کد خبر: ۱۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
رییس کانون هماهنگی فاوا:

شرکت مخابرات با ۸۵ درصد هزینه در بخش نیروی انسانی امکانی برای توسعه بیشتر ندارد

رییس کانون هماهنگی فاوا، معتقد است: شرکت مخابرات با ۸۵ درصد هزینه در بخش نیروی انسانی امکانی برای توسعه بیشتر ندارد.
شرکت مخابرات با ۸۵ درصد هزینه در بخش نیروی انسانی امکانی برای توسعه بیشتر ندارد

شرکت مخابرات با ۸۵ درصد هزینه در بخش نیروی انسانی امکانی برای توسعه بیشتر ندارد

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران :رییس کانون هماهنگی فاوا، معتقد است: شرکت مخابرات با ۸۵ درصد هزینه در بخش نیروی انسانی امکانی برای توسعه بیشتر ندارد. اگرچه افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران رکن اصلی رشد و توسعه مخابرات نیست، ولیکن برای برون رفت از وضعیت موجود، رضایت مقطعی مشترکان، کارکنان و تامین کنندگان داخلی تجهیزات می‌توانست موثر باشد. اکنون باید شرکت مخابرات ایران با مشاوره از ذینفعان اصلی، در برنامه‌های خود بازنگری و به سرعت، پوست اندازی نماید؛ به عبارتی شرکت مخابرات نیازمند تغییر در نگرش، تغییر در برنامه‌های راهبردی، تغییر در ساختار‌های درآمدی، بهبود ارتباط با ذینفعان و ناچار به استفاده از مدل‌های جدید تجاری سازی است. اند.

به گزارش سیتنا، دکتر داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا طی یادداشتی برای سیتنا نوشت:

«امروزه فناوری‌ها به سرعت در حال رشد و تغییر است و ما شاهد نوآوری‌هایی هستیم که پیش از این غیرقابل تصور بودند. اینترنت اشیاء به سرعت در حال گسترش است و به عنوان یکی از زیرسیستم‌های انقلاب صنعتی پنجم، زیربنای تعامل و همکاری بین انسان و ماشین قرار گرفته و این باور وجود دارد که در چند سال آینده داده‌ها و تحلیل آنها، ضمن تغییر در مدل‌های کسب و کار، ساختار تعاملات در تمامی حوزه‌های کسب و کار و کارآفرینی را تغییر دهد.

کشور‌های توسعه یافته و به تبع آن، اپراتور‌های بزرگ مخابراتی، همه در تلاشند تا به عنوان رهبران این حوزه، استانداردها، الگوریتم‌ها و چارچوب‌های حکمرانی داده و همچنین قوانین مربوط به این نوع حکمرانی را تعریف و نهادینه نموده و از این طریق ثروت آفرینی کنند.

در عصر حاضر، محققین دریافته‌اند که اینترنت اشیاء، تحلیل کلان داده که بخشی از حکمرانی داده است می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای کشف ارزش‌های جدید به وجود آورد و به دولت‌ها کمک نماید تا ضمن اتخاذ رویکرد‌های جدید در حکمرانی، درک عمیقی از ارزش‌های پنهان داده‌ها به دست آورده و ضمن کارآفرینی در این حوزه‌های ناب، برنامه‌های مرتبط با حوزه‌های تجاری خود را توسعه داده و عملیاتی نمایند.

در پژوهشی که با موضوع طراحی و تبیین مدل تجاری سازی اینترنت اشیاء در شرکت مخابرات ایران با رویکرد مدل­سازی ساختاری - تفسیری، با روش پژوهش ترکیبی و از نوع اکتشافی انجام شد به تبیین و طراحی مدل تجاری سازی اینترنت اشیاء در شرکت مخابرات ایران پرداخته شد.

