کد خبر: ۱۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
یونس مظلومی معتقد است که اگرچه فعالیت‌های روابط عمومی در صنعت بیمه، نقشی بسیار عمده و ارزشمند در افزایش ضریب نفوذ بیمه دارد، اما در این میان، عدم حمایت نهاد‌های حاکمیتی می‌تواند تاثیری بسیار مخرب در رشد این صنعت بر جای بگذارد. چرا که اگر رشد قیمت خدمات در صنعت بیمه، متناسب با تورم نباشد و به صورت دستوری پایین نگه‌داشته شود، این صنعت، ناگزیر از رشد متعادل بازخواهد ماند و تضعیف خواهد شد که این امر در نهایت به ضرر مردم و بیمه‌گذاران تمام خواهد شد.

افزایش ضریب نفوذ بیمه نسبت مستقیم با کارکرد روابط عمومی دارد

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون: ضریب نفوذ بیمه در کشور ما بسیار پایین است و کارشناسان علل مختلفی را برای آن ذکر می‌کنند در این رابطه یونس مظلومی، مدیر عامل بیمه تعاون با خبرنگار روزنامه تفاهم گفتگویی داشته اند که ما حاصل این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

نقش روابط عمومی را در افزایش ضریب نفوذ بیمه چگونه می‌بینید؟

ما جزو آن دسته از کشور‌هایی هستیم که متاسفانه ضریب نفوذ بیمه در آن‌ها بسیار پایین است و وقتی با متخصصین این حوزه صحبت می‌کنیم نظرشان این است که دلیل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه، عدم آشنایی مردم با کارکرد‌های صنعت بیمه است. طبیعتا آن بخش از شرکت‌های بیمه که باید این کار را انجام دهند، روابط عمومی این شرکت‌ها هستند تا شاهد باشیم که فرهنگ بیمه و احساس نیاز نسبت به داشتن پوشش‌های بیمه‌ای در میان مردم گسترش یابد. این امر، از جمله فعالیت‌هایی است که باید توسط روابط عمومی شرکت‌های بیمه صورت پذیرد. در یک نگاه کلی تر، روابط عمومی‌های صنعت بیمه، اعم از شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی، سندیکای بیمه گران و …. همه این وظیفه را دارند که در ایجاد انگیزه برای خرید بیمه نامه‌ها که منجر به افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌شود تلاش نمایند.

به نظر شما تعامل روابط عمومی‌های صنعت بیمه با شبکه‌های اجتماعی چگونه باید باشد و آیا اصولا آن‌ها به طور کلی در این امر موفق بوده‌اند؟

در موضوع شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کنم که روابط عمومی‌های صنعت بیمه، در مجموع می‌توانند قوی‌تر از آنچه تا کنون عمل کرده‌اند به این حوزه وارد شوند. به این دلیل که در حال حاضر، در همه جای دنیا و نه فقط درایران، امر آگاهی‌سازی و اطلاع رسانی به سمت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی رفته است و اصولا توجه نسبت به رادیو، تلویزیون، روزنامه، رسانه‌های محیطی و مواردی از این دست که جزو رسانه‌های کلاسیک محسوب می‌شوند کم شده و جایگاهی که هم‌اکنون شبکه‌های اجتماعی از آن برخوردارند سهم قابل توجهی نسبت به سایر حوزه‌های اطلاع‌رسانی را از آن خود کرده است؛ بنابراین بسیار مهم است که شرکت‌های بیمه این موضوع را مد نظر قرار دهند و از این پلتفرم‌ها برای اطلاع رسانی، آموزش و آگاه سازی جامعه نسبت به ارزش و اهمیت پوشش‌های بیمه‌ای استفاده کنند. امری که امیدواریم جامعه روابط عمومی در صنعت بیمه نسبت به آن اهتمام بیشتری از خود نشان دهد.

