کد خبر: ۱۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
وزیر امور خارجه در آستانه سفر رئیسی به جاکارتا در مقاله‌ای در روزنامه جاکارتاپست با بیان اینکه در چارچوب سیاست خارجی متوازن، هوشمند و پویا، اهمیت ویژه‌ای برای توسعه مناسبات با اندونزی قائلیم، نوشت: مقامات ۲ کشور مصمم به ایجاد بسترهای لازم برای توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف هستند.

توضیحات امیرعبداللهیان درباره توسعه مناسبات ایران و اندونزی

مخاطب۲۴ : به نقل از فارس ؛ در آستانه سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به جاکارتا پایتخت اندونزی، مقاله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در رزنامه جاکارتاپست منتشر شد.

در مقاله امیرعبداللهیان آمده است: سفر پیش روی جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به جاکارتا که در پی دعوت جناب آقای جوکو ویدودو همتای اندونزیایی ایشان انجام خواهد شد، نقطه عطفی در روابط دوجانبه ۲ کشور است و سرآغاز فصل جدیدی از روابط ۲ ملت بزرگ ایران و اندونزی محسوب می‌شود. جایگاه ۲ کشور در ۲ منطقه سوق الجیشی غرب و شرق آسیا، اشتراکات فرهنگی و تمدنی و ظرفیت‌های قابل توجه همکاری در زمینه‌های مختلف در کنار الزامات جدید نظام بین‌الملل، نویدبخش گشایش فصل نوینی از روابط ۲ کشور بر مبنای احترام و درک متقابل است.

 

وزیر امور خارجه در این مقاله با بیان اینکه روابط دیپلماتیک ۲ کشور اکنون هشتمین دهه خود را طی می‌کند، در حالی که مناسبات ۲ ملت بزرگ ایران و اندونزی ریشه در تاریخ دارد، عنوان کرده است: قرن‌ها پیش، مردمان ۲ کشور از طریق اسلام توانسته‌اند پیوند‌های عمیقی با یکدیگر برقرار کنند و علما و اندیشمندان مسلمان ایرانی و اندونزیایی، تعاملات خوبی در سده‌های گذشته داشته‌اند. پیوند‌های زبانی ۲ کشور نیز گواه دیگری بر قدمت تعاملات مردمان ۲ کشور در ۲ سوی غرب و شرق آسیا است. وجود تعداد قابل توجه واژه‌های فارسی در زبان اندونزیایی و سرمایه‌های مشترکی مانند امام محمد غزالی، مصادیقی است که از ژرفای ارتباطات تاریخی ۲ ملت بزرگ ایران و اندونزی حکایت می‌کند و بن مایه‌ای برای تعمیق روابط بین ۲ ملت است.

در این مقاله همچنین آمده است: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست خارجی متوازن، هوشمند و پویا، اهمیت ویژه‌ای برای توسعه مناسبات با اندونزی قائل است. خوشبختانه این اراده در ۲ طرف وجود دارد و مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی، مصمم به ایجاد بستر‌های لازم و تمهیدات مورد نیاز جهت توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف هستند.

امیرعبداللهیان در مقاله خود در روزنامه جاکارتاپست با ذکر این نکته که رایزنی ۲ کشور، طیف وسیعی از موضوعات مختلف در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در مناسبات دوجانبه به دنبال تعمیق همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و فناوری، فرهنگی، پارلمانی و امنیتی هستند. علیرغم روابط بسیار خوب و همکاری‌های سازنده و حمایت‌های متقابل در مجامع بین‌المللی، باید اذعان کنم که حجم روابط تجاری موجود بین ۲ کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود دور از انتظار است. از این رو سفر جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه به جاکارتا فرصنت مغتنمی است تا بخش‌های دولتی و خصوصی ۲ کشور بیش از گذشته با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تجاری یکدیگر آشنا شوند.

در این مقاله آمده است: پیوند‌های ایران و اندونزی در چارچوب همکاری جنوب - جنوب، سابقه تاریخی داشته و نشان از رویکرد مشترک ۲ کشور به ایجاد یک جهان متوازن دارد. ۲ کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین جهان اسلام، دارای مواضع مشترکی هستند و رایزنی‌های مستمر طرفین در این موضوعات ادامه دارد.

