کد خبر: ۱۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مردم باید دستاوردهای هسته‌ای را در زندگی خود احساس کنند، گفت: دنیا در پی خرید آب‌سنگین ایران بوده و مشتریان آن در صف انتظار هستند.

جهان درپی خرید آب‌ سنگین ایران

مخاطب۲۴ : به نقل از ایرنا ؛ بهروز کمالوندی پس از دیدار دانشمندان و مسئولان صنعت هسته‌ای با مقام معظم رهبری گفت: بعد از بازدید از نمایشگاه، رهبری اظهار خوشحالی کردند که پیشرفت‌هایی را در حوزه‌های مختلف می‌دیدند. ایشان شاید بیش از یک ساعت و نیم را به این بازدید اختصاص دادند و مهم‌ترین نکته این است که بخش اصلی این نمایشگاه با زندگی مردم مرتبط است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: رهبری اشاره داشتند که این دستاورد‌ها را به مردم منتقل کنید تا آن‌ها بدانند انرژی هسته‌ای در زندگی‌شان تأثیرگذار است.

کمالوندی به بحث‌هایی از جمله پزشکی هسته‌ای، کشاورزی، صنعت و دیگر کارکرد‌ها اشاره کرد و گفت: هیاهوی هسته‌ای در حوزه غنی‌سازی بیشتر است که البته از جمله دستاورد‌های مهم است.

وی با اشاره به دستاورد‌هایی که شاید از غنی‌سازی بیشتر باشد، تأکید کرد: تولید سوخت ۲۰ درصد و مشتقات آب سنگین و دستاورد‌های دارویی که مؤثرتر از دیگر دارو‌ها باشند، نشان از پیشتاز بودن ایران از دیگر کشور‌ها در دنیا دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآوری کرد که این دستاورد‌های هسته‌ای باید به گوش مردم برسد و این را در زندگی خود احساس کنند؛ رهبری نیز به چالش‌های هسته‌ای اشاره داشتند که دشمن در ۲۰ سال گذشته ایجاد کرده و با دروغ‌گویی، جمهوری اسلامی را متهم به استفاده از سلاح هسته‌ای کرده است.

کمالوندی اضافه کرد: جهان و بخشی که فضای ذهنی عموم را تشکیل می‌دهد و نیز غربی‌ها باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران به دلیل مسائل اقتصادی اصلاً نمی‌تواند دنبال سلاح هسته‌ای باشد.

وی تصریح کرد: آن‌ها سلاح هسته‌ای را در غنی‌سازی تعریف کردند و تصور دارند کسی که وارد حوزه غنی‌سازی با خلوص بالا می‌شود، تا ۹۰ درصد به تولید سلاح نزدیک است و رهبری نیز اشاره داشتند که سلاح کشتارجمعی شیمیایی و هسته‌ای در ساختار ذهنی مسلمانان جا ندارد و اصلاً دنبال این مساله نیست. ولی غرب این مسائل را مطرح می‌کند تا بتواند جلوی پیشرفت ما را بگیرد؛ ولی این صنعت از لحاظ ارزش‌افزوده اقتصادی سطح بالایی برای ما دارد و صحبت از صد‌ها میلیارد دلار است و در حوزه رادیو دارو و آب‌سنگین و... است.

کمالوندی با اشاره به تحریم غرب تأکید کرد که آن‌ها تلاش دارند ما به این پیشرفت‌ها دسترسی نداشته باشیم؛ ولی امروز به مدد الهی در جایگاهی هستیم که جزو بهترین‌ها در جهان هستیم که مایه افتخار و قدرت آفرین است و می‌تواند توان اقتصادی را بالا ببرد و عزت و آبرو برای کشور ایجاد می‌کند.

وی از تأکید رهبری بر ظرفیت بالای نیروی جوان انسانی در کشور سخن گفت و ادامه داد: این مسئله نه فقط در حوزه هسته‌ای بلکه در دیگر حوزه‌ها نیز موجود است که به‌صورت کلاسیک بدان مزیت نسبی می‌گویند که نشان می‌دهد نسبت به سایر کشور‌ها جلوتر هستیم.

کمالوندی ادامه داد: هزاران دانشمند متخصص برای بهبود زندگی مردم تلاش می‌کنند؛ ولی غربی‌ها سعی می‌کنند ایران را در پی سلاح هسته‌ای نشان دهند؛ ولی ما به لحاظ شفاف‌سازی و تعداد بازرسی، وضعیتی بی‌نظیر در سطح جهان داریم و هیچ کشوری تا این میزان ذیل بازرسی و نظارت قرار ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی لزوم آشنایی مردم با تأثیرات این صنعت در بسیاری از حوزه‌های زندگی را گوشزد کرد و افزود: در حوزه نفت بخش مهمی از قیمت‌های سرچاهی و پالایشگاه تا ۷۰ درصد ابزار‌های پیچیده هسته‌ای دارد و لذا نمی‌توان صنعتِ نفتِ بدون تجهیزات هسته‌ای در اختیار داشته باشیم. در حوزه ذوب‌آهن، سیمان و محیط‌زیست نیز دانش هسته‌ای کاربرد‌های فراوان دارد؛ ولی به دلیل چالش هسته‌ای و خبرسازی مدام درباره سانتریفیوژ و غنی‌سازی و... میل رسانه‌ها نیز به انتشار اخباری در زمینه ابعاد و مختصات سانتریفیوژ‌ها بوده است و به‌گونه‌ای در تله رسانه‌های غربی افتاده‌ایم که باید این رویه را عوض کرده و موارد کاربردی در زندگی مردم را خبری کنیم.

