مخاطب24:عید سعید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمانان است که در آن انسانهای وارسته و با ایمان برای حفظ کرامت انسانی و دستیابی به مقام والای انسانیت، اسماعیل وجود خود را قربانی میکنند تا بتوانند با نزدیکی بیشتر به خداوند باریتعالی و حرکت در مسیر عبودیت و بندگی و اثبات آن در پیشگاه خدای بزرگ، جشن رهایی بگیرند.
عید قربان فرصتی است برای اخلاص و بندگی و دست شستن از خواسته ها، تمایلات و آمال درونی و دنیوی تا انسان از هر چه غیر خداست رهایی یابد و آن گاه با ره توشهای که ذخیره کرده است، گوهر وجودی خویش را به محضر پروردگار جهانیان عرضه کند. در چنین حالتی است که انسان، آزمایشهای الهی را با سربلندی پشت سر میگذارد و بر بلندای قله انسانیت قرار میگیرد.
داستان ذبح اسماعیل از اعجاز عجیب تاریخ است
امام جمعه کنگاور با تبریک عید قربان به همه هم استانیهای کرمانشاهی و همشهریان کنگاوری با بیان اینکه بسیاری از پیامبران از جمله حضرت رسول (ص) از نسل حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) به نبوت و رسالت رسیدند، افزود: این پیامبران از نسل پیامبری هستند که به مذبح و قربانگاه رفته بود.
آیت الله سید «رضا حسینی» افزود: موضوع به مذبح رفتن حضرت اسماعیل (ع) در طول تاریخ بشریت، اعجاز عجیبی است که در تاریخ رخ داده است.
او ادامه داد: بر اساس آیات تکان دهنده و زیبای قرآن کریم، ابتدا حضرت ابراهیم در عالم رویا خواب میبیند که عزیزترین پاره تن خود را ذبح میکند و در ادامه به وی وحی میشود که خواب تو درست است و باید فرزندت را ذبح کنی.
آیت الله حسینی ادامه میدهد: قرآن کریم میفرماید: پس از اینکه حضرت ابراهیم اطاعت الهی را به جا آورد گوسفندی به عنوان "فدیه" از سوی بهشت برای قربانی کردن به اون هدیه دادن.
وی یادآور شد: در فرهنگ قرآن و مکتب اهل بیت علیهمالسلام به انگیزه و نیت عمل بهای اصلی داده شده است.
امام جمعه کنگاور با تاکیدبر اینکه وجود مقدس حضرت ابراهیم (ع) در حقیقت نفس سرکش را قربانی کرد، افزود: خدای باری تعالی در پیش فرشتگان به خاطر داشتن چنین بندهای تفاخر کرد.
آیت الله حسینی تصریح کرد: درسی که از اقدام حضرت ابراهیم (ع) میگیریم این است که برای رضای رب العالمین اسماعیلهای خود از جمله مقام و منزلت، ثروت، شهوات نفسانی و شیطانی را قربانی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به شعر مولانا جلال الدین محمد بلخی گفت: این شاعر پر آوازه میفرماید که در مقابل وحی:
آنکه از حق یابد او وحی و جواب / هرچه فرماید، بود عین صواب
آنکه جان بخشد، اگر بکشد رواست / نایب است و دست او، دست خداست
همچو اسماعیل، پیشش سر بنه / شاد و خندان پیش تیغش جان بده
تا بماند جانت خندان تا ابد / همچو جان پاک احمد با احد
امام جمعه کنگاور در ادامه خاطرنشان کرد: عظمت عید قربان عظمت توصیف ناپذیری است چرا که غیرمسلمانان نیز که تعداد آنها کم هم نیستند و، چون فقط در ممالک اسلامی زندگی میکنند، اقدام به قربانی نموده و در بین فقرا توزیع میکنند.
وی ادامه داد: شایسته است که قربانی را در راه کمک به نیازمندان و مستمندان و البه به جهت تبرک خود قربانی کننده هم از آن تناول کند.
سفره اطعام پنج هزار نفری در هرسین برپا میشود
امام جمعه هرسین هم از برپایی سفره اطعام پنج هزار نفری همزمان با اعیاد قربان و قدیر در این شهرستان خبر داد و افزود: جشنهای مختلفی در بوستانهای سطح شهر هرسین در ایام پیش بینی شده است.
حجت الاسلام «حسن رضایی» با بیان اینکه قربان به بلندای تاریخ بشریت است، افزود: قربانی کردن از زمان حضرت آدم آغاز شده و در زمان پیامبران اولولعزم ادامه داشته و در زمان پیامبر اسلام نیز به عنوان یک سنت حسنه ماندگار شده است.
