کد خبر: ۱۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
وزارت کشور عربستان سعودی از اعدام سه جوان شیعه در شرق این کشور به ادعای اقدام علیه امنیت ملی این کشور خبر داد اما مخالفان می‌گویند، این سه پس از ده سال بازداشت، صرفاً به دلایل سیاسی اعدام شدند.

عربستان سعودی سه جوان شیعه را اعدام کرد

مخاطب۲۴ : به نقل از فارس ؛‌ وزارت کشور عربستان سعودی امروز (دوشنبه) از اجرای حکم اعدام سه جوان از اهالی شهر «قطیف» در شرق این کشور خبر داد.

شرق عربستان سعودی عمدتا شیعه نشین است و اهالی آن عموماً به دلایل سیاسی بازداشت و محاکمه می‌شوند.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، طبق بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی، این سه جوان «حیدر بن حسن بن عبدالله مویس»، «حسن بن عیسی بن احمد آل مهنا» و «محمد بن ابراهیم بن جعفر امویس» نام دارند.

 

اتهام این سه جوان اهل قطیف طبق ادعای وزارت کشور عربستان سعودی، آموزش کار با سلاح و ساخت بمب در یک پادگان خارج از این کشور و متعلق به یکی از گروه‌های ضد عربستان سعودی عنوان شده، اما منابع مخالف عربستان علت را صرفاً سیاسی دانسته‌اند.

وبگاه شبکه خبری نبأ از مخالفان عربستان سعودی با پوشش این خبر از این رویداد به نام «ادامه جنایت نظام سعودی» یاد کرد و نوشت: «اعدام سه نفر دیگر به دلیل ابراز عقیده و بیان».

وزارت کشور سعودی همچنین مدعی شد که حیدر و حسن چگونگی کار با مواد منفجره را یاد گرفته بودند.

«سازمان حقوق بشری اروپایی سعودی» نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تکرار اعدام‌ها برای افرادی که به دلیل امور آزادی بیان بازداشت هستند، گفت، «این اعدام‌ها نشان دهنده دروغ بودن ادعای مقامات رسمی سعودی درباره محدود شدن مجازات اعدام به جرایم بسیار خطرناک است. اعدام سه نفر از متهمان آزادی بیان، نگرانی را دوچندان می‌کند».

همچنین «فؤاد ابراهیم» فعال سیاسی سرشناس مخالف نظام آل سعود در واکنش به این خبر گفت، «بازی کشتار بیهوده تمامی ندارد. روایت رسمی از قبل آماده است. جایی هم برای ذکر اعترافات قربانیان یا حتی دفاع از خود هم وجود ندارد... پایان این سریال خونین، پایان این نظام سعودی است که با قتل درآمیخته شده و مشروعیت اخلاقی و مردمی ندارد».

وزارت کشور سعودی در ادامه ادعا‌های خود این سه جوان شیعه را به جمع‌آوری سلاح و مهمات و همچنین تلاش برای خارج کردن افراد تحت تعقیب در عربستان به خارج از این کشور متهم کرد.

حکم اعدام این سه نفر پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی و امضای پادشاهی سعودی صبح امروز در منطقه الشرقیه به اجرا در آمده است.

طبق اعلام گروه‌های مخالف دولت سعودی، این سه فرد در سال ۲۰۱۳ بازداشت شده و در ۱۰ سال گذشته پشت میله‌های زندان بودند و هر سه آن‌ها به شدت در طول این سال‌ها تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشتند.

از سال ۲۰۱۱ که همزمان با اعتراضات در کشور‌های عربی، شرق عربستان و مناطق شیعه نشین نیز به پا خواستند، تاکنون ده‌ها نفر از فعالان و معترضان به بهانه‌های امنیتی و ادعای مبارزه با تروریسم به دست دولت سعودی اعدام شده‌اند.

در ۱۸ اسفند سال گذشته نیز وزارت کشور عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام علیه «حیدر ناصر آل تحیفه» جوان اهل قطیف خبر داد. همان زمان نیز گروه‌های حقوق بشری از شکنجه و اعتراف‌گیری اجباری از او خبر دادند. دولت سعودی هنوز پیکر او را به خانواده اش تحویل نداده است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.