کد خبر: ۲۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
در راستای معرفی دستاورد‌های بومی سازی در ذوب آهن اصفهان، در این شماره از هفته نامه آتشکار گزارشی در خصوص بومی سازی شیپوری‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳ که با همکاری شرکت ذوب و تکمیل آپادانا انجام گرفته، تهیه شده است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

مخاطب۲۴ :‌به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان ؛ اصغر امینی مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت ذوب آهن اصفهان در خصوص بومی سازی انجام شده گفت: شیپوری‌های داخل اسکروبر تصفیه گاز کوره بلند ۳، وظیفه تنظیم فشار گاز دهانه کوره را بر عهده دارند که بر اثر کار مداوم این قطعات دچار فرسایش شدید شده بود.

وی افزود: هر مجموعه از شیپوری‌ها وزنی معادل پنج و نیم تن دارد و با نصب قطعات دیگر در مجموع وزنی بالغ بر ۱۷ تن در فضایی با ارتفاع ۳ متر و در قطر ۱.۷ متر خواهند داشت.

مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت شرکت تصریح کرد: خرید قطعات از خارج از کشور بین دو تا پنج برابر هزینه بیشتر به کارخانه تحمیل می‌کرد در حالی که بومی سازی آن‌ها علاوه بر کاهش هزینه ها، ارتقاء مهارت کارکنان، جلوگیری از خروج ارز، کاهش آلودگی زیست محیطی ناشی از حمل و نقل قطعه و افزایش رقابت پذیری صنایع محلی را رقم زد.

این مقام مسئول اظهار داشت: با حمایت‌های معاونت بهره برداری و با همکاری بخش گاز رسانی و دفتر فنی مدیریت انرژی قطعات مهندسی معکوس شدند سپس نقشه‌ها در مهندسی نت مکانیک نهایی شد و از طریق مدیریت سفارشات و مدیریت خرید برای جذب شرکت‌های همکار و ساخت آن اقدام گردید.

امینی گفت: خاص بودن نوع آلیاژ و همچنین ابعاد و اندازه‌های دقیق آن از جمله چالش‌های ساخت این قطعه مهم بود که شرکت ذوب و تکمیل آپادانا ساخت آن را عملیاتی نمود.

سیدمحمدحسینی از تلاشگران مدیریت خرید تجهیزات شرکت گفت: این مجموعه در زمینه بومی سازی قطعات مکانیکی اقدامات بسیار خوبی داشته که از جمله آن‌ها ساخت اسکروبر‌های تصفیه گاز کوره بلند شماره ۳ کارخانه است.

وی افزود: این مدیریت در زمینه بومی سازی این قطعه با شرکت‌های توانمند داخلی وارد مذاکره شد و سرانجام طی برگزاری مناقصه شرکت ذوب و تکمیل آپادانا برنده شد و ساخت آن را بر عهده گرفت.

حسینی تصریح کرد: با انجام این پروژه ۲۰۰ هزار دلار از خروج ارز جلوگیری به عمل آمد و نسبت به مشابه خارجی ۶۰ درصد ساخت آن ارزانتر و البته با کیفیت مطلوب انجام گرفت.

این تلاشگر ذوب آهنی گفت: این تجهیز با موفقیت در شرکت تست شده است و دو مجموعه نهایی آن تا نیز آخر تیرماه به کارخانه تحویل داده می‌شود.

مرتضی رضایی مدیرعامل شرکت ذوب و تکمیل آپادانا نیز اضافه کرد: این شرکت تولید قطعات فولادی و آلیاژی مربوط به صنایع سیمان، معادن، نیروگاه‌ها و فولاد را از سال ۸۵ آغاز نموده است و از سال ۱۳۹۷ با ساخت صفحه‌های مشبک مربوط کوره آهک پلی زیوس بخش آگلومراسیون همکاری خودش را با ذوب آهن اصفهان آغاز نمود.

وی در خصوص همکاری با ذوب آهن اصفهان بیان کرد: قطعاتی از جمله بوش‌های آلزن و تجهیزات مربوط به نورد ۵۰۰ و شیپوری‌های داخل اسکروبر‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳ نیز در این مجموعه ساخته شده است.

وی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان قدیمی‌ترین کارخانه فولاد کشور و عامل مطرح شدن استان اصفهان به عنوان یک استان صنعتی می‌باشد و تقریباً کلیه صنایع ریخته گری و ماشین سازی طی چند دهه اخیر در استان اصفهان و حتی سایر استان‌ها به واسطه ذوب آهن اصفهان شکل گرفته اند.

روح اله سلطانی مدیر تکنولوژی شرکت ذوب و تکمیل آپادانا نیز در ادامه به بیان چالش‌های تولید شیپوری تصفیه گاز کوره بلند پرداخت وگفت: این قطعه نمونه ساخته شده داخلی نداشت و به دلیل در حال کار بودن نمونه خارجی امکان انجام تست‌های مورد نظر امکان پذیر نبود.

وی افزود: به ناچار قطعه مذکور از ابتدا شبیه سازی شد و بعد از موفقیت در تست‌های نرم افزاری مدل سازی و ریخته گری شد. از دیگر چالش‌های پیش رو برای ساخت این قطعه مهم، یکنواخت بودن ضخامت آن در همه نقاط بود که با توجه به ضد سایش بودن متریال و عدم امکان ماشین کاری، عملیات ریخته گری آن با حساسیت بالایی همراه بود.

برچسب ها: ذوب آهن اصفهان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
استخراج الماس از گل صدتومانی! title
دانشمندان چینی با استفاده از کربن استخراج‌شده از گل‌های صدتومانی قرمز، الماس ۳ قیراطی تولید کردند.
اولین نسخه از تانک جنگی چلنجر ۳ به میدان آمد؛ مرگبار و مدرن title
ارتش انگلیس به‌تازگی از تانک جنگی چلنجر ۳ به‌عنوان مرگبارترین سلاح خود رونمایی کرده است. درباره تانک مدرن Challenger ۳ بیشتر بدانید.
آیا نفرین باز کردن تابوت فرعون حقیقت دارد؟ title
مقبره‌های مصری همیشه زمینه‌ساز شایعه‌های زیادی بوده‌اند. پژوهش‌ها به شایعه نفرین باز کردن تابوت فرعون و احتمال مرگ انسان پاسخ می‌دهند.
آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس: مورد غضب مافیای خودرو هستم title
یک نماینده مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فورتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: متأسفانه آنچه ما می‌بینیم این است که پشت پرده این قانون سند ۲۰۳۰ است، علیرغم درخواست مکرر ما برای رفع نواقص اما این نواقص رفع نشده است.
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.