به گفته کمالوندی رادیو دارو حدود یک میلیون بیمار را تحت پوشش دارد و در زمینه کشاورزی، اصلاح و جهش نسلی، صنعت هسته‌ای بسیار کمک‌کننده است و در این راستا می‌توان به گیاهانی اشاره کرد که خود را با آب‌شور یا کم تطبیق می‌دهند و این ظرفیت موجود است تا جهش‌های علمیِ لازم را در چنین گیاهانی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این گیاهان باید طی ۲۰۰ سال خود را با چنین شرایطی تطبیق دهند؛ ولی در شرایط آزمایشگاه می‌توان این صدسال را به یکی دو روز تقلیل داد و گیاه به آب کم عادت می‌کند و موارد بسیاری از این دستاورد‌ها در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفت.

کمالوندی گفت: حضرت آقا نیز این دستاورد‌ها را دیدند و خوشحال شدند و ما هم از این مساله انرژی گرفتیم و امیدواریم با کمک شما رسانه‌ها، حقایق این صنعت که در زندگی مردم مؤثر است را منتقل کنیم.

وی همچنین تجاری‌سازی و ورود این دستاورد‌ها به بخش خصوصی را بااهمیت دانست و تأکید کرد که ظرف یک سال و نیم گذشته اقداماتی در کنار بخش خصوصی صورت‌گرفته است و بعد از خاتمه تحقیقات، اگر سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی اتفاق افتد، بازار و تجاری‌سازی را نیز پیش رو خواهیم داشت.

کمالوندی چنین پروسه‌ای را به رشد جنین در رحم مادر تشبیه کرد و یادآور شد: ادامه رشد جنین مستلزم خروج از بخش دولتی است و در تمام دنیا نیز این چنین است؛ چنان چه تکنولوژی بالا سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد و معمولاً بخش خصوصی در آن مقطع انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری ندارد، چون نمی‌داند تحقیقات به نتیجه می‌رسد یا خیر!

وی درباره سازوکار روند تجاری‌سازی گفت: بخش خصوصی وظیفه ندارد دنبال تحقیقات برود؛ بلکه ما هستیم که باید دنبال تحقیقات برویم و به سطحی از صنعتی‌شدن برسانیم و در مرحله تولید، ازآن‌پس نباید کار در حدود دولتی باشد؛ بلکه باید به دست بخش خصوصی سپرده شود و البته بخش دولتی نیز می‌تواند امتیازات را در اختیار گیرد و با قرارداد‌هایی که می‌بندد برای خود درآمدزایی داشته باشد و بخشی که هزینه کرده را جبران کند.

کمالوندی بار دیگر لزوم حمایت رسانه‌ها در زمینه خبری سازی دستاورد‌های هسته‌ای را گوشزد کرد و گفت: مردم باید کاربرد این صنعت در زندگی و بخش‌های مختلف اقتصاد را بدانند و در این راستا صحبت از صد‌ها میلیارد دلار در دنیا است به‌گونه‌ای که آب‌سنگین در تلویزیون‌های نسل جدید –به‌منظور ساخت ال‌ای‌دی و... - مورداستفاده قرار می‌گیرد و در دنیا در پی خرید آب‌سنگین ایران بوده و مشتریان آب‌سنگین ایران در صف انتظار هستند و در حقیقت می‌توان گفت ما از آب کره می‌گیریم و صحبت از لیتری بیش از ۱۰۰۰ دلار است.

وی با بیان این که صنعت هسته‌ای میان‌رشته‌ای بوده و باید در تمام رشته‌ها سرآمد باشیم تا در هسته‌ای نیز جایگاهی پیدا کنیم، افزود: دانشمندان ما توضیحاتی برای رهبری ارائه دادند و خوشحالی ایشان برای ما دلگرمی بود و نکات ارزنده‌ای بیان کردند که برای آینده ما راهگشاست و دیداری نیز با خانواده شهدای هسته‌ای داشتیم و رهبری با آنان صحبت کردند و فضایی معنوی شکل گرفت و متخصصین ما از یافتن چنین فرصتی برای ارائه دستاورد‌ها و نیز خوشحالی رهبری، انرژی دریافت کردند.

کمالوندی افزود: رهبری تأکید کردند باید به نیروی انسانی توجه شود و فکر می‌کنم این فرمایشات باید نصب العین مدیران سازمان قرار گیرد که موجب پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت خواهد بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
استاد سارا هم وارد دنیای بدون کیش و مات مد شد! title
سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی است. سارا خادم الشریعه از ۸ سالگی شطرنج را شروع کرده. سارا خادم الشریعه در سال ۱۳۹۴ قهرمان شطرنج زنان شد. سارا خادم الشریعه به اسپانیا پناهده شده است. حالا عکس سارا خادم الشریعه روی یک جلد مجله مد ثبت شده است.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.