کد خبر: ۱۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران، فصل خوبی را سپری کرد و از نظر فردی و تیمی به افتخارات مهمی رسید. می‌توان به واسطه این سال‌های درخشان، بیرانوند را - که هنوز هم می‌تواند بهتر از این شود - در بین سه دروازه‌بان برتر تاریخ فوتبال ایران به شمار آورد.

بیرانوند، دروازه‌بانی از جنس طلا

مخاطب24:علیرضا بیرانوند چند سال است که خود را به عنوان دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران تثبیت کرده است. به اروپا رفت و دوباره به فوتبال ایران برگشت. او توانست در این سال‌ها عملکرد خوبی ثبت کند و خود را در زمره بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال ایران قرار دهد.

حالا چند سال مهم و حیاتی پیش روی این دروازه‌بان است که می تواند تعیین کند آیا می توان او را بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران دانست یا خیر. "بیرو" تا همینجا رکوردهای خاصی از خود به جا گذاشته است. البته نباید فراموش کرد که نسل خوبی از بازیکنان تیم ملی کنار او هستند که باعث شده عملکرد بیرانوند نیز بهتر شود. بیرانوند در جام جهانی قبلی درون دروازه ایران ایستاد و با مهار پنالتی کریس رونالدو، نامی برای خودش دست‌وپا کرد.

او امسال به اولین دروازه بان تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که در دو جام جهانی بازی کرده است. کلکسیون قهرمانی‌ها و کلین‌شیت‌ها نیز باعث شده شماره یک تیم ملی را به نام او بزنند و به نظر می‌رسد جایگاه او در جام ملت‌های آسیا در قطر تضمین شده است.

اینجا به دستاوردهای فردی دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران در سال‌های قبل نگاهی انداخته‌ایم:

اگر جام ملت‌های آسیا، بازی‌های المپیک و جام جهانی را به عنوان تورنمنت‌های مهم ملی ملاک قرار دهیم، علیرضا بیرانوند می تواند زمستان پنجمین تورنمنت خود را به عنوان دروازه‌بان ایران تجربه کند. بیرانوند در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دروازه‌بان اول ایران بود. او البته در جام ملت‌های ۲۰۱۵ نیز در فهرست ایران حضور داشت اما نیمکت‌نشین بود.

حضور در تورنمنت‌های مهم:

۴ حضور

ناصر حجازی: جام ملت‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۰ - المپیک ۱۹۷۶ - جام جهانی ۱۹۷۸

احمدرضا عابدزاده: جام ملت‌های ۱۹۸۸، ۱۹۹۲، ۱۹۹۶ - جام جهانی ۱۹۹۸

علیرضا بیرانوند: جام ملت‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۹ - جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲

۳ حضور

منصور رشیدی: المپیک ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ - جام ملت‌های ۱۹۷۶

ابراهیم میرزاپور: جام ملت‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ - جام جهانی ۲۰۰۶

مهدی رحمتی: جام ملت‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱

حسن رودباریان: جام ملت‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ و جام جهانی ۲۰۰۶

امیر عابدزاده: جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ - جام ملت‌های ۲۰۱۹

۲ حضور

نیما نکیسا: جام ملت‌های ۱۹۹۶ - جام جهانی ۱۹۹۸

پرویز برومند: جام جهانی ۱۹۹۸ - جام ملت‌های ۲۰۰۰

عزیز اصلی: جام ملت‌های ۱۹۶۸ و المپیک ۱۹۶۴

بهرام مودت: جام ملت‌های ۱۹۷۲ و جام جهانی ۱۹۷۸

وحید طالب‌لو: جام جهانی ۲۰۰۶ -  جام ملت‌های  ۲۰۰۷

پیام نیازمند: جام ملت‌های ۲۰۱۹ - جام جهانی ۲۰۲۲

۱ حضور

مهدی اصغرخانی: جام ملت‌های ۱۹۷۶

فرامرز ضلی: جام ملت‌های  ۱۹۶۸

محمد بیاتی: المپیک ۱۹۶۴

کریم بوستانی: جام ملت‌های ۱۹۸۰

بهروز سلطانی: جام ملت‌های ۱۹۸۴

حافظ طاحون: جام ملت های ۱۹۸۴

احمد سجادی: جام ملت‌های  ۱۹۸۸

بهزاد غلامپور: جام ملت‌های ۱۹۹۲ 

مهدی واعظی: جام ملت‌های ۲۰۰۰

داود فنایی: جام ملت‌های ۲۰۰۰

شهاب گردان: جام ملت‌های ۲۰۱۱

علیرضا حقیقی: جام جهانی ۲۰۱۴

رحمان احمدی: جام جهانی ۲۰۱۴

دنیل داوری: جام جهانی ۲۰۱۴

محسن فروزان: جام ملت‌های ۲۰۱۵

رشید مظاهری: جام جهانی ۲۰۱۸

حسین حسینی: جام جهانی ۲۰۲۲

نامزد مرد سال آسیا

در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس نامزد مرد سال آسیا در سال ۲۰۱۹ شد. او نه تنها اولین دروازه‌بان ایرانی، بلکه اولین دروازه‌بان آسیایی شد که بین نامزدهای نهایی مرد سال آسیا قرار گرفت.