در مقاله مذکور عنوان شده است: با علم به ضرورت تقویت مناسبات منطقه‌ای، ضمن تحسین عملکرد سازمان آ. سه. آن و تأکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط با اعضای آن نهاد در پرتو پیمان مودت و دوستی که در سال ۲۰۱۷ بین طرفین منعقد شده است، ریاست اندونزی بر این سازمان را فرصت مغتنمی برای توسعه روابط با سایر اعضای این نهاد مترقی می‌دانیم و از امکان برقراری پیوند‌های منطقه‌ای بین آ. سه. آن و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (در غرب آسیا) استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در این مقاله همچنین نوشته است: موضوعاتی اعم از ضرورت وحدت کشور‌های اسلامی، اهتمام به معرفی اسلامی حقیقی در جهان، مقابله با افراط گرایی و اسلام هراسی، حمایت از منافع مسلمانان در جهان از جمله ملت مظلوم فلسطین، از نقاط وصل و اشتراکاتی است که سیاست خارجی ۲ کشور را در یک مسیر قرار می‌دهد. در این چارچوب معتقدیم کشور‌های منطقه خاورمیانه به عنوان محیطی که بیشترین تعداد کشور‌های اسلامی را دارد، می‌توانند بر سوء‌تفاهمات موجود فائق آیند و فارغ از دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای، یک نظم منطقه‌ای درون‌زا بنا کنند. مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در همین راستا انجام شد. معتقدیم ۲ کشور در مسیر درستی قرار گرفته‌اند و این تفاهم، نتایج ملموسی برای ثبات و رفاه منطقه و جهان اسلام به ارمغان خواهد آورد.

در مقاله امیرعبداللهیان در این روزنامه چاپ اندونزی آمده است: جهان اسلام به عنوان یک بلوک تأثیرگذار در معادلات جهانی، نیازمند همگرایی بیشتر است تا از این رهگذر، فرصتی برای تضارب آراء، هم افزایی و خلق ایده‌های نوین فراهم شود و امت بزرگ اسلامی از برکات آن منتفع شود. بدون تردید، کشور‌هایی که دارای وزن قابل توجهی در جهان اسلام هستند، می‌توانند نقش پیشتازی در تحقق منافع امت اسلامی ایفا کنند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران از تقویت همکاری با جمهوری اندونزی به عنوان یکی از کشور‌های مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام و پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان استقبال می‌کند.

وی همچنین می‌افزاید: از منظر جمهوری اسلامی ایران، یکجانبه گرایی حاکم بر جهان با حذف سازوکار‌های چندجانبه و تأثیرات مخربی که بر صلح و امنیت جهانی گذاشته، اکنون به حاشیه رانده شده است؛ به یک معنی، امنیت نظام بین‌الملل دیگر ماهیتی «دستوری» ندارد و به امری «هم افزا» و «مشارکتی» با حضور حداکثری کنشگران مبدل شده است. بانیان کنفرانس تاریخی باندونگ و مروجین پارادایم عدم تعهد، دهه‌ها پیش، به درستی در این مسیر گام برداشتند و مخالفت خویش با هرگونه قطب بندی که صلح و ثبات جهان را به مخاطره بیندازد، ابراز داشتند. در فضای بین‌المللی جدید، کشور‌های در حال توسعه و نوظهور با هم افزایی و اشتراک مساعی می‌توانند نقش سازنده‌ای در تضمین صلح و ثبات جهانی از جمله در حوزه امنیت غذا و انرژی ایفا کنند.

امیرعبداللهیان در پایان این مقاله می‌نویسد: مایلم یک بار دیگر بر اراده جدی مقامات کشورم جهت توسعه مناسبات با کشور دوست و برادر اندونزی تأکید کنم؛ از اینکه همراه عالیجناب رئیسی مهمان مردم شریف و مهمان نواز اندونزی هستیم، عمیقاً خوشحالم و برای دولت و ملت بزرگ اندونزی، آرزوی سعادت، سربلندی و پیشرفت می‌کنم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امروز دوشنبه یکم خرداد در سفری سه روزه و در رأس هیأتی بلندپایه به جاکارتا پایتخت اندونزی سفر خواهد کرد. استقبال رسمی، دیدار دو جانبه با «جودو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری در بخش‌های مختلف از جمله برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به اندونزی است. رئیسی در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور اندونزی با روسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد. نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفتگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های اقامت رئیس‌جمهور در جاکارتا خواهد بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.