کد خبر: ۱۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
۵ روز کار کنید و ۲روز به تعطیلات بروید. این طرح مشترک دولت و مجلس است که می‌خواهند با هدف افزایش بازده کاری کارمندان دولت، تعداد روز‌های تعطیل را به ۲روز در هفته افزایش دهند.

پنجشنبه‌ها یا شنبه‌ها؛ کدام تعطیل می‌شود؟

مخاطب24:سال گذشته بود که دولت لایحه‌ای به‌صورت عادی تقدیم مجلس کرد تا مجوز تعطیلی ۲روزه را از مجلس بگیرد حالا، اما نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، از احتمال ادغام لایحه دولت با طرح کمیسیون اجتماعی خبر داده و می‌گوید: این اقدام با هدف افزایش راندمان کاری کارمندان در ۵روز هفته صورت خواهد گرفت. با این حال هنوز مشخص نیست که سرانجام پنجشنبه‌ها تعطیل خواهد شد یا شنبه‌ها؟

در مجلس چه می‌گذرد؟
ولی اسماعیلی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد: ساماندهی تعطیلات با تعطیلی سراسری پنجشنبه‌ها در قالب لایحه دولت ارائه شده و این هفته تحت عنوان اصلاح ماده۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستورکار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته است.

او افزود: البته در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی طرحی با عنوان تعطیلی پنجشنبه‌ها یا شنبه‌ها را در دستورکار داریم که لازم است بررسی کنیم تا در صورت امکان این طرح و لایحه را ادغام و در قالب لایحه آن را پیگیری کنیم.

این نماینده مجلس اعلام کرد: دلیل دولت برای تعطیلی پنجشنبه‌ها این است که این تعطیلات به خارج از تهران یعنی سایر استان‌ها و شهرستان‌ها هم تعمیم داده شود، ضمن اینکه در کمیسیون درنظر داریم تعطیلی ۲ روز هفته با هدف استحکام بنیان خانواده‌ها و افزایش اوقات فراغت به‌منظور آرامش ذهنی و روانی و افزایش زمان بیشتری برای در کنار خانواده بودن انجام شود تا کارکنان بتوانند در ۵ روز کاری بهتر و با کیفیت بالاتری به ارائه خدمات به مردم بپردازند.

لایحه دولت چه می‌گوید؟
به‌گزارش همشهری، درصورتی که مجلس به لایحه پیشنهادی دولت رأی مثبت دهد، ساعات کار کارمندان دولت ۴۲ساعت و ۳۰دقیقه در هفته خواهد بود و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌شود.

همچنین تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف تعیین شده و در چارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران، برعهده دستگاه ذیربط خواهد بود و میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف، در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

به‌این ترتیب، کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر تا ۱۰ ساعت) کاهش دهند و میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد. البته دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در موارد خاص با موافقت هیأت وزیران و رعایت سقف ساعت کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای و فصلی ساعات کار خود را به‌ترتیب دیگری تنظیم کنند.

لایحه دولت می‌گوید: متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیرماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف یادشده تعیین می‌شود. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحد‌های خدمت‌رسان نظیر واحد‌های ذیربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در۵ روز هفته تنظیم کنند. درصورتی‌که مجلس لایحه دولت را تأیید کند، مبنای کار در هفته از ۴۴ساعت فعلی به ۴۲ساعت و ۳۰دقیقه کاهش می‌یابد و کارکنان دولت در سال۱۴۰۲ به‌جای ۱۷۶ساعت کار، ۱۷۰ساعت کار خواهند کرد.

دولت دنبال چیست؟
پنجم آذرماه سال گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، لایحه افزایش تعطیلات ۲روز در هفته را در قالب اصلاح ماده۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس فرستاد که دلیل آن اجرای سیاست‌های کلی نظام اداری کشور مبنی بر نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و البته توجه به استحکام خانواده عنوان شده است. افزون بر اینکه دولت در این لایحه دنبال ایجاد تعادل بین کار و زندگی شهروندان در نظام اداری و افزایش اثربخشی و کارایی در نظام اداری با هدف بهبود رضایت و اعتماد مردم است.

ایران، بهشت تعطیلات؟
این فرضیه هم مطرح است که ایران به سبب تعطیلات ملی و مذهبی، عملا بهشت تعطیلات است، اما به‌رغم تعطیل بودن این روزها، امکان برنامه‌ریزی برای خانواده‌ها جهت استفاده از روز‌های یادشده جهت سفر و... به‌ویژه کارکنان و کارگران سخت است. در سال‌های گذشته بار‌ها بحث نظم دادن به تعطیلات مطرح شده، اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

ازجمله جدی‌ترین گزینه‌ها، کاهش تعطیلات نوروزی است چراکه هرچند تعطیلات رسمی نوروزی ۴روز است، اما عملا ۲هفته کشور در تعطیلی به سر می‌برد درحالی‌که اگر تقویم تعطیلات اصلاح شود، می‌توان در نیمه دوم سال یک هفته تعطیل رسمی اعلام کرد که اثر مثبتی بر کیفیت زندگی شهروندان و البته کمک به دولت جهت مدیریت مصرف انرژی خواهد داشت.

چالش دیگر، اما این است که بالاخره روز‌های پنجشنبه تعطیل رسمی شود یا شنبه‌ها؟ به لحاظ عرفی پنجشنبه‌ها به واسطه سنخیت بیشتر با عادات و فرهنگ مردم ایران دردسر کمتری به‌دنبال دارد، اما از حیث نفع اقتصادی، گزینه مطلوب‌تر این است که به جای پنجشنبه‌ها، روز‌های شنبه تعطیل شود که دست‌کم بر روابط تجاری و مالی بین فعالان اقتصادی و بانک‌ها و مؤسسات تجاری ایران با دیگر کشور‌ها اثر مثبت داشته باشد.

مجلس دنبال چیست؟
علاوه بر دولت، مجلس هم طرحی برای ساماندهی تعطیلات را در دست دارد که براساس آن قرار است روزهایی، چون ۲۹اسفند (روز ملی شدن صنعت نفت)، ۱۲فروردین (روز جمهوری اسلامی)، ۱۳فروردین (روز طبیعت)، ۱۵خرداد (روز قیام ۱۵خرداد) دیگر تعطیل نباشد و تعطیلات نوروز هم به ۵روز کاهش یابد.

از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس موافق تعطیل شدن شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها هستند و می‌گویند در چنین شرایطی تعطیلی روز‌های پنجشنبه و جمعه در ایران و تعطیلی شنبه و یکشنبه در اغلب کشور‌های دنیا می‌تواند بین روابط تجاری کشور اثرگذار باشد.

به‌گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، نمایندگان درنظر دارند به جای روز‌های پنجشنبه روز‌های شنبه را تعطیل کنند چرا که روز پنجشنبه به‌عنوان یک روز نیمه‌تعطیل، در عین داشتن هزینه‌های یک روز کاری مانند ترافیک، آلودگی هوا و مصرف از مزایای یک روز تعطیل نیز برخوردار نیست.

 
برچسب ها: مجلس لایحه دولت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.