به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون؛ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در کارگاه آموزشی بازرسین ستادی و استانی اظهار داشت: شبکه بانکی رکن اصلی، موتور محرکه و نقطه قوت نظام و سیستم اقتصادی کشور است.
وی افزود: ضرورت دارد در راستای جهاد تبیین و امید آفرینی، کارکردها، خدمات و دستاوردهای شبکه بانکی برای عموم مردم تبیین شود.
شیخ حسینی تاکید کرد: به رغم برخی مشکلات و نارسائیها در شبکه بانکی، بهرهوری سرمایه انسانی و میانگین کار مفید در سیستم بانکی بالاتر از سازمانها و دستگاههای دیگر است و با بررسی جامع مشخص میشود شاخص سلامت اداری نیز به طور نسبی و با توجه به حساسیت کار مالی در بانکها، در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.
این مقام بانکی تصریح کرد: طی سالهای دهه ۹۰ شاخصهای کلان اقتصادی مطابق اهداف محقق نشدند، رشد GDP اقتصاد تقریبا صفر و رشد سرمایه گذاری منفی بوده و رکود تورمی بر اقتصاد حاکم بوده است، اما در دوره جدید دولت به حق برنامههای مختلفی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و نیاز بنگاههای تولیدی و اقتصادی به نقدینگی و سرمایه گذاری جدید بسیار زیاد شده است و همین امر باعث افزایش بیش از حد انتظار از شبکه بانکی گردیده است.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: چندین روش مختلف تامین مالی برای بنگاههای تولیدی و اقتصادی وجود دارد و به رغم وجود راهکارهای جایگزین، کماکان بانکها به دلیل هزینههای کمتر و راحتی بیشتر در مقایسه با سایر روشها جذابیت بیشتر و سطح استقبال بسیار بالاتری برای فعالان اقتصادی در تامین مالی دارند، و در این خصوص بازار پول و بانکها جور بازار سرمایه را هم میکشند.
شیخ حسینی گفت: ماندگاری سپردههای شبکه بانکی کوتاه مدت، اما میانگین بازگشت تسهیلات بانکی بلند مدت است و این تفاوت در سررسید داراییها و بدهیها و نیز حجم بالای تقاضا برای تسهیلات بانکی موجبات ناترازی بانکها به خصوص ناترازی و ریسک نقدینگی را فراهم میآورد.
وی توضیح داد: بانکهایی که متعهد به انجام تکالیف ابلاغی هستند ممکن است ناگزیر به استقراض دربازار بین بانکی شوند و بانکهایی که تعهد کافی به انجام تکالیف ابلاغی ندارند با ارائه مازاد منابع در بازار بین بانکی، درآمدهای غیر مشاع خود را توسعه و ریسک اعتباری خود را به حداقل میرسانند.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون خطاب به بازرسان گفت: به نظر من بانکداری از مشاغل سخت، حساس و زیان آور محسوب میشود و همکاران متعهد و تلاشگر بانک همواره در یک محیط پر استرس و حساس که نیازمند دانش، مهارت، دقت و پاسخگویی زیادی است فعالیت میکنند.
وی افزود: بانک توسعه تعاون از بانکهای خوشنام سیستم بانکی است و توجه به عملکرد و جایگاه شایسته بانک در اجتماع باعث میشود اعتماد به نفس سازمانی کارکنان بالا رود و جا دارد با این کارنامه بانک سر خود را بالا بگیریم و افتخار کنیم و برای تداوم موفقیتهای بانک با روحیه و توان مضاعف، بیشتر تلاش نماییم.
شیخ حسینی گفت: شاخص NPL در سطح زیر چهار درصد مدیریت شده است و تسهیلات پرداختی بانک از محل وصولی اقساط میباشد.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش ۳۴ هزار میلیارد ریالی بانک توسعه تعاون، شاخص کفایت سرمایه بانک از وضعیت منفی سالهای گذشته خارج شده و رشد بسیار خوبی داشته است و پس از برگزاری مجمع عمومی در تیرماه و ان شاءالله تصویب صورتهای مالی بانک، نسبت کفایت سرمایه جدید بانک در سامانههای نظارتی بانک مرکزی ثبت خواهد شد.
این مقام بانکی تصریح کرد: مطابق آمارهای اقتصادی کلان، بخش تعاون در سال گذشته رشد مثبت را تجربه نموده و باتوجه به برنامهها و حمایتهای این دولت از تعاونیها و همچنین با تقویت بانک و ارکان بخش تعاون، اظهار امیدواری کرد که رشد بخش تعاون برای سالهای متمادی ادامه داشته باشد.
شیخ حسینی گفت: بازرسی و نظارت رکن حیاتی بانک و یکی از پنج وظیفه مهم مدیریت است و کنترل و نظارت در کنار برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری و استفاده بهینه منابع و مصارف، از مهمترین وظایف مدیریت در بانک است.
وی ادامه داد: بازرسی موجب دوام و ارتقای سلامت موسسه مالی است و کارکرد بازرسان علاوه بر اطمینان بخشی و رعایت استانداردها و قواعد موجب اصلاح عملکرد، آموزش عملی و انتقال تجارب در میان واحدها و در بین کارکنان میشود.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: تحول دیجیتال به عنوان یکی از محوریترین راهبردهای بانک در حال وقوع است و در کناراین امر مهم لازم است تا بازرسی نیزبه صورت سیستمی و هوشمند انجام شود.
وی گفت: با رایج شدن حاکمیت دادهها بسیاری از روشهای سنتی جای خود را به فرآیندهای نوین میدهند و فرآیندهای بازرسی در سطح کلان و خرد نیز با بهره گیری از حاکمیت دادهها میتوانند با روشهای دقیق، جامع و مطمئن، شاخصهای سلامت بانک را به لحاظ شاخصهای مالی، عملکردی و رعایت اصل شفافیت بهبود ببخشند.
شیخ حسینی تاکید کرد: پیشگیری، اصلاح و برخورد به عنوان سه کارکرد مهم فرآیند بازرسی مطرح است که نیازمند است به صورت مستمر، هدفدار و به ترتیب اولویت توسط واحد بازرسی انجام و نتایج بر اساس تجزیه و تحلیل عوامل، عملکرد و مبتنی بر جامع نگری، مستندات، قوانین و استانداردهای باشد.
مدیر عامل بانک گفت: بازرسان میتوانند با راهنمایی و آموزش کارکنان و هماهنگی و مشاوره با مدیران شعب استانهاکه به عنوان پیشانی بانک در استان نقش محوری در عملکرد کمی و کیفی دارند زمینه پیشگیری از برخی انحرافات و اشتباهات را فراهم سازند و با عینیت گرایی، سیستم گرایی و واقع گرایی، وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.
وی گفت: کاردانی، تعهد، استقلال و شجاعت از مهمترین ویژگیهای بازرسان است و عدالت، انصاف، جامع نگری و پرهیز از تنگ نظری حائز اهمیت است. این مقام بانکی یادآور شد: فساد و بی عدالتی در بانک خط قرمز ما است و بازرسان باید در مبارزه با فساد و برقراری عدالت در بانک به عنوان چشم و گوش و بازوان قوی نظارتی مدیر، تمام قد در کنار مدیریت بانک باشند.