این جایزه از سال ۱۹۹۴ (تاریخ ایجاد جایزه مرد سال آسیا توسط AFC) به برترین بازیکن سال اهدا شده و هیچ دروازه‌بانی در بین سه نامزد نهایی حضور نداشت ولی بیرانوند به عنوان اولین دروازه‌بان تاریخ موفق به حضور در بین سه بازیکن برتر سال شد ولی در نهایت آن سال اکرم عفیف موفق به بردن این جایزه شد.

عملکرد در تیم ملی ایران



علیرضا بیرانوند با ۵۵ بازی در رده پنجم از نظر تعداد بازی درون دروازه تیم ملی ایران است و ۲۴ بازی تا رسیدن به رکورد ۷۹ بازی احمدرضا عابدزاده فاصله دارد. بیرانوند می‌تواند با توجه به سال‌های پیش رو به این رکورد مهم برسد و رکورددار دروازه‌بانی در تیم ملی ایران شود.

دروازه‌بان‌های رکورددار بازی ملی
احمدرضا عابدزاده: ۷۹ بازی

سید مهدی رحمتی: ۷۷ بازی

ابراهیم میرزاپور: ۷۱ بازی

ناصر حجازی: ۶۲ بازی

علیرضا بیرانوند ۵۵ بازی

بیشترین کلین شیت

یکی از مهمترین معیارهای موفقیت یک دروازه‌بان، بسته نگه داشتن دروازه در طول یک بازی است که کلین شیت گفته می‌شود. دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران تاکنون ۳۲ کلین شیت در تیم ملی ایران داشته که رکورد جالب توجهی است و با تعداد کلین شیت‌های ابراهیم میرزاپور برابر است. بیرانوند تنها ۳ کلین شیت تا رسیدن به رکورد سید مهدی رحمتی در تیم ملی ایران فاصله دارد و به نظر این رکورد هم کاملا برای دروازه‌بان تیم ملی ایران دست یافتنی است.

رکوردداران کلین‌شیت در بازی‌های ملی
سید مهدی رحمتی ۳۵ کلین شیت

احمدرضا عابدزاده: ۳۴ کلین شیت

علیرضا بیرانوند ۳۲ کلین شیت

ابراهیم میرزاپور ۳۲ کلین شیت

کلین شیت در لیگ برتر

علیرضا بیرانوند امسال شمار کلین شیت‌های خود در لیگ برتر را سه رقمی کرد و اکنون با ۱۰۳ کلین شیت جلوتر از هر دروازه‌بان دیگری توانسته شمار کلین شیت‌های خود را در لیگ برتر سه رقمی کند.

بیرانوند ۷۳ کلین‌شیت در پرسپولیس و ۳۰ کلین‌شیت در نفت تهران به ثبت رساند و در چهار دوره لیگ برتر توانست بیشترین تعداد کلین شیت را در یک فصل کسب کند و بهترین دروازه‌بان شود که از این حیث نیز رکورددار است.

رکورددار بیشترین کلین‌شیت در تاریخ لیگ برتر مهدی رحمتی با ۱۹۱ کلین‌شیت است و باید دید بیرانوند در ادامه چطور اختلاف خود را با این دروازه‌بان کم خواهد کرد.

حضور در اروپا





لژیونر شدن یک دروازه‌بان ایرانی در یک باشگاه اروپایی هر چند بی‌سابقه نیست اما دروازه‌بان ایرانی معدودی بودند که موفق شدند در باشگاه‌های اروپایی حضور پیدا کنند و بیرانوند یکی از آنهاست.

بیرانوند حضور در آنتورپ و بووایشتای پرتغال را تجربه کرد و در آنتورپ برابر تاتنهام درلیگ اروپا قرار گرفت که با وجود عملکرد خوب در آن دیدار دو بار دروازه خودی را باز شده دید.

