کد خبر: ۱۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
سئات آتکا – SEAT Ateca یک شاسی بلند جمع و جور است که قصد دارد تا برای ورود به بازار ایران و حتی مونتاژ، خود را آماده کند. اما با چه مشخصاتی و چه قیمتی؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

معرفی سئات آتکا؛ رقیب اروپایی کیا سلتوس و نیسان جوک به ایران می‌آید

مخاطب 24: در روزگاری نه چندان دور، شاسی بلند‌های جذاب فولکس واگن مثل تیگوان راهی ایران می‌شدند و مردم با خیال راحت، آن‌ها را می‌خریدند. اکنون نه فولکس واگنی هست و نه خودرو شاسی بلند‌های اروپایی به ایران می‌آیند. اما هنوز هم شانس آن وجود دارد تا یکبار دیگر، طعم سواری با شاسی بلند‌های با کیفیت اروپایی را بچشیم. سئات آتکا دقیقا همان چیزی است که این فرصت را فراهم می‌کند. در ادامه با مشخصات فنی، آپشن‌ها و امکانات سئات آتکا آشنا می‌شویم و شانس مونتاژ آن توسط شرکت خودروسازان راین را بررسی می‌کنیم.

معرفی کوتاه سئات آتکا مونتاژ خودروسازان راین؛ کراس اور خوش ساخت اروپایی

سئات آتکا یک شاسی بلند کامپت است که طول آن از ۴.۳ متر بیشتر نمی‌شود و افتخار آن را دارد تا نام فولکس واگن را به دوش بکشد. همچنین ۸ تریم متفاوت و دنیای از امکانات مختلف در کنار بازه‌ی قیمت گسترده، از جذاب‌ترین مزیت‌های آن به حساب می‌آیند. به علاوه سئات ایبزا یعنی نسخه هاچ بک آتکا هم قرار است به زودی روانه ایران شود.

مزایا و معایب سئات آتکا مدل ۲۰۲۳
مزایا
سه پیشرانه مختلف با مصرف بنزین پایین (صدی ۵ لیتر)
کسب نمره ایمنی کامل از یورو انکپ
حس رانندگی با یک شاسی بلند اروپایی
پیشرانه فولکس واگن
معایب
کابین خسته کننده و قدیمی به خصوص نسبت به چینی‌های جدید
قیمت بالا (حداقل ۳۲ هزار دلار)
پیشرانه ضعیف توربوشارژ (فقط ۱۵۰ اسب بخار)
نداشتن سیستم حرکت AWD در هیچ کدام از تریم‌های مونتاژی یا وارداتی

طراحی ظاهری و ابعاد

اندازه و ابعاد سئات آتکا شامل ۴۳۸۶ میلی متر طول، ۱۸۴۱ میلی متر عرض و ۱۶۲۵ میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محور‌های آن هم به ۲۶۳۰ میلی متر می‌رسد. شعاع گردش این خودرو تقریبا ۱۰.۸ متر است صندوق عقب آن به خودی خود، ۵۱۰ لیتر حجم دارد. کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳ کوشا خودرو از نظر ابعاد، کاملا تنه به تنه‌ی این خودرو حرکت می‌کند.

چهره این خودرو واقعا ساده و بدون جزئیات است، اما اروپایی بودن خود را داد می‌زند. البته اروپایی از نوع زشت! چراغ‌های جلویی هیچ شباهتی به محصولات مدل ۲۰۲۳ ندارند و از طرح باریک و دوگانه هم خبری نیست. دی لایت‌ها هم خارج از کاسه چراغ‌ها نصب شده‌اند که این مورد هم از مدرن بودن خودرو کم می‌کند. حتی هواکش کاپوت هم آنچنان بزرگ نیست و اصلا به قد و قواره‌ی این ماشین نمی‌آید.

