کد خبر: ۱۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
پس از آنکه جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی را در گذرگاه مسدودشده لاچین ایجاد کرد، مقامات در ایروان این اقدام باکو را به دلیل "نقض آشکار توافقنامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰" محکوم کردند و از روسیه خواستند تا وظایف خود را نسبت به پایان‌دهی انسداد قره‌باغ انجام دهد.

ارمنستان و قره‌باغ خواستار مداخله روسیه پس از ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین

مخاطب24:آرایک هاروتیونیان، رئیس منطقه قره‌باغ نیز خواسته مشابهی را از روسیه درخواست کرد و گفت: با ایجاد یک ایست بازرسی غیرقانونی در گذرگاه لاچین، مردم قره‌باغ بالاخره به "گروگان‌هایی" در درستان جمهوری آذربایجان تبدیل شده‌اند. همچنین خطر آشکار "پاک‌سازی قومی" در حال افزایش است و توافقنامه سه‌جانبه آتش‌بس به طور جدی تهدید می‌شود.

وی افزود: ما از تمامی طرف‌های این توافقنامه سه‌جانبه از جمله فدراسیون روسیه درخواست می‌کنیم که فورا گفتگو‌ها را درباره رفع انسداد قره‌باغ آغاز کنند و مانع ایجاد ایست بازرسی جمهوری آذربایجان شوند و همچنین تضمین‌های واقعی را برای امنیت مردم قره‌باغ ارائه دهند.

این رئیس منطقه محلی بیان کرد: ما انتظار داریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام موثری برای حل‌وفصل مشکلات امنیتی و انسانی پیش‌آمده برای مرم قره‌باغ اتخاذ شود و عدم انجام چنین کاری موجب خواهد شد تا دولت و مردم قره‌باغ خودشان تصمیماتی بگیرند.

وزارت امور خارجه ارمنستان روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۳، مقامات جمهوری آذربایجان به شدت بند شماره ۶ توافقنامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض کردند. این مقامات پیشتر گذرگاه لاچین را رسما مسدود کردند و اقداماتی را برای ایجاد یک ایست بازرسی در این گذرگاه که نیرو‌های صلحبان روسی مسؤولیت این منطقه را برعهده دارند، انجام داده‌اند. این اقدام که توسط نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان صورت گرفته است، دیگر به عنوان یک "تحریک" تلقی نمی‌شود، بلکه "نقض آشکار" یکی از شروط اساسی توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ می‌باشد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" نامیدند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودرو‌ها می‌توانند به آزادی در هر دو سوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند.

 
برچسب ها: ارمنستان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.