دروازه‌بان‌های لژیونر فوتبال ایران:
حسین‌علی‌خان سردار؛ به نوعی اولین دروازه‌بان لژیونر تاریخ فوتبال ایران است. او مدتی در بلژیک تحصیل کرد و در آن موقع در فوتبال باشگاه‌های آن کشور بازی کرد.

ناصر حجازی؛ اسطوره فقید باشگاه استقلال،‌ در سال ۱۳۵۸ چند روز در تمرینات منچستر یونایتد شرکت کرد اما موفق نشد جذب این تیم شود. لژیونر شدن حجازی به پایان دوران بازیگری‌اش برمی‌گردد که در سال ۱۳۶۵ به تیم محمدان بنگلادش پیوست.

مهدی عسگرخانی؛ بعد از حضور ۳ ساله خود در باشگاه پرسپولیس و عملکرد نسبتا موفقی که در این تیم داشت در سال ۱۳۵۰ به السالمیه کویت پیوست.

بهروز سلطانی؛ دروازه‌بان ثابت پرسپولیس در دوران هدایت علی پروین، ۸ سال مسئولیت دروازه سرخ‌پوشان پایتخت را بر عهده داشت و موفق شد ۵ قهرمانی با این تیم به دست آورد. او بعد از پرسپولیس در سال ۶۴ به تیم دسته دومی کلن پیوست و یک سال در این تیم حضور داشت. سلطانی همچنین سه ماه در تیم پلیس آلمان حضور داشت.

نیما نکیسا؛ دروازه‌بان سال‌های نه چندان دور پرسپولیس و تیم ملی ایران به تیم فلاماتوری آلبانی و کاوالا یونان پیوست.

دنیل داوری؛ این دروازه‌بان که سابقه حضور در تیم‌ ملی فوتبال ایران را نیز در کارنامه دارد، اکثر دوران بازیگری‌اش را در آلمان سپری کرده است.

علیرضا حقیقی؛ دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، پس از موفقیتی که در جام جهانی به دست آورد و عملکرد نسبتا خوبی که در این رقابت‌ها داشت، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ توانست لژیونر فوتبال ایران باشد و در تیم‌های اسپورتینگ کوویلیا پرتغال، روبین کازان روسیه، پنافیل و ماریتیمو پرتغال، اسکیلستونا و سوندسوال سوئد حضور پیدا کند.

سوشا مکانی؛ دروازه‌بان سال‌های گذشته تیم فوتبال پرسپولیس پس از این که توسط کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به مدت شش ماه از حضور در رقابت لیگ برتر محروم شد، تصمیم گرفت لباس لژیونری بر تن کند و موفق شد از سال ۹۵ به مدت دو سال در لیگ نروژ حضور پیدا کند.

عقیل اعتمادی؛ این دروازه‌بان ایرانی - هلندی که سابقه حضور در لیگ برتر ایران را با تیم‌های تراکتور و صنعت نفت آبادان دارد،‌ بیشتر دوران بازیگری‌ خود را در لیگ‌های دسته پایین هلند گذرانده و تیم‌های هیرنفین و خرونینخن هلند از سرشناس‌ترین تیم‌هایی هستند که این دروازه‌بان در آن‌ها حضور داشته است.

امیر عابدزاده؛ پسر عقاب آسیا، به غیر از حضور در تیم‌های راه‌آهن و پرسپولیس از سال۱۳۹۰ در تیم‌ لس‌آنجلس بلوز اولین تجربه حرفه‌ای لژیونری خود را پشت سر گذاشته است و همچنین سابقه حضور در آکادمی باشگاه تاتنهام انگلیس را داشته است. عابدزاده در ادامه حضور در لالیگای ۲ و لیگ پرتغال را نیز تجربه کرد.





یک گلر گینسی!

بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش ایران به خاطر پرتاب‌ دست ۶۱ متر و ۶۶ سانتی‌متری‌اش در بازی بین تیم‌های ایران و کره جنوبی در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ (۲۰ مهر ۱۳۹۵) در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، گواهینامه مربوط به این رکورد را از مسئولان گینس دریافت کرد تا نامش وارد کتاب رکوردهای جهان گینس شود.

علیرضا بیرانوند در یک نگاه:
تیم‌ها: نفت تهران، پرسپولیس، آنتورپ، بووایشتای پرتغال

تعداد بازی در لیگ برتر: ۱۸۶

تعداد کلین شیت در لیگ برتر: ۱۰۳

بازی ملی: ۵۵

کلین شیت در تیم ملی: ۳۲

افتخارات:

قهرمانی در لیگ برتر: ۵

قهرمانی در جام حذفی: ۲

قهرمانی در سوپر جام: ۴

نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.