به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران :دکتر زارعیان معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت در نشست تقدیر از فعالان عرصه ارتباطات ضمن بیان این مطلب از جمله اقداماتی که منجر به رشد درآمد در سال ۱۴۰۱ شد، را عنوان کرد: اصلاح تعرفههای خانگی، تجاری و اپراتوری، برگزاری کمپینهای خانگی و تجاری، عقد و به روز رسانی قراردادهای تجاری و اپراتوری، ارائه خدمات به همراه اول و شناسایی خدماتی که برای آنها صورتحساب صادر نمیشد و وصول مطالبات بخشی از این اقدامات است.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران ابا اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۹۵ درصد صورتحساب دریافت شد است، گفت: از ابتدای سال جاری و با تصویب هیات مدیره شناسایی مطالبات وصول نشده در دستور کارقرار گرفت که تا حدود زیادی عملیاتی و منجر به نتیجه شده است.
وی در تشریح سهم درآمدی عملیاتی شرکت مخابرات را در حوزههای مختلف اظهارداشت: باند پهن ۲۲ درصد، خدمات دیتا و انتقال ۱۵ درصد، تلفن ثابت ۲۶ درصد، درآمد ارایه خدمات و امکانات به همراه اول ۲۵ درصد، خدمات ارزش افزوده ۲ درصد و درآمد از سایر اپراتورها ۱۰ درصد است.
اهمیت فعالیتهای هر منطقه در موفقیت شرکت وایجاد جریانهای در آمدی کم هزینه و پر منفعت
دکتر زارعیان با تاکید بر اهمیت هر منطقه در موفقیت شرکت، به شاخصترین موارد در برنامه ریزیها کلی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: شکست استانی برنامه بر اساس پتانسیل بازار، عملکرد گذشته و سایر عوامل مرتبط، تعریف هدفها برای بخشهای B۲C و B۲B در هر منطقه، به اشتراک گذاشتن روند بازار، ترجیحات مشتریان و بنچ مارکهای صنعت مخابرات وتعیین استراتژیها و تاکتیکهای موثر در فروش برای هر کدام از بخشهای B۲B و B۲C از جمله آنهاست.
وی با تاکید بر ایجاد جریانهای در آمدی کم هزینه و پر منفعت گفت: با ایجاد جریانهای در آمدی مهم در مناطق مخابراتی، شرکت میتواند از بخش سخت، پر هزینه و کم منفعت نگهداری زیر ساختها رهایی یابد.
وی با تشریح جریانهای درآمدی در سالهای گذشته گفت: تعداد تلفن ثابت بیش از ۲۸ میلیون، ADSL بیش از ۴ میلیون ۸۰۰ هزار، VDSL بیش از ۱۴۱ هزارپورت و FTTH بیش از ۲۴۱ هزار است.
وی با اشاره به معرفی برنامهها و اهداف فروش ۱۴۰۲، به تشریح پیش بینی درآمد امسال درحوزههای مختلف دیتا، تلفن ثابت و باند پهن پرداخت و گفت:در بخش دیتا بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان، تلفن ثابت بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان و باند حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است.
اولویتها و برنامههای عملیاتی
وی تعیین اولویتها و برنامههای عملیاتی را از برنامههای مهم حوزی تجاری در جهت پیشبرد اهداف شرکت دانست و گفت: مشخص کردن اولویت ها، دستورالعمل ها، سیاستهای کلیدی برای هر بخش، تعیین مسوولیت به تیمها و ذینفعان، شرح مراحل مورد نیاز برای تحقق اهداف، شناسایی نقاط ضعف، نیازهای آموزشی و برگزاری جلسات آموزشی و تجهیز تیمهای فروش با ابزار و تبلیغات مورد نیازاز جمله موارد قابل توجه در این زمینه است.