در بخش کیفی این پژوهش، مدل پارادایمی تجاری سازی اینترنت اشیاء در نقش­‌های شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله­‌گر، راهبردها، پدیده اصلی و پیامد‌ها طراحی و تدوین و ابعاد زیرساخت‌های مخابراتی کشور، بهره گیری کامل از تمام توان ارتباطی با مشتریان حقیقی و حقوقی، افزایش توان قدرت تجزیه و تحلیل در ابعاد کسب و کار مخابراتی، حرکت به سوی یکپارچه‌سازی خدمات مخابراتی، تقویت حوزه شناخت مشتریان و نیاز‌های آن‌ها، جمع­‌آوری دیتا، انتقال دیتا‌های انتخابی از طریق شبکه‌های ارتباطی، ارزیابی و تخمین دیتا و پاسخگویی به اطلاعات قابل دسترس برای "پدیده اصلی" شناسایی و در بخش کمی نیز این یافته‌ها با آزمون‌های انجام پذیرفته مورد تایید قرار گرفته است.

نتایج این تحقیق حاکی از این بوده است که در شرایط حاکم بر کشور به دلیل فشار‌ها و تحریم­‌های اقتصادی، هزینه اقدامات مخابرات­ برای تجاری­‌سازی چنین فناوری افزایش یافته و در مقابل توجه به لزوم و کیفیت این فناوری بیش از پیش اهمیت یافته و امری حیاتی می‌باشد. رقابت‌های جهانی و همچنین در ابعاد ملی، رقابت‌های مخابرات و FCP‌ها بر سر پیاده­ سازی و تجاری سازی اینترنت اشیاء سبب می­‌گردد تا در آینده نزدیک بین این مجموعه‌ها بر سر پیاده ­سازی و تجاری سازی چنین فناوری با یکدیگر چالش‌هایی به وجود آید، لذا بر اساس نتایج پژوهش انجام پذیرفته، مجموع "عواملی علی" که به سبب تجاری­‌سازی اینترنت اشیاء در مخابرات ایران می‌تواند موثر باشند عبارت از زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ به‌روز، ﭘﻬﻨﺎی ﺑﺎﻧﺪ مناسب، سامانه‌های یکپارچه سازی و یکپارچگی داده‌های کاربران و اﻋﺘﺒﺎرﻧﺎﻣﻪ اﺣﺮاز اﺻﺎﻟﺖ خواهند بود.

پلتفرم اینترنت اشیاء به واسطه گستردگی شبکه‌های مخابراتی در شرکت مخابرات ایران می‌تواند، امکانات لازم از قبیل مدیریت و جمع‌آوری داده‌ها از دستگاه‌ها و سنسور‌های مختلف را مستقل از نوع کاربرد، جمع‌آوری، ذخیره و بازیابی نموده و در اختیار کسب وکار‌های مختلف قرار دهد. در واقع شرکت مخابرات ایران می‌تواند زیرساخت‌های اینترنت اشیاء را به روش «پلتفرم به‌عنوان سرویس» در اختیار کسب وکار‌های متفاوت قرار دهد. از جمله "شرایط مداخله‌­گر " که در تجاری­‌سازی اینترنت اشیاء در شرکت مخابرات ایران مد نظر قرار گرفته است عبارت­ از مقیاس پذیری وسیع برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیاء، چالش مدیریت داده‌ها، چالش‌های داده کاوی و چالش محرمانگی و امنیت به عنوان عناصر سازنده فنی سیستم و از موضوعات اساسی این حوزه خواهند بود.

در پژوهش انجام پذیرفته همچنین بهبود زیرساخت‌های مخابراتی کشور، بهره گیری کامل از تمام توان ارتباطی با مشتریان حقیقی و حقوقی، افزایش توان قدرت تجزیه و تحلیل در ابعاد کسب وکار مخابراتی، حرکت به سوی یکپارچه‌سازی خدمات مخابراتی، تقویت حوزه شناخت مشتریان و نیاز‌های آن‌ها، جمع­‌آوری دیتا، انتقال دیتا‌های انتخابی از طریق شبکه‌های ارتباطی، ارزیابی و تخمین دیتا و پاسخگویی به اطلاعات قابل دسترس به عنوان "مقوله پدیده محوری" در مدل تجاری سازی اینترنت اشیاء شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته است. امروزه مشتریان خواستار خدماتی راحت، در دسترس و شخصی‌سازی‌شده هستند. بخشی از اینگونه خدمات را می‌توان در شرکت مخابرات آنلاین، اپلیکیشن‌های مخابراتی به‌روز و تکنولوژی‌های ارتباطی آسان و نه پبچیده مشاهده کرد.

