیمباوه و کنیا منعقد شد.

وی با بیان اینکه تعاملات با آفریقا ادامه خواهد داشت، گفت: ما خوش‌بین هستیم که در آستانه یک تحرک و جهش جدید در حوزه تعامل با آفریقا قرار داریم و امیدواریم که همکاری‌های اقتصادی ایران با آفریقا در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا کند و برنامه‌ریزی‌های ما در همین چارچوب است.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سفیر ایران در انگلیس منصوب نشده است با توجه به اینکه سفیر انگلیس در ایران حضور دارد و فعالیت می‌کند، گفت: ان‌شاءالله سفیر جدید ایران در انگلیس نیز منصوب خواهد شد. همانطور که می‌دانید انتخاب سفرای جدید ایران در تعداد قابل توجهی از کشور‌ها انجام شده است. تعدادی از آن‌ها در محل ماموریت خود مستقر شده‌اند و تعدادی دیگر نیز در آستانه عزیمت به محل ماموریت خود هستند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: در ارتباط با انگلیس و دو کشور باقیمانده در آینده نزدیک اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به تهران و دیدارهایش با مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله ابراهیم رئیسی و امیر عبداللهیان اظهار کرد: این سفر در استمرار همکاری‌های سازنده ایران و پاکستان انجام شد و طرفین بر ضرورت تقویت همکاری‌های دفاعی و نظامی میان ایران و پاکستان مبتنی بر منافع مشترک و در راستای تامین امنیت دو کشور از جمله در مرز‌ها تاکید کردند.

وی گفت: این سفر و مذاکرات صورت گرفته در آن فرصت مناسبی برای تکمیل مشورت‌ها بین دو کشور و تلاش برای اجرای توافقاتی است که پیش از این بین دو کشور امضاء شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با آخرین گفتگو‌ها میان ایران و عراق در ارتباط با تامین امنیت مرز‌های مشترک و مبارزه با گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب که در بخشی از مرز‌های مشترک دو کشور حضور دارند، گفت: دولت عراق اعلام کرده که با مقامات اقلیم کردستان عراق برای استقرار نیرو‌های دولت عراق در مرز‌های مشترک با ایران به توافق رسیده است. ایران از چنین توافقات و اقداماتی در راستای اجرای توافقنامه امنیتی که بین تهران و بغداد امضا شده استقبال می‌کند و از مقامات عراق انتظار دارد که به اجرای کامل این توافقنامه پایبند باشد و در بازه زمانی مشخص شده توافق صورت گرفته را اجرایی و عملیاتی کند.

وی همچنین با اشاره به دیدار روز گذشته محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق با مشاور امنیت ملی این کشور، گفت: در این دیدار در ارتباط با اجرای این توافقنامه و موضوع امنیت مرز‌ها گفتگو شد و همانطور که پیش از این نیز گفتم انتظار ما از دولت بغداد پایبندی کامل به توافق صورت گرفته و اجرای آن در بازه زمانی مورد توافق دو کشور است.

کنعانی تاکید کرد: تداوم حضور نیرو‌های تروریستی در مرز‌های مشترک مخل امنیت در منطقه است و امیدواریم دولت عراق به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین روند عضویت ایران در سازمان بریکس تاکید کرد: ایران درخواست خود را برای عضویت در این گروه از مدت‌ها پیش اعلام کرده است و رایزنی‌هایی را با اعضای بریکس در این زمینه انجام داده است. درخواست ایران برای عضویت در این سازمان مورد توجه این مجموعه قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به سفر چندی پیش امیر عبداللهیان به آفریقای جنوبی جهت شرکت در اجلاس دوستان بریکس، گفت: از رئیس جمهور نیز برای شرکت در اجلاس بعدی سران بریکس دعوت به عمل آمده است.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: همانطور که می‌دانید هنوز کشور‌های عضور بریکس برای پیوستن اعضای جدید به این مجموعه آئین‌نامه مربوطه را تنظیم نکرده‌اند و اعلام کرده‌اند که در حال مشورت با یکدیگر جهت تدوین این آئین‌نامه هستند.

کنعانی ادامه داد: امیدواریم که روند عضویت در این سازمان به سرعت فراهم شود و ایران برای پیوستن به آن تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

برچسب ها: ناصر کنعانی عمان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
برادرزاده علی شمخانی بازداشت شد title
موعود شمخانی معاون فنی سابق سازمان منطقه آزاد اروند و برادرزاده علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بازداشت شد.
سوزاندن جسد دختر بچه ۱۱ ساله توسط مادرش title
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری مادری که فرزند ۱۱ ساله خود را به قتل رسانده بود، خبر داد.
امام جمعه اردبیل: تکریم فرهنگیان دادن تقدیرنامه و کیک و آب میوه نیست! title
یک ماه و نیم است بیمه تکمیلی بازنشستگان آموزش و پرورش تمام شده و تمدید نشده است و حالا می‌خواهیم آن‌ها را به جلسه دعوت و برای آن‌ها سخنرانی و لوح تقدیر بدهیم این قطعاً تکریم نیست ضد تکریم است.
اهدای خون از خانه ملت! title
اهدای‌خون جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان title
۲۰ شهریور سال گذشته پسر ۱۶ ساله‌ای به نام نوید به همراه پدرش با مراجعه به پلیس آگاهی پایتخت شکایتی را مبنی بر آزار و اذیت چهار متجاوز ثبت کرد.
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
برگزیده
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.