کد خبر: ۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
روند اکران فیلم‌ها در سال ۱۴۰۰ بررسی شد
به نظر می‌رسد خون تازه در رگ‌های این سینما با اکران دو فیلم «قهرمان» و «گشت ارشاد ۳» است که به گردش خواهد افتاد

در سینما‌ها چه خبر است؟

مخاطب ۲۴- مهرداد صداقت -سینمای ایران دو سال سخت را از سرگذراند و حالا در حالی که نفسش به شماره افتاده است بار دیگر طلوع روز‌های خوش‌تر را انتظار می‌کشد.
با آغاز شیوع کرونا در جهان و همچون صنعت سینما در جهان سینمای ایران، نیز در مسیر افول قرار گرفت و بیش از همه این سینماداران بودند که دچار بحران‌های جدی در این مسیر شدند. شیوع ویروس کرونا در سال ۱۳۹۸، منجر به از دست رفتن یکی از مهم‌ترین فصل‌های اکران برای سینماداران در آن سال بود و سینمای ایران اکران مهم اسفند سال ۹۸ که با نام اکران نوروزی خوانده می‌شود را از دست داد، اما ضربه بزرگ‌تر به سینمای ایران در سال ۱۳۹۹ وارد شد.

سال ۹۹، سینمای ایران در جهنم

سینمای ایران در سال ۹۹ بیش از ۶ ماه را به طور کامل تعطیل بود و در این میان ماه‌های باقی مانده را نیز به صورت بدترین خاطرات خود به یاد خواهد آورد. چنان که در اولین برآورد‌ها اعلام شد که این سال را سینمای ایران با ضرری حدود ۲۹۰ میلیارد تومان به پایان رساند.
سینمای ایران سال ۱۳۹۸ را، حتی با احتساب تعطیلی اکران نوروز با درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی سپری کرد و این در حالی است که فروش سال ۱۳۹۹ سینمای ایران کمی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
رقمی که یکی از بدترین ارقام فروش سال برای بیش از ۲۰۰ سینما در سرتاسر کشور ارزیابی می‌شود. در ایران ۲۵۷ سینما تا پیش از کرونا فعال بود که ۱۹۲ سینما خصوصی و سهم سینمادار از فروش هر فیلم حدود ۴۵ درصد از فروش هر بلیت بوده است. در نوروز سال ۱۳۹۸ فروش سینمای ایران به ٣۶ میلیارد و ۵٨۰ میلیون و ٩۶۰ هزار تومان رسید. این آمار نسبت به زمان مشابه در سال ٩٧، ۱۰ میلیارد و ۶٢٣ میلیون و ٩۱٣ هزار تومان افزایش داشت.
در نوروز ۱۳۹۹ سینما‌های کشور تعطیل شدند و فروش صفر شد و اکران‌ها تنها اینترنتی بود. از سوی دیگر اکران‌های اینترنتی نیز بحران‌های بسیاری داشت از جمله لو رفتن فیلم‌ها و انتشار آنان بر روی اینترنت یکی از این مشکلات اصلی است.
سال ۹۹ با همین شرایط به پایان رسید و نوروز ۱۴۰۰ نیز سینمای ایران هم چنان در نفس تنگی دوران کرونا سپری کرد. نفس تنگی که حالا بسیاری از سینما داران با امید به تزریق سریع‌تر واکسن می‌گذراندند وبالاخره با شکسته شدن طلسم واکسن در اردیبهشت سال جاری، انگار طلسمی که همراه با کرونا بر قفل سینما‌ها خورده بود نیز شکسته شد.

 

امید به رونق گیشه ها

حالا و پس از یک سال و نیم رکود مرگبار، با گسترده شدن تزریق واکسن در ایران، گیشه‌ها نیز روی خوشی را در آغاز پاییز دیدند.
از اولین فیلم‌هایی که امید به موفقیت آن در اکران می‌رود «دینامیت» است که با فروش بیش از ۲۳ میلیارد تومان تا زمان تنظیم این گزارش، پرفروش‌ترین فیلم سال تاکنون است. «دینامیت» از ۱۰ تیرماه اکران آن آغاز شده است و با توجه به زمان طولانی‌تر اکران فعلا در صدر جدول قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: ۳روز،۳ میلیارد؛ گشت۳» همچنان می‌تازد!