جان کلام این که امروزه تکنولوژی‌های نوظهور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات آنچنان زیاد شده است که هر روز با خبری جدید در این حوزه مواجه می‌شویم. زمانی که می‌شنویم مدیرعامل شرکت مخابرات ایران مطرح می‌نماید که ۸۵ درصد هزینه‌های این شرکت در بخش نیروی انسانی است، پبامی که دریافت می‌کنیم این است که شرکت مخابرات ایران درآمد کافی ندارد و با ضرر و زیان مواجه است، به این دلیل که از یک طرف تمامی درآمد‌ها صرف کارکنان شرکت مخابرات ایران می‌شود و همچنین پیمانکاران شرکت مخابرات ایران با تاخیرات پرداخت چندین ساله مواجه‌اند و از طرف دیگر طرح‌های توسعه‌ای درآمدزا نیز وجود نخواهد داشت.

امروز تمرکز شرکت‌های بزرگ مخابراتی دنیا بر توسعه و غنی سازی شغلی منابع انسانی، کارایی، اثر بخشی، تعامل با تامین کنندگان کالا و خدمات، کنترل شفاف بودجه و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و درآمدزا منطبق با نیاز‌های بازار و سلیقه‌های مشتریان و کاربران استوار است که می‌بایست در بازنگری برنامه استراتژیک و برنامه عملیاتی شرکت مخابرات ایران مورد بازبینی جدی کارشناسانه و اصلاح قرار گیرد.

شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین اپراتور‌های مخابراتی در منطقه، چه در قدمت و چه در تعداد مشتری، برای سال‌های آتی خود در برابر رقبای داخلی و رقبای خارجی برای حضور در بازار‌های داخل و منطقه (البته اگر جزو استراتژی‌های شرکت مخابرات ایران باشد) مشکلات فراوانی خواهد داشت.


اگرچه افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران رکن اصلی رشد و توسعه مخابرات نیست، ولیکن برای برون رفت از وضعیت موجود، رضایت مقطعی مشترکان، کارکنان و تامین کنندگان داخلی تجهیزات می‌توانست موثر باشد و به نظر می‌رسید که در این شرایط که رکود قابل توجهی در صنعت مخابرات کشور حاکم است، منطقی سازی تعرفه‌ها می‌توانست منجر به نجات و احیاء زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران، اشتغال در این صنعت استراتژیک، رضایت کارکنان شرکت مخابرات ایران و در نهایت ارائه خدمات بهتر به مردم شود که متاسفانه آنهم طی سال‌های گذشته با کارشکنی‌هایی در بخش‌هایی از دولت به شکل مطلوب و مد نظر انجام نپذیرفت و به همین منظور جا دارد که شرکت مخابرات ایران با مشاوره از ذینفعان اصلی خود که همان شرکت‌های تولیدی و خدماتی تامین کننده و مشاوران و پیمانکاران شرکت مخابرات ایران می‌باشند در برنامه‌های خود بازنگری و به سرعت، پوست اندازی نماید. در نهایت می‌توان گفت که شرکت مخابرات ایران نیازمند تغییر در نگرش، تغییر در برنامه‌های راهبردی، تغییر در ساختار‌های درآمدی، بهبود ارتباط با ذینفعان و ناچار به استفاده از مدل‌های جدید تجاری سازی است».

