کد خبر: ۱۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
آبگیری سد کهیر پس از گذشت ۱۳ سال در دولت سیزدهم سبب شده تا امید در دل هزاران نفر از جمعیت شهرستان کنارک زنده شده و امیدها برای رونق کشاورزی و رفع تشنگی روستاییان سواحل مَکُران بیش‌از پیش شده است.

آبگیری سد کهیر؛ زنده شدن امید برای رونق کشاورزی و رفع تشنگی روستاییان سواحل مَکُران

مخاطب۲۴  به نقل از ایرنا ؛ سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس‌از گذشت ۱۳ سال آبگیری شد.

ساختن سد در مناطق گوناگون کشورمان با اهداف مختلفی انجام می‌شود مثل مهار سیلاب‌ها، ذخیره آب‌های سطحی برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت در کنار آن تولید برق و برخی مواقع ایجاد محیطی تفریحی از مهمترین آن‌هاست.

در سیستان و بلوچستان هم ساختن سد از انگیزه‌های مختلفی تبعیت می‌کند و بعد از پیروزی انقلاب تا حالا هم سد‌های مختلفی مثل آشار، بزمان، پیشین، خیرآباد، مهران، ماشکید، شهری کور، گشت و شی کلک در جنوب سیستان و بلوچستان ساخته شده و یا در دست ساخت است.

 

سد مخزنی کهیر به منظور بهره‌برداری از منابع آب حوضه آبریز رودخانه کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان آغاز شد؛ مطالعات مرحله دوم احداث سد بر روی رودخانه مزبور از سال ۱۳۷۹ آغاز و نهایتا در سال ۱۳۸۸ به تصویب کمیتە تخصصی ویژه سد‌های وزارت نیرو رسید.

رودخانه کهیر از ارتفاعات شهرستان‌های نیکشهر و لاشار سرچشمه می‌گیرد و از رود‌های مهم و از منابع استراتژیک آب این منطقه به شمار می‌رود که به دلیل سیلابی و فصلی بودن آن، قسمت بزرگی از آورد سالانه ۱۸۲ میلیون متر مکعبی آن که آب شیرین با کیفیت بسیار مناسب و با EC (درجه الکترونیکی آب) کمتر از ۷۰۰ است، در قالب سیلاب‌هایی مهیب، در فاصله ۲۰ کیلومتری پایین دست سد کهیر و تنها چند ساعت پس از عبور از محدوده سد، به آب‌های شور دریای مکران می‌پیوندد.

مشخصات سد مخزنی کهیر

نوع سد بتن غلتکی CMD-FSHD، ارتفاع سد ۵۴ متر، طول تاج سد ۳۸۲ متر، عرض تاج سد پنج متر، حجم بتن ریزی سد ۷۷۰ هزار متر مکعب، طول سریز ۱۲۲ متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال ۲۳ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۲۱ کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال ۳۴۳ میلیون متر مکعب، ظرفیت آبگیری پنج متر مکعب در ثانیه، دوره بازگشت و دبی پیک سیل طراحی ۲ هزار ساله با دبی ۱۵ هزار، دوره بازگشت و دبی پیک سیل آزمون ایمنی بیش‌از ۱۰ هزار ساله با دبی ۲۴ هزار و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش‌از پنج هزار هکتار است.

مشخصات سد زینچه

موقعیت این سد خاکی در همجوار سد مخزنی کهیر و در منتهی الیه شرق و شمال شرقی مخزن دشت سیلابی وجود دارد که رقوم ماکزیمم زمین طبیعی ۴۸ متر بوده و ناگزیر برای افزایش حجم مخزن و جلوگیری از عبور آب از معبر طبیعی مذکور، احداث سدخاکی (سد زینچه) در این محل با مشخصات زیر ضرورت می‌یاید.

نوع این سد خاکی همگن با رویۀ آب بند، ارتفاع سد ۲۱ متر، طول تاج قسمت اصلی یک هزار و ۵۶۰ متر، عرض تاج هشت متر، تراز بستر ۴۷ متر از سطح دریا، تراز تاج ۶۸ متر از سطح دریا، تراز نرمال ۵۸ متر از سطح دریا، حجم خاکریزی یک میلیون و ۶۷۶ مترمکعب است.

آبگیری سد کهیر؛ زنده شدن امید برای رونق کشاورزی و رفع تشنگی روستاییان سواحل مَکُران

وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: خط انتقال آب سد کهیر را کامل اجرا و امکان استفاده و بهره‌مندی آشامیدنی، صنعت، کشاورزی و محیط زیست را فراهم خواهیم کرد تا نقش موثری در اشتغال و تولید سواحل مکران داشته باشیم.

علی‌اکبر محرابیان گفت: عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور آغاز شد و خوشحالیم که با حضور رئیس جمهور در کنار آغاز عملیات اجرایی طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، شاهد عملیاتی شدن آبگیری سد کهیر به منظور آبرسانی به روستا‌های سیستان و بلوچستان هستیم.

وی ضمن تشریح مشخصات فنی سد کهیر افزود: این سد یکی از سد‌های بسیار مهم و از بزرگترین سد‌های سیستان و بلوچستان با ظرفیت مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به شمار می‌رود.