نمای کناری هم به ستون‌های دو رنگ، رینگ‌های ۵ پره دوال ۱۸ اینچی، رکاب طرح کروم و آینه‌های دو رنگ ختم شده و آنچنان نقش و نگاری ندارد. زمانی که از عقب به آن نگاه می‌کنیم، با کمی اغراق می‌توان گفت که یک آئودی را می‌بینیم. هرچند که سیستم اگزوز‌های مخفی، همه چیز را خراب کرده‌اند و اسپویلر سقفی هم چنگی به دل نمی‌زند.

باور کنید که دل هیچکسی، به اندازه ما از خودرو‌های چینی خون نیست، اما اتاق و داشبورد سئات آتکا در بهترین حالت، با محصولات ۵ سال قبل چین برابری می‌کند. ابعاد نمایشگر مولتی مدیا لمسی از ۸ اینچ که بیشتر نمی‌شود و از کلاستر دیجیتال هم خبری نیست؛ البته نسخه فول آپشن، یک مولتی مدیای ۱۰ اینچی دارد.

هرچند که فرمان با غربیلک دی کات طراحی شده، اما دکمه‌های آن، همچنان فیزیکی و سنتی هستند. سیستم تهویه هوای اتوماتیک کجاست؟ بله وجود دارد، اما توسط دکمه‌های سنتی و دایره‌ای شکل کنترل می‌شود! در همین راستا باید بدانید که برخی از خودرو‌های چینی مثل جتور X۹۰ پلاس، به یک نمایشگر لمسی سوم مجهز شده‌اند که فقط سیستم تهویه هوا را کنترل می‌کند.

اهرم دنده هم که فرقی با دسته بیل ندارد و در کنسول میانی می‌توانید دکمه‌های ترمز پارک برقی و اتوهلد را هم در کنار دکمه انتخاب حالت حرکت پیدا کنید. کلید دستیار پارک اتوماتیک هم روی داشبورد قرار دارد. فقط به اهرم دنده فونیکس اف ایکس نگاه کنید که چقدر کریستالی و جذاب طراحی شده!

صندلی راننده و شاگرد هم با توجه به تریم انتخابی، برقی یا دستی است و بیایید از جنس پلاستیکی داشبورد‌ها هم عبور کنیم تا به ردیف دوم صندلی‌ها برسیم. در این قسمت می‌توانید دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع و پورت شارژ USB را پیدا کنید. همچنین ناگفته نماند که صندلی‌های ردیف دوم سئات آتکا به صورت ۶۰:۴۰ خم می‌شوند.

مشخصات فنی، تریم و آپشن‌ها و امکانات سئات آتکا خودروسازان راین

خودرو شاسی بلند کامپکت سئات آتکا مدل ۲۰۲۳ در ۸ تریم متخلف راهی بازار شده است که در ادامه و به صورت تیتروار، نام آن‌ها را می‌خوانیم و سپس هر کدام از آن‌ها را مفصل واکاوی و سپس شانس واردات یا مونتاژ آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

نکته: قیمت پایه‌ی هر تریم، جلوی آن نوشته شده است.

تریم SE با ۷ پیشرانه مختلف و قیمت ۳۲.۱ هزار دلار
تریم SE تکنولوژی با ۳ پیشرانه مختلف و قیمت ۳۳ هزار دلار
تریم FR ادیشن با ۴ پیشرانه مختلف و قیمت ۳۶.۲ هزار دلار
تریم FR با ۵ پیشرانه مختلف و قیمت ۳۶.۵ هزار دلار
تریم اکسپرینس با ۶ پیشرانه مختلف و قیمت ۳۶.۸ هزار دلار
تریم اکسپرینس ادیشن ادیشن با ۴ پیشرانه مختلف ۳۷.۳ هزار دلار
تریم FR اسپرت با ۵ پیشرانه مختلف و قیمت ۳۹.۴ هزار دلار
تریم اکسپرینس لوکس با ۶ پیشرانه مختلف و قیمت ۴۰.۶ هزار دلار