دکتر زارعیان همچنین استقرار مکانیزمهای نظارتی و گزارش دهی، ایجاد انگیزش، قدردانی، تشویق به همکاری، ارتباط با مشتری، بهبود تجربه مشتری، افزایش آرپو و فروش هدفمند را ازموضوعات مهم در برنامههای عملیاتی عنوان کرد و گفت: برقراری ارتباط موثر و مستمر با مشتریان، به ویژه مشتریان تجاری، ارائه خدمات در کانالهای متنوع ارتباطی نظیر تلفن، حضوری، پاسخگویی سریع به سوالات و مشکلات مشتریان، ساده سازی روند خرید و به روز رسانی و اطلاع رسانیهای ضروری و مورد نیاز مشتریان را از جمله مسایل مهم و قابل توجه درارتباط با مشتری، بهبود تجربه مشتری دانست.
ضرورت نکات مهم و در فروش تجاری
وی با اشاره به نکات مهم و ضروری در فروش تجاری گفت: لزوم تسریع در انعقاد تفاهم نامه شهرداریها برای توسعه فیبر، مذاکره با کلیه بانک ها، ادارات و مشتریان تجاری و شهرکهای صنعتی جهت ارائه فیبر دسترسی، تسریع در طراحی، اعلام هزینه و اجرای فیبر دسترسی مشتریان تجاری هزینه کرد درآمد حاصل از طرحهای اختصاصی فقط برای اجرای طرحهای اختصاصی و توسعه نمایندگان فروش خدمات سازمانی از جمله مواردی است که باید همه مناطق مخابراتی در کشور به آن توجه کنند.
همچنین افزود: هدف گذاری و ارائه برنامه فروش خدمات سازمانی از جمله فیبر دسترسی، دیتا، اینترنت تجاری، کدهای ۴ و ۵ رقمی، شماره رند، ثبت مشاغل تا سطح مرکز و ابلاغ و پایش مستمر آن و افزایش درآمد خدمات تجاری با استفاده از فروش متقاطع خدمات فیبر دسترسی، اینترنت تجاری، دیتا، کدهای ۴ و۵ رقمی از برنامههای دیگر در فروش تجاری است.
وصول مطالبات از طریق قانون بودجه سال جاری و مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲
معاون تجاری و خدمات مشتریان با اظهار امیدواری وصول مطالبات از طریق قانون بودجه سال جاری و مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ گفت: پایش بدهی انباشته و عملکرد وصولی به تفکیک مناطق و تفکیک تجاری و تلفن ثابت، پیگیری دریافت بدهی معوقه شرکتهای دولتی از طریق انجام تهاتر (اوراق تسویه)، مکاتبه با سازمانهای نظامی و امنیتی جهت تعیین و تکلیف بدهی خدمات تجاری، بررسی گزارشات خلاصه درآمد مناطق و پیگیری توسعه سیستمهای مالی در جهت دریافت گزارشات بدهی انباشه و روند سنواتی به صورت سیستمی از جمله فعالیتهای در این زمینه است.
دکتر زارعیان با بیان اینکه نجما، پروژهای کلیدی در ۱۴۰۲در توضیح این پروژه گفت: افزایش درآمد مناطق مخابراتی با توسعه و یا بهره وری در شبکه و منابع دسترسی، ارائه خدمات یکپارچه ارتباطی و فناوری مستقل از تکنولوژی ثابت یا سیار، فروش ۴۵۰۰۰۰ پورت سرویسهای بر بستر و تأثیر قابل توجه آن در تأمین درآمدن، بازخورد بخش منافع حاصل شده از کاهش قیمت تمام شده به مشتریان، کاهش قیمت تمام شده خدمات با باز طراحی و بهره گیری از تکنولوژیهای جدید، تضمین کیفیت خدمات و ارتباط در رضایت مشتری از جمله دستاوردهای است.
وی با اشاره به اهمیت افزایش آرپو گفت: برای افزایش این بخش باید فعال کردن سرویسها در منطقه با هدف تغییر رفتار مشتریان، عدم فروش سرویسهای ارزان به مشتریان جدید، اطلاع رسانی به مشتری در خصوص به صرفه بودن سرویس مخابرات نسبت به رقبا و فروش سرویسهای با ترافیک یا سرعت بالاتر به مشتریان فعال با طرح Upselling مد نظر قرار گیرد و بررسی شود.