کد خبر: ۱۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
کارشاس مسائل اقتصادی گفت: تاثیر این قانون بر درآمد ناشی از دلالان و سوداگران بازار تاثیر خواهد داشت.

کاهش دلالی با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه

مخاطب 24: سیاووش غیبی‌پور، کارشناس مسائل اقتصادی درباره ضرورت تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه به خبرنگار ایبِنا گفت: مفهوم مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات برمازاد درآمد این است که برای کسب و کار‌های که از مسیر عادی و قوانین جاری شناسایی نمی‌شود، یک مسیر جایگزین مالیاتی پیش بینی شود.


وی درباره این مسیر جایگزین اظهار داشت: بسیاری از کشور‌ها این مسیر را طی کرده اند و روش آن هم این است که در بخشی از اموال غیرمنقول و منقول مانند ملک، خودرو، ارز، عتیقه و دیگر اشیاء مالیاتی محاسبه می‌شود که از مسیر عادی یا محاسبه نمی‌شود و یا انجام آن سختی‌هایی به همراه خواهد داشت که مورد توجه قرار می‌گیرد.


این کارشناس مسائل اقتصادی درباره تجربه دیگر کشور‌ها در این زمینه بیان کرد: ۱۰ درصد از وصول مالیات در دیگر کشور‌ها از این محل عملیاتی می‌شود، ولی در ایران جهت اجرا دو ایراد اساسی وجود دارد. اولا با حجمی از تداخل قوانین مواجه هستیم که باید مشخص شود تنها از یک محل این قانون به اجرا درمی آید که آن هم به زیرساخت‌های اجرایی مناسب نیازمند است. دومین نکته هم به تفاوت شرایط اقتصادی کشور‌های اجرا کننده با ایران برمی گردد که مهمترین قسمت آن تورم تک رقمی است.


غیبی پور در ادامه افزود: مالیات برعایدی سرمایه این است که از محل رانت یا تغییر کاربری یا دریافت امتیاز، مالیات گرفته شود که در این زمینه احتمال موفقیت بالا است، اما بخشی که در نتیجه تورم سرمایه‌ای به دست آمده، محاسبه آن سخت می‌شود، زیرا اثر تورم است که ناخواسته بر اموال افزوده شده است.


وی درباره تاثیر قانون مالیات بر عایدی سرمایه ابراز کرد: تاثیر این قانون بر درآمد ناشی از دلالی و سوداگری بازار تاثیر خواهد داشت، اما نباید توقع داشت که بلافاصله با اجرا شاهد روی دادن این اتفاق باشیم. علاوه براین همانطور که اشاره شد باید برای حل مشکل شرایط تومی امروز فکر اساسی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایبنا

 
برچسب ها: مالیات سرمایه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.