کد خبر: ۱۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
وزرات امور خارجه انگلیس با اشاره به رونمایی از اولین موشک هایپرسونیک ایران، آن را اقدامی مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت تلقی کرد.

واکنش انگلیس به رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح

مخاطب۲۴ : به نقل از همشهری آنلاین ؛ وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که در وبگاه آن منتشر شده است، در واکنش به رونمایی از موشک فتاح، اولین موشک هایپرسونیک ایران گفت: «ایران علیرغم درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن برنامه [موشکی]خود، اعلام کرد که یک نوع جدید از موشک‌های بالستیک را تولید کرده است. این اقدام، تنها چند هفته پس از آن که موشک بالستیک مشابهی را آزمایش کرد، اثبات بیشتر بی‌توجهی مداوم آن (ایران) به محدودیت‌های بین‌المللی و تهدید بزرگ ناشی از این رژیم برای امنیت جهانی است.»

واکنش وزارت امور خارجه انگلیس در حالی مدعی مغایرت پیشرفت‌های ایران در زمینه برنامه موشکی با قطعنامه‌های شورای امنیت است که مقامات ایران پیش‌تر این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که تلاش‌ها برای ارتقای برنامه موشکی ایران جهت ارتقای توان دفاعی کشور در قبال هر گونه تجاوزات خارجی بوده و قابل مذاکره نیست.

 

رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح، دیروز صبح، با حضور رئیس‌جمهوری و جمعی از مسئولان نیرو‌های مسلح در نیروی هوافضای سپاه پاسداران انجام شد.

پیش از این، در معرفی موشک فتاح اعلام شده بود این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد. این موشک جدید می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد.

این موشک با بهره‌مندی از قابلیت‌های تاکتیکی و برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، توان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و انجام مانور‌های گوناگون در داخل و خارج از جو زمین با هدف غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، روز گذشته در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح اظهار کرد: موشکی که امروز رونمایی آن صورت گرفت، موشکی است که در دنیا کم نظیر است به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد؛ موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و ... موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است.

او یادآور شد: فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند، چون این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.

حسین امیرعبداللیهان، وزیر امور خارجه ایران نیز در این باره این دستاورد تازه موشکی ایران گفت: استمرار دیپلماسی عزتمندانه در روابط خارجی همزمان با تقویت اقتدار نظامی و دفاعی، نویدبخش آینده‌ای روشن برای ⁧ ایران عزیز⁩ است. قدرت بازدارندگی ایران، تضمین کننده امنیت و صلح پایدار منطقه است و توسعه روابط دوستانه و شراکت سازنده با همسایگان با جدیت تداوم خواهد یافت.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: «انگلیس به همراه شرکایش نسبت به انجام دادن هرگونه اقدام دیپلماتیک برای جلوگیری از تولید تسلیحات اتمی توسط ایران و پاسخگو کردن آن به خاطر فعالیت مخرب آن در جهان متعهد است.»

ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه موشکی و هسته‌ای ایران در حالی از سوی وزارت امور خارجه انگلیس تکرار می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند، برنامه هسته‌ای ایران علیرغم پیشرفت‌هایی که داشته است، صرفا اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد.

علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های متعدد درباره نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و راستی آزمایی اقدامات پادمانی و اجرای توافق هسته‌ای در ایران، ادعای غرب مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تایید نکرده است.

برچسب ها: انگلیس موشک
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.