این شرایط البته در حالی است که به دلیل شرایط اکران در دوران کرونا فیلم‌هایی که از ابتدای امسال رنگ اکران به خودگرفتند نیز همچنان در برخی سینما‌ها در حال اکران هستند. یکی از فیلم‌های دیگر که زمان اکران آن از نوروز سال جاری است فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که فروش آن تاکنون از ۳ میلیارد تومان گذشته است و امید آن می‌رود که با شرایط تازه به فروش این فیلم نیز افزوده شود.
فیلم «پوست» نیز که از ۲۱ مهرماه سال جاری به روی پرده رفته است فروش آن از ۶۰۰ میلیون تومان گذشته است. هم چنین فیلم‌های «خورشید» و «هفته‌ای یک بار ادم باش» نیز که اکران خود را از سال قبل شروع کرده اند از مرز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان گذشته اند.

رقابت قهرمان با گشت

اما به نظر می‌رسد خون تازه در رگ‌های این سینما با اکران دو فیلم «قهرمان» و «گشت ارشاد ۳» است که به گردش خواهد افتاد.
«قهرمان» آخرین ساخته اصغر فرهادی بر اساس گزارش سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) تا بامداد ۱۲ آبان سال جاری و پس از حدود یک هفته اکران با در اختیار داشتن ۳۰۲ سالن موفق شد به فروش سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی دست یابد. تعداد مخاطبان این فیلم تا همین تاریخ نیز ۱۳۰ هزار و ۳۲۳ نفر بوده است. بسیاری این شروع شگفت انگیز را نور امیدی برای سینمای به خواب خفته اکران می‌دیدند، اما به نظر می‌رسد حالا دیگر اکران «قهرمان» تنها شانس در این سینما نیست.

در سینما‌ها چه خبر است؟

سینمایی «گشت۳» به فروش ۳میلیاردی در سه روز اول، نشان داد که می‌توان به رونق گیشه سینما‌ها امید داشت و احتمالا حالا و با اکران موفقیت آمیز این دو فیلم در همان روز‌های نخست نمایش به نظر می‌رسد فیلم‌های بیشتری به زودی به صف اکران خواهند پیوست.
فیلم «گشت ۳» حالا با فروش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و در صورتی که روند صعودی آن به همین شکل ادامه پیدا کند احتمالا رتبه دوم گیشه را به زودی از قهرمان خواهد گرفت.
فیلم «قهرمان» اکنون و پس از آن که ۲۵ روز از اکران آن می‌گذرد با فروش ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی در جایگاه دوم جدول قرار دارد.
البته نباید در این میان از یاد برد که قهرمان امکانی را دارد که رقبایش از آن محروم هستند. «قهرمان» از هم اکنون خود را آماده فروش بین المللی نیز می‌کند.
کمپانی فرانسوی «ممنتو پیکچرز» که تهیه‌کننده فیلم «قهرمان» است برنامه اکران این فیلم از ۲۲ دسامبر در فرانسه دارد. آمازون نیز پیش‌تر حق پخش فیلم را برای آمریکا و کانادا به دست آورده است. «قهرمان» همچنین در سوئیس، صربستان، کرواسی، بوسنی، مقدونیه، اسلوونی، مونته‌نگرو، لهستان، استرالیا و نیوزلند، چین، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، تایوان، ترکیه، هند، اندونزی و روسیه به نمایش درمی‌آید.
سینمای ایران ۵ پیک مرگبار کرونا را از سرگذراند و نیمی از دو سال اخیر را در خاموشی پرده گذراند. حالا شاید دوران پسا واکسن همراه با فاصله گذاری در سالن‌های سینما بتواند تنفس مصنوعی به پیکر رو به وخامت سینمای ایران بدهد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو توسط خبرگزاری قوه قضائیه! title
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم.
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان title
تصویری تازه منتشر شده از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان که در صفحه این بازیگر منتشر شده است را ببینید.
سردار آزمون با گل برگشت، گلزنی فوق‌العاده مقابل بولونیا | ویدیو title
سردار آزمون بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت چند دقیقه بعد از ورود به زمین در نیمه دوم بازی امشب رم و بولونیا موفق به گلزنی شد.
اولین تصاویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان title
عکسی از حمید علیدوستی مربی سابق منتشر شده است که بر بالین دخترش ترانه حاضر شده است. مادر ترانه علی دوستی در یک ویدیویی از هواداران ترانه علی دوستی خواست تا برای این بازیگر زن سینما دعا کنند.
دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد title
تلگرام که با بیش‌از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان و به‌خصوص ایران محسوب می‌شود، امکان ارسال رمزارز تتر (USDT) را ازطریق بلاک‌چین TON برای کاربرانش فراهم کرده است.
برگزیده
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند title
در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
استقبال نخست وزیر پاکستان از وزرا و هیات همراه رئیس جمهور title
استقبال رسمی شهباز شریف نخست وزیر پاکستان از وزرا و مسئولین همراه رئیس جمهور در سفر به اسلام آباد را در این فیلم مشاهده می‌کنید.
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.