جایگاه روابط عمومی را در شرکت‌های بیمه چگونه می‌بینید؟ آیا تبدیل مدیریت‌ها به معاونت در شرکت‌های بیمه امکان‌پذیر است و در این صورت چه تغییری حاصل خواهد شد؟

به عقیده من، این امر که عنوان یک بخش، در چارت سازمانی چه باشد چندان تغییری ایجاد نمی‌کند؛ چرا که در واقع عملکرد آن بخش مهم است نه عنوان آن. برای مثال، ممکن است در یک سازمان، مدیریت روابط عمومی وجود داشته باشد و بازده بالایی از خود نشان دهد، در حالی‌که در یک شرکت دیگر عنوان معاونت داشته باشد و بازده مطلوب از خود نشان ندهد؛ بنابراین آنچه مهم است عملکرد آن بخش است و اهمیت عنوان در مرتبه‌ای به مراتب پایین‌تر قرار می‌گیرد.

نقش رسانه‌های تخصصی را در زمینه فعالیت روابط عمومی‌های صنعت بیمه چگونه می‌بینید؟

طبیعتا رسانه‌های تخصصی در وهله اول کمک می‌کنند به گسترش دانش بیمه‌ای و نشر اخبار و تحلیل‌ها حتی در بین فعالان صنعت. ضمن اینکه می‌توانند در توسعه تخصصی این رشته نیز موثر واقع شوند؛ بنابراین نقش رسانه‌های تخصصی، حائز اهمیت بسیار زیادی در حوزه روابط عمومی و صنعت بیمه است. در ارتباط با فاصله معنی دار ضریب نفوذ بیمه در کشور نسبت به هدف تعیین شده در پایان برنامه ششم گفته می‌شود که بخشی از این کاستی‌ها، از دایره اختیارات و توانایی صنعت بیمه خارج است و به مشکلات موجود در اقتصاد کلان کشور برمی گردد، مسائلی از قبیل تورم، بی‌ثباتی اقتصادی، عوامل نهادی و …. اما در این میان قطعا بخش‌هایی نیز به فعالیت‌های خود شرکت‌های بیمه و فعالان این حوزه برمی‌گردد، شما در این رابطه چه فکر می‌کنید؟ در ابتدا باید بگویم که اصولا افزایش ضریب نفوذ بیمه همچون سایر بخش‌های اقتصادی، در هیچ‌جای دنیا به صورت دستوری اتفاق نمی‌افتد. به نظر من اتفاقا شرکت‌های بیمه طی این سال‌ها تلاش خوبی در این زمینه انجام داده‌اند که قابل تقدیر است، برای مثال در بخش بیمه‌های زندگی که موفقیت‌های خوبی در سال‌های اخیر به دست آوردند. اما به عقیده من آن چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که حاکمیت و نهاد‌های حاکمیتی باید از صنعت بیمه حمایت کنند.

متاسفانه رویکرد و دیدگاه موجود این است که ما اگر به شرکت‌های بیمه فشار بیاوریم و آن‌ها را تضعیف کنیم به این معناست که متقابلا از منافع مردم دفاع کرده‌ایم؛ در حالی که تضعیف شرکت‌های بیمه یعنی تضعیف صنعت بیمه و حقوق بیمه‌گذاران و هرچقدر که حاکمیت از صنعت بیمه حمایت کند، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه قوی‌تر شوند که این قوی شدن به معنای خدمات رسانی بهتر و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور خواهد بود؛ امری که در نهایت نفع آن آن به مردم و بیمه‌گذاران خواهد رسید. در این میان، یک نکته مهم، افزایش قیمت خدمات بیمه به طور منطقی و متناسب با تورم است. برای مثال وقتی می‌بینیم که رقم دیه ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، اما حق بیمه، متناسب با آن افزایش پیدا نمی‌کند، به آن معناست که شرکت‌های بیمه به تدریج ضعیف‌تر خواهند شد که متاسفانه آثار سوء خود را بر صنعت بیمه خواهد گذاشت، به طوری که این صنعت نخواهد توانست رشدی متناسب با سایر بخش‌های اقتصادی داشته باشد.

برچسب ها: بیمه تعاون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.