کد خبر: ۱۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
تصویب طرح مالیات بر سوداگری در مجلس به ایستگاه آخر رسید در صورت تصویب آن در شورای نگهبان به طور رسمی قانون می‌شود. طرفداران این طرح می‌گویند با قانونی شدن آن سدی محکم برای سوداگری از بازار دارایی‌ها ایجاد می‌شود.

طرح مالیات بر سوداگری در مجلس تصویب شد

مخاطب24:قانون مالیات بر سوداگری چه می‌گوید؟

به زبانی ساده این طرح به دنبال آن است سوداگرانی که یک دارایی را در مدت کوتاهی خرید و فروش و از جهش‌های قیمت آن کسب درآمد کنند مالیات بدهند البته مالیات بر عایدی سرمایه در این طرح، زمانی محاسبه می‌شود که تورمی که باعث افزایش ارزش در آن سرمایه می‌شود محاسبه و تعدیل شده باشد و مابقی افزایش ارزش که ناشی از تورم نیست، محاسبه و بر آن مالیات وضع می‌شود.

به گزارش ایرنا این موضوع در همه جای دنیا مرسوم است که اگر ارزش حقیقی دارایی یا سرمایه، یعنی ارزش تعدیل شده با تورم آن دارایی یا سرمایه افزایش یافته باشد، مشمول مالیات خواهد شد.

 


کدام دارایی‌ها مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

البته باید توجه داشت صرف مالکیت دارایی یا سرمایه ملاک نیست، ممکن است فردی ملک یا خودرو حتی به تعداد اعضای خانوار داشته باشد که به عنوان کالای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشمول مالیات نمی‌شود؛ اما اگر کسب و کار شخصی، خرید و فروش ملک، خودرو، طلا و ارز و ... باشد و از محل این کسب و کار، درآمدی کسب کند، با محاسبه و تعدیل افزایش ارزش ناشی از تورم، برای مابقی افزایش ارزش مالیات وضع خواهد شد.

کدام فعالیت‌ها سوداگری حساب می‌شوند؟

تمرکز اصلی این طرح بر سوداگری است یعنی کسانی که از بخش غیر مولد جامعه سود کلان به دست می‌آورند و همین سود باعث سخت شدن زندگی عادی مردم می‌شود. بر این اساس بنا بر طرح پیشنهادی موارد زیر فعالیت سوداگری حساب می‌شود:

۱ -خرید خودرو بیش از تعداد اعضای خانوار (تا سقف ۴ خودرو)

- براساس آمارپایگاه رفاه ایرانیان ۵۰ درصد خانواده‌های ایرانی فاقد خودرو بوده و ۴۶ درصد نیز صاحب یک یا دو خودرو هستند

۲ -خرید املاک بیش از تعداد اعضای خانوار (تا سقف ۴ واحد)

- بر اساس آمار وزارت مسکن ۷۷ درصد از خانوار‌های دارای ملک در ایران تنها یک ملک داشته و ۱۷ درصد دیگردارای ۲ ملک هستند. بر اساس همین آمار تنها ۶ درصد از خانوار‌های درای ملک کشور بیش از ۲ ملک دارند که از میان آن‌ها نیز تعداد قابل توجهی به جهت جمعیت خانوار مشمول این بخش نخواهند شد.

۳ -خرید طلا ۱۸ عیار بیش از ۲۰۰ گرم در ۵ سال (برای هرنفر)

۴ -خرید و فروش انواع ارز

 
برچسب ها: مالیات سوداگری
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
با ۴ میلیارد تومان در این مناطق تهران خانه بخرید title
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و حداکثر بودجه شما ۴ میلیارد تومان است، این گزارش را از دست ندهید.
واکنش مورینیو به رابطه مربی سپاهان و شیدا مقصودلو title
سردار آزمون در گفتگو با یکی از رسانه‌ها خاطره جالبی از مورینیو تعریف کرد.
شیدا مقصودلو کیست؟ title
در ادامه بیوگرافی شیدا مقصودلو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خارجی اش ژوزه مورایس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه باشید.
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران title
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از انهدام باند چهارنفره‌ای که به سرکردگی یک خواهر و برادر اقدام به قاپ‌زنی و سرقت موتورسیکلت در نقاط مختلف تهران کرده بودند، خبر داد.
بالاخره هر روز قهوه بخوریم یا نه؟ title
اگر شما یکی از افرادی هستید که هر روز قهوه می‌نوشید و به این فکر می‌کنید که این عادت چه بلایی سر بدن شما می‌آورد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد این موضوع مهم بیشتر بدانید.
آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ title
هر یک از ما برای خواب به شکل و مدل خاص خود عادت داریم. آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ آیا دلایل علمی در این زمینه وجود دارد؟
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.