کد خبر: ۱۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

آموزش و پرورش: به دانش‌آموزان بدحجاب خدمات آموزشی ارائه نمی‌شود

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود.
آموزش و پرورش: به دانش‌آموزان بدحجاب خدمات آموزشی ارائه نمی‌شود

آموزش و پرورش: به دانش‌آموزان بدحجاب خدمات آموزشی ارائه نمی‌شود

مخاطب24:وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، وزارت آموزش و پرورش در خصوص حجاب و عفاف بیانیه‌ای صادر کرد و به ۱۶ برنامه این وزارتخانه در این حوزه اشاره کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

اساتید و بزرگان تعلیم و تربیت و فرهیختگان بر این باورند، بال‌های ترقی یک جامعه خانواده و سپس نظام تعلیم و تربیت است. آن‌ها معتقدند اگر هر دوی آن‌ها قوی و هماهنگ عمل کنند، هدف متعالی تربیت انسانی متمدن، متعهد و متفکر در سایه سار مبانی اسلامی تحقق می‌یابد.

برای قوی عمل کردن این دو نهاد مؤثر در امر تربیت می‌بایست نگاه به خانواده و آموزش و پرورش تغییری راهبردی پیدا کند و تمامی دستگاه‌ها در خدمت این دو نهاد مؤثر قرار گیرند.

داشتن نگاه کلان به مولفه‌های فرهنگی و راه‌های نهادینه نمودن آن‌ها از جمله موضوع حجاب و عفاف یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در نظام فکری و فرهنگی است.

در هر امر فرهنگی و تربیتی دو مقوله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یکی بحث آشنایی افراد با موضوع و دوم بحث نهادینه و درونی نمودن آن مولفه در قلب و جان افراد می‌باشد.

در بخش اول یعنی آشنایی دانش آموزان، کودکان و نوجوانان با مولفه‌های مختلف فرهنگی، آموزش و پرورش وظایفی دارد و خانواده و سایر ارکان تربیت وظایفی.

در ادامه به اهم وظایف آموزش و پرورش اشاره خواهد شد.

اما در بخش دوم ساخت فرهنگ و تربیت، یعنی درونی شدن و باور قلبی پیدا کردن به یک هنجار و فرهنگ، نیازمند تقویت شاخصه‌هایی، چون هویت ملی، دینی و جنسیتی و همچنین ایجاد نشاط درونی در دانش آموزان هستیم. این مهم در حال حاضر جزو سیاست‌ها و برنامه‌های مهم نظام تعلیم و تربیت کشور قرار گرفته و به صورت جدی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی سایر بخش‌های آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.
خانواده و مدرسه مهمترین عوامل باورمندی به حجاب

به طور خاص در موضوع عفاف و حجاب خانواده و مدرسه مهم‌ترین عامل درآشنایی و باورمند کردن دانش آموزان هستند، اما رسانه‌های جمعی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر برای به ثمر نشاندن زحمات خانواده و مدرسه در این موضوع نقش موثری دارند و نباید از تأثیرپذیری دانش‌آموزان از اشخاص محبوب که بعضاً نقش الگویی در ذهن دانش آموزان دارند، غفلت کرد و لازم است همه عوامل موثر در تربیت کودکان و نوجوانان همپای نهاد خانواده و مدرسه حرکت کنند و تضادی نداشته باشند.

بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش با نگاهی آینده نگرانه با برنامه‌ریزی در محور‌های تربیتی و فرهنگی، مأموریت‌های خود را مشخص و با تلاش همه همکاران محترم و خانواده‌های گرانقدر به انجام کامل وظایف خود همت گمارده است و از دستگاه‌های مختلف کشور هم می‌خواهد که در این امر خطیر، نظام تعلیم و تربیت را یاری نمایند. اهم عناوین سیاست‌ها، راهبرد‌ها و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حجاب و عفاف به شرح زیر می‌باشد.

 


ازهمه همکاران و فرهنگیان درخواست می‌شود به انجام این امور اهتمام ویژه داشته باشند:

۱. ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش آموزان در موضوع فرهنگ و اعتقادات اسلامی، اجتماعی و بومی اسلام و ایران.

۲. پاسخگویی مربیان، معلمان و مبلغان حوزه‌های علمیه کشور به سؤالات دانش آموزان در موضوعات مختلف دینی و تربیتی در مدارس و برگزاری گفتمان‌های دینی و جلسات پرسش و پاسخ با دانش آموزان سراسر کشور.

۳. استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات و تبیین ضرورت و فلسفه آن متناسب با مقاطع تحصیلی.

۴. اهتمام به ایجاد نگرش درست و مثبت و زیبا اندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان.

۵. رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران فرهنگی در مدارس، مراکز رفاهی و فرهنگی، اردوگاه‌ها و فضا‌های پرورشی، مراکز مشاوره و سایر اماکن عمومی آموزش و پرورش.

۶. اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری و علمی جذاب و مستمر برای آشنایی و درونی سازی حجاب و عفاف و سایر هنجار‌های فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها.

۷. اهتمام به معرفی الگو‌های برتر دانش‌آموزی از بین دختران و پسران نخبه و ممتاز.