وزیر نیرو گفت: ۳۴۳ میلیون متر مکعب ظرفیت سد کهیر هست که برابر با ظرفیت سد امیرکبیر و نیز ۲ برابر ظرفیت سد لتیان است.

همزمان با آبگیری سد کهیر، احداث خط انتقال آب در حال اجراست و انتظار می‌رود طی ۲ تا سه ماه آینده خط انتقال نیز به اتمام برسد و آب در کنارک وارد تصفیه‌خانه شود.

وی با بیان اینکه کیفیت آب این منطقه بسیار مناسب و مطلوب است و جزو بهترین کیفیت‌ها در کشور به شمار می‌رود، گفت: عملیات اجرایی احداث این سد از سال ۱۳۸۹ آغاز شد، اما متاسفانه تا ۶ سال قبل از دولت این طرح به طور کامل متوقف بود. از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با تغییر مجری طرح (شرکت آب و نیروی ایران) عملیات سرعت گرفت و امروز، فرآیند آبگیری این سد آغاز شد.

محرابیان یادآور شد: همزمان با آبگیری این سد، احداث خط انتقال آب در حال اجراست و انتظار می‌رود طی ۲ تا سه ماه آینده خط انتقال نیز به اتمام برسد و آب در کنارک وارد تصفیه‌خانه شود؛ البته در حال عقد قرارداد جدید هستیم تا یک تصفیه‌خانه جدید نیز برای تامین نیاز آب آشامیدنی منطقه احداث شود.

وی اظهار داشت: با عملیات آبگیری، امکان استفاده و بهره‌مندی آشامیدنی، صنعت، کشاورزی و محیط زیست از امروز فراهم شده است.

آبگیری سد کهیر؛ زنده شدن امید برای رونق کشاورزی و رفع تشنگی روستاییان سواحل مَکُران

معاون اجرایی پروژه سد کهیر کنارک در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: حوضه آبریز رودخانه کهیر در محل سد، حدود چهار هزار و ۵۹۶ کیلومتر مربع وسعت دارد، متوسط بارندگی سالانه برای حوضه آبریز رودخانه کهیر حدود ۱۶۶ میلی‌متر و میانگین آبدهی بلندمدت سالانه در محل سد مخزنی به میزان ۱۸۲ میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است.

نریمان رضایی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۵ میلیارد تومان برای ساخت سد کهیر هزینه شده است، افزود: بر اساس نتایج مطالعات، ساخت سد کهیر از نوع بتنی غلتکی از نوع CMD به عنوان اولین سد از این خانواده در ایران به ارتفاع حدود ۵۵ متر در دستور کار قرار گرفته و از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر سد بتنی اصلی، در شمال شرقی محل سد اصلی، یک سد خاکی با نام زینچه به طول یک‌هزار و ۵۰۰ متر و ارتفاع ۲۳ متر و حجم خاکریزی حدود ۱.۵ میلیون متر مکعب نیز طراحی و اجرا شده است.

معاون اجرایی پروژه سد کهیر کنارک گفت: اهداف اصلی ساخت سدکهیر بر اساس آخرین مجوز تخصیص آب وزارت نیرو و بنا به تصمیم معاون وزیر در امور آب و آبفا تامین آب با مجوز تخصیص ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در سال برای ۳.۸ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب آشامیدنی روستا‌های محدوده سد کهیر، تخصیص ۲۵ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب صنعت، ۱۰ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین نیاز کشاورزی، ۲۶ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین نیاز محیط زیست و پایداری جریان در پایین دست سد است.

پروژه سد کهیر در دوران ساخت حدود ۷۰۰ نفر بصورت مستقیم و به همین میزان بصورت غیرمستقیم در این طرح اشتغالزایی صورت گرفته است.

رضایی گفت: مجموع اشتغال حاصل از توسعه کشاورزی، صنایع و گردشگری در حدود یک‌هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۸۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم برآورد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تخصیص آب آشامیدنی سد کهیر شامل طرح آبرسانی به مجتمع ۵۵ روستایی زیر مجموعه سد کهیر در شهرستان کنارک است، خاطرنشان کرد: جمعیت روستا‌های مورد نظر برای سال مقصد طرح یعنی سال ۱۴۲۵ حدود ۶۵ هزار و ۲۰۰ نفر و متوسط آب مورد نیاز آن‌ها ۱۲۶ لیتر در ثانیه است.

معاون اجرایی پروژه سد کهیر کنارک گفت: با اعمال ضریب حداکثر روزانه به مقدار ۱.۵ حداکثر دبی لحظه‌ای ۱۸۹ لیتر در ثانیه به دست می‌آید که با در نظر گرفتن افت تصفیه خانه ۱۹۵ لیتر در ثانیه برآورد شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان تخصیص منابع آب و آب مورد نیاز الگوی کشت مصوب، اراضی خالص تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی معادل ۱۰ هزار و ۲۳ هکتار حاصل می‌شود که از این میزان ۹۲۲ هکتار (۹۶ درصد مساحت) اختصاص به اراضی زراعی و تحت پوشش سیستم آبیاری با لوله‌های دریچه دار (آبیاری کم فشار) و ۲۰۳ هکتار (۴ درصد) تحت پوشش آبیاری باغات است.

سد کهیر در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۶۰ کیلومتری جنوب نیکشهر و ۸۰ کیلومتری کنارک قرار دارد

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.