کد خبر: ۲۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل در پاسخ به اتهامات اعضای ناتو در اعلامیه پایانی اجلاس سران این سازمان در لیتوانی بیانیه‌ای منتشر و این اتهامات را رد کرد.

مخاطب۲۴ : به نقل از ایرنا ؛ پیرو بیانیه پایانی نشست سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی در ۲۰ تیر ۱۴۰۲ و طرح برخی ادعا‌ها درباره کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین و همچنین برنامه هسته‌ای ایران، سفارت کشورمان در بروکسل در بیانیه‌ای این اتهامات را رد کرد. در بیانیه ۳۱ عضو ناتو آمده بود: «ما از ایران می‌خواهیم که حمایت نظامی خود را از روسیه، به ویژه با انتقال پهپاد متوقف کند.»

در بیانیه سفارت ایران در بروکسل در پاسخ به ادعای اعضای ناتو آمده است: ادعا‌های مربوط به دخالت ایران در بحران اوکراین مدعیاتی بی‌پایه و در جهت کسب منافع کوتاه مدت است. ایران نقش بی‌طرفانه خود را در منازعه اوکراین حفظ کرده و به‌عنوان یک بازیگر منطقه‌ای قانون‌مدار و تأثیرگذار، بر اهمیت پایبندی کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و اصول مربوطه حقوق بین‌الملل، از جمله احترام به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی همه کشورها، تاکید می‌ورزد.

به رغم پایبندی ایران به رعایت مقررات حقوق بین‌الملل، کشور ما بواسطه اقدامات چند عضو ناتو در حمایت فعالانه از آشوب در کشور از طریق پناه دادن و کمک به عناصر و سازمان‌های تروریستی خرابکار در داخل کشور آسیب دیده است.

ایران در مبارزه با تمامی انواع و اشکال تروریسم بین‌المللی نقش پیشگام را دارد و هزینه قابل توجهی در این رویارویی مداوم پرداخت کرده است. ایران همچنین نقش سازنده‌ای در کمک به دولت‌های منطقه‌ای در مقابله با نیرو‌های بی‌ثبات کننده که عمدتا از خارج از منطقه حمایت می‌شوند ایفاء کرده است.

درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، جمهوری اسلامی ایران همچنان بر عزم قاطع خود در رعایت تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استوار است. با این حال، برخی از کشور‌های عضو ناتو که همچنین در زمره طرف‌های برجام هستند، به‌طور مداوم تعهدات خود در چارچوب این توافق و قطعنامه مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد (قطعنامه ۲۲۳۱) را نقض کرده‌اند.

اتهامات مطرح شده درباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای باید با توجه به واقعیت عدم اجرای برجام توسط این کشور‌های عضو ناتو مورد توجه قرار گیرد. خروج ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸، به‌عنوان یک نمونه برجسته از موارد نقض تعهدات قابل ذکر است. اعمال فشار حداکثری علیه ایران توسط بسیاری از اعضای ناتو که مصائب زیادی را برای مردم ایران بوجود آورده، به منزله جنایت علیه بشریت بوده و بایستی متوقف شود.

جمهوری اسلامی ایران از کشور‌های عضو ناتو می‌خواهد که از طرح اتهامات بی‌پایه علیه ایران دست کشیده و به تعهدات خود در چارچوب منشور ملل متحد پایبند باشند.

برچسب ها: ناتو جنگ اوکراین
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
برادرزاده علی شمخانی بازداشت شد title
موعود شمخانی معاون فنی سابق سازمان منطقه آزاد اروند و برادرزاده علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بازداشت شد.
سوزاندن جسد دختر بچه ۱۱ ساله توسط مادرش title
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری مادری که فرزند ۱۱ ساله خود را به قتل رسانده بود، خبر داد.
امام جمعه اردبیل: تکریم فرهنگیان دادن تقدیرنامه و کیک و آب میوه نیست! title
یک ماه و نیم است بیمه تکمیلی بازنشستگان آموزش و پرورش تمام شده و تمدید نشده است و حالا می‌خواهیم آن‌ها را به جلسه دعوت و برای آن‌ها سخنرانی و لوح تقدیر بدهیم این قطعاً تکریم نیست ضد تکریم است.
اهدای خون از خانه ملت! title
اهدای‌خون جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان title
۲۰ شهریور سال گذشته پسر ۱۶ ساله‌ای به نام نوید به همراه پدرش با مراجعه به پلیس آگاهی پایتخت شکایتی را مبنی بر آزار و اذیت چهار متجاوز ثبت کرد.
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
برگزیده
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.