کد خبر: ۱۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
در ادامه ماجرای حذف واردات خودرو‌های سواری کارکرده از بودجه ۱۴۰۲، هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور بیانیه‌ای به ارائه توضیحاتی پرداخت که با واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس مواجه شد.

هیات عالی نظارت حذف واردات خودرو را گردن نگرفت

مخاطب24:حواشی حذف پر سر و صدای عبارت «سواری» از بند (ص) تبصره ۷ مصوبات مجلس از لایحه بودجه ۱۴۰۲ آن هم جهت تامین نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان ادامه دارد؛ در تازه‌ترین اتفاق، مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای، به سوالات و ابهامات درباره نظر هیئت عالی نظارت در زمینه واردات خودرو‌های کارکرده پاسخ داد.

در ابتدای این اطلاعیه بر این نکته اشاره شده که «بر خلاف آنچه که مکرراً از سوی برخی اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کلی و مطلق با واردات خودرو ندارد.»

سپس این توضیح داده شد که «مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده که شامل انواع کِشنده‌ها، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری، در هیئت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودرو‌های کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بند‌هایی از سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودرو‌های «سواری» از فهرست خودرو‌های کارکرده وارداتی، اصلاح نمود. شایان ذکر است این مغایرت در کنار ۳۱ مغایرت دیگر بودجه ۱۴۰۲ با سیاست‌های کلی، به شورای نگهبان منعکس شده بود، مجلس محترم ۱۹مغایرت را اصلاح و بر ۱۳مورد از مصوبات خود اصرار کرد که در قالب موضوع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان، در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به صحن مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد و در جلسات فوق العاده مجمع، مورد بحث و تصمیم گیری واقع شد.»

توضیح دیگر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام این بود که «مصوبات هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی، با رای اکثریت اعضاء هیئت صورت می‌گیرد و در مصوبه مربوط به واردات خودرو‌های سواری کارکرده، اکثر قریب به اتفاق اعضاء هیئت بدان رای دادند.»

حالا تعدادی از نمایندگان مجلس از طریق صفحات توییتر خود به این اطلاعیه واکنش نشان دادند.

 


سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: «جناب آقایان هیات عالی نظارت! شما که با مصوبه مجلس برای واردات خودرو مخالفت کردید، چرا با افزایش بی سابقه قیمت خودروی داخل مخالفت نمی‌کنید؟ مگر مهار تورم، شعار سال و سیاست تصریح شده توسط مقام معظم رهبری نیست؟ می‌دانید با افزایش قیمت کارخانه خودرو‌ها چه تورمی بر کشور تحمیل می‌شود؟»

سیدمحسن دهنوی نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ نیز این موضوع را بیان کرد که «هیات عالی نظارت مجمع، شورای رقابت و وزارت صمت، مثلث گرانی مضاعف خودرو را تشکیل داده‌اند. آقایانی که سه‌دهه حامی منافع مافیای خودرو در مجمع تشخیص هستند باید پاسخگوی نسبت پرشیای ۷۰۰ تومانی با شعار سال باشند. تا انحصار صنعت خودرو شکسته نشود، رعایت حقوق مصرف‌کنندگان شوخی تلخی است.»

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ نیز گفت: «خدا را شکر مردم فهمیدند عزیزان هیات عالی نظارت مجمع فقط مخالف وارادات خودرو‌های کارکرده”سواری‌” اند نه خودرو‌های دیگر؟! و حتما بزرگواران خوب می‌دانند که اگر انتقاد و نارضایتی است مربوط به خودرو‌های سواری است نه اتوبوس و آمبولانس و …»

رشیدی کوچی همچنین در توییتی دیگر نوشت: «سه اقدامی که در مقابله با مسببین اصلی افزایش قیمت خودرو انجام خواهم داد؛
‏۱-شکایت از هیات عالی نظارت مجمع به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به خاطر حذف واردات خودرو‌های کارکرده.
‏۲-تلاش در جهت افزایش امضا استیضاح وزیر صمت
‏۳-آماده کردن طرح دوفوریت واردات خودرو‌های کارکرده و ارائه به صحن.»

منبع: ایسنا

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
طب ایرانی می‌تواند مکمل پزشکی نوین باشد title
رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از طب ایرانی به عنوان مکمل طب نوین نام برد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.