وی تصریح کرد: یک مسلمان جلوههای خیرخواهی و ایثارگری و فداکاری برای خدا را به نمایش میگذارد و این شاخصهها مولف فرهنگ دینی است که خروجی آن در جامعه همان تمدن اسلامی است.
وی در ادامه با بیان اینکه قربان، یکی از اعیاد مهم اسلامی است، یادآور شد: به همین مناسبت جشن برپا کنید، هدیه بدهید و شاد باشید.
حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: عید قربان آزمون سخت حضرت ابراهیم (ع) و زیباترین جلوه بندگی و خضوع خالصانه در برابر خداوند و یاد آور خاطره جاودانگی بندگی و ایثار است، عید نزدیک شدن دلهایی است که به قرب الهی رسیده اند و در مسیر قرب الهی، گذشتن از دلبستگیها و گردن نهادن بی، چون و چرا در برابر امر خدای متعال تنها کلید ره یافتن در زمره صابران و بندگان حقیقی است.
امام جمعه هرسین اظهار کرد: اینجانب با کمال مسرت عید سعید قربان، را به محضر حضرت ولیعصر"عج" و مقام معظم رهبری و همه مسلمانان آزاده جهان؛ خصوصا مردم شریف و متدین شهرستان هرسین تبریک و تهنیت عرض مینمایم و از پیشگاه با عظمت پروردگار بی همتا، سعادت، سلامتی، رستگاری را برای همگان و اقتدار و سربلندی روز افزون ایران اسلامی را در سایه وحدت و برادری مسئلت دارم.
روایت قربان
«پسر نازنینم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قربانی کنم» نظر تو چیست؟! چقدر زیبا جواب داد این شیرین پسر:ای پدر! هرآنچه بدان مأموری انجام بده، ان شاءالله مرا از بندگان صبور و شکیبا خواهی یافت. خیال ابراهیم بیشتر آرام گرفت و وی بر داشتن چنین پسری خدای را سپاس و بر خود مباهات کرد. آن گاه پسر را با ملاطفت و مهربانی بسیار در آغوش فشرد و بوسهای بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گیسوانش کشید.
ابراهیم به همراه اسماعیل، سعی را تمام کرد و سپس طواف نمود و در مقام خودش (مقام ابراهیم) دوگانهای به جای آورد. آن گاه بَند و بُرنده تیز و پارچه پاکیزه برداشت و با اسماعیل به قربان گاه شتافت. او در این راه گامها را بلند و با شتاب برمی داشت؛ زیرا معتقد بود در کار خدا باید تعجیل کرد. در بین راه، ابلیس چند مرتبه به سراغش آمد تا وسوسه اش کند، بلکه بتواند پس از این همه امتحانها و ابتلاءها و سرسپردگی و بندگی ابراهیم، وی را از صراط حق بازدارد و به باطل کشاند. اما، مگر میتوان ابراهیم را از راه حق منحرف نمود. ابراهیم با صلابت فوق بشری و با ابهتی راستین، بر نفس سرکش لگام عدم زد و شیطان را با سنگ راند و رمی جمره کرد؛ گویی گرگی درّنده را با کلوخی چند از خود دور میکند.
به منا رسیدند. بی درنگ دستان اسماعیلش را از پشت بست و بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ را بر زبان جاری کرد و در حالی که برای آخرین بار با محبّت پدرانه سیمای نازنین اسماعیل را به تماشا نشسته بود.
چشم بر سپیدی گلوی اسماعیل دوخت و خنجر بُرّان را بر حنجرش آشنا ساخت. اما هر چه کشید، کارد تیز نبرید. ابراهیم بر قدرت دست افزود و با توانی دوچندان بر دسته چاقوی تیز فشار وارد کرد و آن را با شدت کشید؛ اما گویی از این چاقو، در عالم چاقویی کندتر وجود ندارد!
ناگاه ابراهیم از شدت عصبانیت کارد را بر سنگی در آن نزدیکی فرود آورد و آن سنگ به دو نیم شد. ابراهیم با تعجب و عصبانیت به کارد خطاب کرد که:ای چاقو! گلوی اسماعیلم را برای خدا نمیبُری، اما سنگ را خُرد میکنی؟! گویا چاقو به آواز درآمد که:ای ابراهیم! تو میگویی و میخواهی ببُرمش، اما خدا میگوید نَبُر.
همزمان با دهم ذیحجه نماز عید سعید قربان با حضور قشرهای مختلف مردم در شهرستانهای کنگاور، صحنه، هرسین و سنقر اقامه میشود.