کد خبر: ۱۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
دانشمندان چینی، نوعی هدست واقعیت مجازی ساخته‌اند که با شبیه‌سازی بو‌های گوناگون به کاربران امکان می‌دهد تا بو‌ها را از صفحه نمایش استشمام کنند.

استشمام بو‌ها از صفحه نمایش!

مخاطب۲۴ : بسیاری از افراد گاهی اوقات ممکن است آرزو داشته باشند که از صفحه تلویزیون بتوانند بو را حس کنند. این کار اکنون می‌تواند امکان‌پذیر باشد، زیرا دانشمندان نوعی هدست ساخته‌اند که کاربران را به جهانی از بو‌های شبیه‌سازی‌شده می‌برد.

پنکیک، موهیتو و حتی گیاهان، از جمله ۳۰ بوی متفاوتی به شمار می‌روند که اکنون به لطف مهندسان «دانشگاه بیهانگ» (BUAA) چین و «دانشگاه سیتی هنگ کنگ» (CityU) با کمک فناوری قابل استشمام هستند.

پژوهشگران باور دارند که این پژوهش پیشگامانه می‌تواند راه را برای ساخت مجموعه‌ای هیجان‌انگیز از بازی‌های ویدیویی جدید، فیلم‌های چهار بعدی و حتی محیط‌های آموزشی مجازی هموار کند.

 

بیمارستان‌ها نیز می‌توانند از این فناوری استفاده کنند، زیرا پژوهشگران معتقدند که واقعیت مجازی می‌تواند برای کمک کردن به بیماران مبتلا به فراموشی در یادآوری خاطرات از دست رفته سودمند باشد.

پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های مبتنی بر واقعیت مجازی، ایجاد یک دنیای مجازی سه‌بعدی بی‌نقص را سرعت می‌بخشد تا یک بستر اجتماعی را برای انسان فراهم کند. بویایی که به همان اندازه بینایی، شنوایی و لامسه مهم است، تأثیرات فیزیولوژیکی و روانی بر انسان دارد. تماشای فیلم چهار بعدی، ارسال پیام مبتنی بر بو، درمان پزشکی، کنترل احساسات انسانی و آموزش آنلاین مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، پتانسیل قابل توجه رابط بویایی نرم را در کاربرد‌های عملی متفاوت از جمله سرگرمی، آموزش، رابط‌های ماشین و انسان و مواردی از این دست ثابت می‌کنند.

تحولات رخ‌داده در واقعیت مجازی، پس از مفهوم مسحورکننده Smell-O-Vision به وجود آمدند که در سال ۱۹۶۰ برای فیلم «Scent of Mystery» ایجاد شد. این سیستم روی صندلی‌های سینما نصب شد و ۳۰ بو را هنگام پخش قسمت‌های گوناگون فیلم منتشر کرد. بو‌ها در آن زمان شامل تنباکو، باروت، بنزین، گل، تراشه‌های چوب و خوراکی‌هایی مانند هلو و قهوه بود.

فناوری جدید پژوهشگران چینی پس از پروژه‌های واقعیت مجازی دیگری آمده است که مفهوم «Smell-O-Vision» را به قرن ۲۱ آوردند. پژوهشگران سوئدی قبلا یک ضمیمه را به کنترل‌کننده بازی متصل کردند که می‌تواند عطر‌هایی را در طول تجربه‌های مجازی منتشر کند. اما پژوهشگران می‌گویند که فناوری جدید آن‌ها متفاوت است و، چون نیازی به سیم یا اتصال ندارد، با احساس سبکی همراه می‌شود. همچنین، این واقعیت مجازی جدید برای تولید بو‌های شبیه‌سازی‌شده، به عطر نیازی ندارد که همیشه یکی از ویژگی‌های اصلی برخی از هدست‌ها بوده است.

پژوهشگران در هر دو دانشگاه، قابلیت دو مجموعه واقعیت مجازی بی‌سیم تولیدکننده عطر را مورد بررسی قرار دادند و آن‌ها را روی ۱۱ داوطلب آزمایش کردند.

نخستین مدل که قابلیت ایجاد دو بوی متفاوت را دارد، می‌توان زیر بینی کاربر قرار داد. دومین مدل می‌تواند ۹ بوی متفاوت را تولید کند، اما مانند یک ماسک روی صورت قرار می‌گیرد.

به رغم تفاوت‌هایی که این دو مدل دارند، هر دو تولیدکننده‌های بو را در بر دارند که ریز هستند و از موم پارافین تشکیل شده‌اند. این تولیدکننده‌ها می‌توانند بو‌های خاصی را در کمتر از ۱.۴۴ ثانیه پس از گرم شدن آزاد کنند.

پژوهشگران با آزمایش کردن ۳۰ نوع بوی متفاوت از جمله آناناس، چای سبز و رزماری دریافتند که این رایحه‌ها قابل تغییر کردن هستند. رایحه‌های مبهم‌تری مانند بیرون راه رفتن، شادی و ناهار خوردن نیز مورد آزمایش قرار گرفتند، اما بو‌هایی که پایین‌ترین نقطه جوش را داشتند، مؤثرتر بودند.

با گرم کردن مخلوط برخی از عطر‌ها و موم تا دمای ۶۰ درجه سلسیوس، ۹ رایحه متفاوت به دست آمد که پس از سه هفته قرار گرفتن در معرض هوا همچنان باقی ماند. در همین حال، ۳۰ میلی‌گرم موهیتو که نقطه جوش آن زیر ۲۰۰ درجه سلسیوس است، به مدت ۹۰ دقیقه توانست به طور مداوم بو را منتشر کند.

پژوهشگران توضیح دادند: مشخص شد که سیستم بویایی ما می‌تواند انواع بو‌هایی را که کمتر فرار هستند، به عنوان افزودنی برای ارائه نمایش بویایی به کاربران به کار بگیرد.|باشگاه خبرنگاران 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.