یکی از جذاب‌ترین مزایای شاسی بلند سئات آتکا، همین تیپ‌های مختلف و پیشرانه‌های متعدد است. این خودرو دقیقا ۷ پیشرانه مختلف دارد که ۴ مورد از آن‌ها، دیزلی هستند و به احتمال خیلی زیاد، هیچ وقت به ایران نیایند و ما هم در مورد مشخصات فنی آن‌ها، حرفی نمی‌زنیم و، اما نسخه‌های بنزینی:

موتور ۱.۰ TSI با قیمت ۳۲.۱ هزار دلار

سئات آتکا در تریم ۱.۰ TSI به پیشرانه چهار سیلندر خطی توربو شارژ ۱ لیتری مجهز شده است که می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس دستی ۶ سرعته، به چرخ‌های جلویی برساند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این نسخه در بهترین حالت به ۱۳ ثانیه می‌رسد و می‌تواند حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده قرار دهد. مصرف سوخت آن هم واقعا جذاب است و در هر ۱۰۰ کیلومتر (در حالت ترکیبی)، فقط ۵.۱ لیتر خواهد بود.

موتور ۱.۵ TSI EVO با قیمت ۳۴.۴ هزار دلار

پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ TSI EVO تقریبا ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با همان گیربکس ۶ دنده دستی، به چرخ‌های جلویی می‌فرستد و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی، صدی ۵.۴ لیتر خواهد بود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ سئات آتکا در این تریم به ۱۱ ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت آن هم تقریبا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

موتور ۱.۵ TSI EVO DSG با قیمت ۳۶.۳ هزار دلار

مشخصات فنی سئات آتکا در نسخه ۱.۵ TSI EVO DSG دقیقا همانند موتور TSI EVO ۱.۵ است، فقط با یک فرق کوچک. این نسخه به گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته معمولی مجهز شده و چرخ‌های جلویی را درگیر می‌کند. متاسفانه برخلاف قیمت بالای این نسخه، هیچ کدام به سیستم حرکت AWD مجهز نیستند؛ در حالی که برای مثال چری تیگو ۸ پرومکس با قیمت بسیار پایین‌تر و همراه پیشرانه توربو شارژ ۲ لیتری، لذت رانندگی با سیستم AWD را به شما هدیه می‌کند. در ادامه به لیست امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و آپشن‌های سئات آتکا می‌رویم که بسیاری از آن‌ها، به صورت استاندارد روی خودرو نصب شده‌اند:

مولتی مدیا لمسی و ۸ اینچی (۱۰ اینچی آپشنال) به همراه کامپیوتر سفری
قابلیت تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل از روی فرمان
شارژر وایرلس
کروز کنترل
چهار حالت رانندگی مختلف شامل نرمال، اکو، اسپرت و حالت شخصی سازی
دستیار پارک اتوماتیک
سنسور پارک هوشمند در جلو و عقب
دوربین دنده عقب با خط کشی پارک
استارت کی لس
سیستم صوتی بیتس (Beats) با ۱۲ اسپیکر (آپشنال)
سیستم ورود بدون کلید به کابین
دماسنج هوای بیرون کابین
فرمان برقی و حساس به سرعت
صندوق پران برقی
صندلی برقی راننده و شاگرد (آپشنال)
سیستم چرا‌غ‌های LED برای جلو، چراغ خطر‌ها و حتی مه شکن‌ها
دی لایت و اتولایت
سنسور نور و باران (آپشنال)
ولکام لایت در زیر آینه‌های جانبی
آینه‌های جانبی برقی و تاشو
سانروف برقی و بالابر شیشه آنتی تراپ
چراغ خطر سوم
ریل‌های سقفی دو رنگ
ایزوفیکس
شارژ فندی ۱۲ ولت و پورت شارژ USB در جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله اتوماتیک
رینگ‌های آلومینیوم ۱۷ تا ۱۹ اینچی
پیچ ضد سرقت رینگ‌ها
۴، ۶ یا ۸ کیسه هوای
ترمز ABS همراه سیستم توزیع نیروی ترمز
سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
قفل دیفرانسیل برقی XDS
ترمز اضطراری برای چرخ‌های جلویی
ترمز پارک برقی و اتوهلد
سیستم تشخیص هوشیاری راننده
دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی
سنسور فشار باد لاستیک
تودوزی طرح چرم کابین (صندلی‌ها، قسمتی از داشبورد، فرمان و روکش درب‌ها)
امتیاز تست تصادف سئات آتکا در موسسه یورو انکپ