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
حاشیه‌ساز شدن کراوات وزیر جنگ آمریکا در دیدار با زلنسکی و ترامپ حاشیه‌ساز شدن کراوات وزیر جنگ آمریکا در دیدار با زلنسکی و ترامپ
کراوات وزیر جنگ آمریکا در دیدار با زلنسکی و ترامپ به دلیل داشتن رنگ‌های مشابه پرچم روسیه، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غربی برانگیخت.
حمله هوایی پاکستان در پکتیکا جان هشت بازیکن کریکت را گرفت حمله هوایی پاکستان در پکتیکا جان هشت بازیکن کریکت را گرفت
در پی حملات هوایی ارتش پاکستان به مناطق مرزی ولایت پکتیکا، هشت بازیکن تیم‌های محلی کریکت افغانستان کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.
صابر کاظمی، ستاره والیبال ایران در بیمارستان دوحه بستری شد صابر کاظمی، ستاره والیبال ایران در بیمارستان دوحه بستری شد
صابر کاظمی، ملی‌پوش سابق والیبال ایران و بازیکن تیم الریان قطر، به دلیل عارضه مغزی بامداد شنبه به کما رفت و هم‌اکنون در بیمارستانی در دوحه بستری است.
پایان رسمی قطعنامه ۲۲۳۱؛ ایران بیانیه داد پایان رسمی قطعنامه ۲۲۳۱؛ ایران بیانیه داد
وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در ۲۶ مهر ۱۴۰۴، موضوع هسته‌ای ایران باید از دستور کار شورای امنیت حذف شود.
توزیع گوشت وارداتی از هفته آینده توزیع گوشت وارداتی از هفته آینده
مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال از آغاز توزیع گوشت گرم گوساله وارداتی با قیمت کمتر از ۷۰۰ هزار تومان از هفته آینده خبر داد و هدف این طرح را کنترل بازار عنوان کرد.
دنباله‌دار «لمون»؛ درخشان‌ترین مهمان آسمان ایران دنباله‌دار «لمون»؛ درخشان‌ترین مهمان آسمان ایران
سخنگوی کمیته نجوم آماتوری انجمن نجوم ایران اعلام کرد دنباله‌دار «لمون» در روز‌های پایانی مهر و نیمه نخست آبان، به اوج درخشش خود می‌رسد و با چشم غیرمسلح در آسمان ایران دیده می‌شود.
کشف دو پرونده بزرگ قاچاق طلا در مرز غربی کشور کشف دو پرونده بزرگ قاچاق طلا در مرز غربی کشور
منابع امنیتی از کشف دو پرونده سنگین قاچاق طلا در مرز سرو خبر دادند؛ پرونده‌هایی که احتمال ارتباط آنها با شبکه‌های رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در حال بررسی است.
برگزیده
یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد
با انتخاب شیرین احمدنیا برای نخستین بار یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد. با برگزاری مجمع عمومی و انتخابات دوره دوازدهم انجمن جامعه‌شناسی ایران، اعضای جدید هیأت مدیره و بازرسان این انجمن انتخاب شدند. همچنین در نخستین جلسه رسمی هیأت مدیره، شیرین احمدنیا به عنوان رئیس انجمن انتخاب شد.
ببینید| تکنولوژی جدید برای توانبخشی به افراد، پس از سکته مغزی ببینید| تکنولوژی جدید برای توانبخشی به افراد، پس از سکته مغزی
ربات اسکلت‌ بیرونی واندرکرفت Atalante ساختهٔ شرکت فرانسوی Wandercraft یک سامانهٔ پیشرفته برای کمک به افراد دارای اختلالات حرکتی مانند سکته مغزی، آسیب نخاعی یا بیماری‌های نورولوژیک است. این ربات با حدود قیمت ۱۷۶ هزار دلار در آمریکا و اروپا عرضه شده است
سالمندی در عصر دیجیتال: از خرد کهن تا مبارزه با تنهایی سالمندی در عصر دیجیتال: از خرد کهن تا مبارزه با تنهایی
به مناسبت روز جهانی سالمندان، بررسی می شود: خرد کهن سالمندان در عصر دیجیتال چگونه با تنهایی مبارزه می‌کند؟ بررسی نیازهای عاطفی، نقش دولت‌ها، فناوری و راه‌حل‌های جهانی برای جامعه دوستدار سالمند
صفحه خبر بالای تصاویر