کد خبر: ۱۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
نخستین نوزادی که با استفاده از روش اهدای میتوکندری (MDT) به دنیا آمد، در سال ۲۰۱۶ و در مکزیک بود. مادر آن نوزاد دارای ژن سندرم لی (Leigh) بود، یک اختلال نورولوژیکی که موجب تخریب سیستم عصبی مرکزی فرد می‌شود. اغلب مبتلایان به این سندورم در دوران کودکی جان خود را از دست می‌دهند.

تولد نخستین نوزاد با دو مادر و یک پدر ژنتیکی

مخاطب۲۴ : همزمان با تلاش پیگیر دانشمندان برای مقابله با انتقال ژن‌های معیوب موجود در میتوکندریِ (Mitochondrion) مادر، یک نوزاد حاصل از آی‌وی‌اف (IVF) با دی‌ان‌ای (DNA) سه فرد در بریتانیا متولد شد.

این نوزاد از یک پدر و دو مادر ژنتیکی در مرکز باروری نیوکاسل بدنیا آمد؛ مرکزی که محققان آن مجوز آزمایش این روش بحث برانگیز را در سال ۲۰۱۷ دریافت کردند.

نخستین نوزادی که با استفاده از روش اهدای میتوکندری (MDT) به دنیا آمد، در سال ۲۰۱۶ و در مکزیک بود. مادر آن نوزاد دارای ژن سندرم لی (Leigh) بود، یک اختلال نورولوژیکی که موجب تخریب سیستم عصبی مرکزی فرد می‌شود. اغلب مبتلایان به این سندورم در دوران کودکی جان خود را از دست می‌دهند.

 

مادر این نوزاد مکزیکی پیش از استفاده از روش اهدای میتوکندری دو نوزاد دیگر را به دنیا آورده بود که یکی از آن‌ها در ۶ سالگی و دیگری در ۸ ماهگی درگذشته شده بودند.

دی‌ان‌ای میتوکندری توسط مادر منتقل می‌شود و ۰.۱ درصد از ژنتیک ارثی کودک را تشکیل می‌دهد. اگر پزشکان ناهنجاری‌هایی را در میتوکندری مادر بیولوژیکی تشخیص دهند، می‌توانند از روش اهدای میتوکندری (MDT) استفاده کنند.

در این روش، پزشکان دی‌ان‌ای را از هسته سلولی والدین می‌گیرند و به همین دلیل ژن‌های موروثیِ اصلیِ نوزاد مانند رنگ مو و چشم با والدینش مطابقت دارد. در مرحله بعدی، پزشکان، هسته سلولی را وارد تخمک بارور شده دارای میتوکندری سالم می‌کنند.

نوزاد حاصل از این روش اکثر دی‌ان‌ای خود را از مادر و پدر دارد، یعنی چیزی در حدود ۹۹.۸ درصد. اما مقدار کمی از مواد ژنتیکی فرد اهداکننده نیز که تخمین زده می‌شود در مجموع حدود ۳۷ ژن باشد، به نوزاد منتقل می‌شود.

انسان دارای ۲۰ هزار ژن است که در مرحله جنینی عمدتا در هسته سلولی متمرکز شده‌اند. با این حال، در اطراف هر هسته در یک تخمک بارور شده هزاران میتوکندری وجود دارد که ژن‌های خاص خود را دارند. در عین حال، در اطراف هر هسته سلولی در یک تخمک بارور شده هزاران میتوکندری وجود دارد که ژن‌های خاص خود را دارند.

در یک جنین سالم، نقش اصلی میتوکندری (اندامک‌های غشادار سلولی) تامین انرژی برای سلول‌هایی است که در نهایت اندام‌های ما را تشکیل می‌دهند. بنابراین، اگر این‌ها آسیب دیده باشند یا دچار جهش شوند، رشد مغز، قلب، کبد و سایر اندام‌های حیاتی کودک تحت تاثیر قرار می‌گیرد.|تابناک 

برچسب ها: دانشمندان نوزاد
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
با ۴ میلیارد تومان در این مناطق تهران خانه بخرید title
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و حداکثر بودجه شما ۴ میلیارد تومان است، این گزارش را از دست ندهید.
واکنش مورینیو به رابطه مربی سپاهان و شیدا مقصودلو title
سردار آزمون در گفتگو با یکی از رسانه‌ها خاطره جالبی از مورینیو تعریف کرد.
شیدا مقصودلو کیست؟ title
در ادامه بیوگرافی شیدا مقصودلو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خارجی اش ژوزه مورایس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه باشید.
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران title
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از انهدام باند چهارنفره‌ای که به سرکردگی یک خواهر و برادر اقدام به قاپ‌زنی و سرقت موتورسیکلت در نقاط مختلف تهران کرده بودند، خبر داد.
بالاخره هر روز قهوه بخوریم یا نه؟ title
اگر شما یکی از افرادی هستید که هر روز قهوه می‌نوشید و به این فکر می‌کنید که این عادت چه بلایی سر بدن شما می‌آورد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد این موضوع مهم بیشتر بدانید.
آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ title
هر یک از ما برای خواب به شکل و مدل خاص خود عادت داریم. آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ آیا دلایل علمی در این زمینه وجود دارد؟
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.