خودرو شاسی بلند سئات آتکا مدل ۲۰۱۶ در تست تصادف یورو انکپ، ۵ ستاره ایمنی را با موفقیت کسب کرده و عملکرد آن در محافظت از سرنشین‌های خردسال و بزرگسال، به ترتیب برابر با ۸۴ و ۹۳ بوده است. همچنین سیستم‌های دستیار رانندگی در سئات آتکا هم نمره ۶۰ درصدی را گرفته‌اند و این خودرو در تست حفاظت از عابرین پیاده، ۷۱ درصد موفق عمل کرده است.

واردات یا مونتاژ سئات آتکا توسط خودروسازان راین و قیمت آن در ایران

برند خودروسازان راین را اغلب با سدان راین V۵ و شاسی بلند راین R۳ می‌شناسیم. حالا طبق برخی گزارش‌ها، شرکت خودروسازان راین قصد دارد تا مونتاژ سئات آتکا در ایران را به دست بگیرد. اما مگر سقف واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار دلار محدود نشده است؟ پس چگونه می‌توان انتظار داشت که یک ماشین ۳۰ و چند هزار دلاری به ایران وارد یا در داخل کشور مونتاژ شود؟ چقدر قرار است تا از آپشن‌ها و امکانات آن کم کنیم تا قیمتش با سقف واردات خودرو بخواند؟

اما قیمت سئات آتکا پس از واردات یا مونتاژ، در ایران چقدر خواهد بود؟ برای مثال به سراغ کیا اسپورتیج کوشا خودرو می‌رویم که قیمت آن در خارج از ایران، تقریبا ۲۴ هزار دلار است و گفته می‌شود که پس از واردات، قیمت آن از ۵ میلیارد تومان هم عبور می‌کند. با این حساب، ما هیچ حدس و گمانی از قیمت سئات آتکا در ایران نداریم!

منبع: گجت نیوز
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چه نکات مهمی را باید قیل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی استوک بدانیم؟ title
بسیاری از مردم تمایل دارند کامپیوتر‌های دست دوم را خریداری کنند، زیرا قیمت آن‌ها بسیار کمتر از کامپیوتر‌های نو است.
آپدیت جدید واتساپ با تغییرات گسترده منتشر شد title
انتشار آپدیت جدید واتساپ برای اندروید و iOS آغاز شده است. آخرین به روزرسانی WhatsApp تغییراتی ظاهری و همچنین کاربردی را به دنبال می‌آورد.
برو کشکت و بساب و عمر نوح کن! title
اگر می‌خواهید عمر طولانی و سالمی را تجربه کنید خوردن این خوراکی پرخاصیت را به شما توصیه می‌کنیم.
همسر بهرام رادان دقیقا به کجا خیره شده است؟ title
تصویری از نگاه روبه افق مینا مختاری با فنجان چایی در دست منتشر شده است.
بدترین رانندگان جهان اهل کدام کشور هستند؟ title
احتمال مرگ در یک تصادف رانندگی در جمهوری دومینیکن ۱۵ برابر بیشتر از ایسلند است.
هوش مصنوعی چه مشکلی با فضایی‌ها دارد title
همیشه این سوال وجود داشته است که در جهانی با میلیارد‌ها کهکشان و ستاره چرا ما نشانه‌ای از موجودات بیگانه پیدا نمی‌کنیم. ظاهرا هوش مصنوعی مانع پیدا کردن فضایی‌ها می‌شود
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.