۸. آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی برای متقاضیان و داوطلبان از بین دانش‌آموزان و والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان.

۹. آشنا کردن دانش‌آموزان به تناسب سطوح تحصیلی با اقدامات و برنامه‌های مخرب غرب و معرفی توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس.

۱. استفاده از بستر‌های هنری نظیر شعرخوانی، قصه گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و مهد کودک جهت آشنا کردن کودکان با هنجار‌های اسلامی و تربیتی.

۱۱. بهره‌مندی از اساتید و چهره‌های محبوب علمی و دینی همچون اساتید، مربیان، نفرات برتر علمی، المپیادی‌ها و خانواده‌های ایثارگران برای تبیین فرهنگ اسلامی و به‌ویژه مظاهر عفاف و حجاب برای دانش‌آموزان.

۱۲. تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی و معیار‌های رفتار صحیح زن و مرد و روابط انسانی و اجتماعی آن‌ها و اهمیت خانواده و جامعه در برنامه رسمی و فوق برنامه مدارس.

۱۳. تهیه و تدوین و نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی در راستای تبیین موضوعات اعتقادی و دینی و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب برای دانش‌آموزان، معلمان و والدین دانش‌آموزان توسط انجمن اولیا و مربیان.

۱۴. غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با تأکید بر کنش‌گری خود دانش‌آموزان و اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی در زمینه حجاب و عفاف.

۱۵. آموزش، ساماندهی، توجه و به‌کارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش‌آموزان.

۱۶. انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی در بسط و گسترش هنجار‌های تربیتی از جمله حیا و عفاف و به‌کارگیری نتایج آن.

درپایان ضمن قدردانی از قاطبه دانش‌آموزان و خانواده‌های فهیم و عزیز به جهت رعایت ارزش‌ها و قوانین و مقررات پوشش در همه اماکن آموزشگاهی، یادآور می‌شود آموزش وپرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی بوده تا دانش‌آموزان در یک محیط بانشاط وسالم ضمن ارتقای سواد و تجربه فردی و اجتماعی، در موقعیت‌های ویژه تربیتی قرار بگیرند و فردای جامعه ایران اسلامی را از انسان‌های شریف و تربیت یافته در مکتب متعالی اسلام برخوردار سازند، از این رو بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
فوری؛ وقوع زلزله در تهران فوری؛ وقوع زلزله  در تهران
لحظاتی پیش زمین لرزه ای شدید تهران را لرزاند. این زلزله در غرب تهران به وضوح احساس شد
انفجار در دانشگاه تهران؛ یک کشته و چند زخمی انفجار در دانشگاه تهران؛ یک کشته و چند زخمی
انفجار کپسول هیدروژن در آزمایشگاه دانشکده مواد دانشگاه تهران باعث مرگ یک دانشجو و مصدومیت سه نفر دیگر شد؛ حادثه در محدوده امیرآباد رخ داد.
مهربانی در قلب آفریقا؛ تصویری متفاوت از همزیستی مسالمت آمیز+ فیلم مهربانی در قلب آفریقا؛ تصویری متفاوت از همزیستی مسالمت آمیز+ فیلم
ویدئویی تازه از آفریقا نشان می‌دهد انسان‌ها با هم مهربانی و همزیستی شگفت‌انگیزی دارند؛ لحظه‌ای که گردشگران آن را «تفریح عادی در آفریقا» توصیف می‌کنند.
استقلال این بار زیر تیغ فیفا استقلال این بار زیر تیغ فیفا
فیفا پس از شکایت منتظر محمد، هافبک سابق عراقی استقلال، این باشگاه را به دو دوره محرومیت از نقل‌وانتقالات و پرداخت ۳۰ میلیارد تومان جریمه محکوم کرد.
معاهده مشارکت راهبردی ایران و روسیه رسماً اجرایی شد معاهده مشارکت راهبردی ایران و روسیه رسماً اجرایی شد
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد معاهده مشارکت راهبردی جامع میان ایران و روسیه که در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ در مسکو امضا شد، از امروز به طور رسمی اجرایی می‌شود.
استیضاح وزیر کار دولت پزشکیان کلید خورد استیضاح وزیر کار دولت پزشکیان کلید خورد
جمعی از نمایندگان مجلس با محوریت سمیه رفیعی، نماینده تهران، طرح استیضاح احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به دلیل ضعف مدیریتی و تهدید ثبات اقتصادی و اجتماعی کشور کلید زدند.
آمریکا در یک قدمی درگیری با روسیه آمریکا در یک قدمی درگیری با روسیه
دولت آمریکا در ادامه حمایت‌های نظامی از اوکراین، تصمیم گرفته اطلاعات دقیق درباره زیرساخت‌های انرژی در عمق خاک روسیه را در اختیار کی‌یف قرار دهد تا برای حملات موشکی دوربرد استفاده شود.
برگزیده
سالمندی در عصر دیجیتال: از خرد کهن تا مبارزه با تنهایی سالمندی در عصر دیجیتال: از خرد کهن تا مبارزه با تنهایی
به مناسبت روز جهانی سالمندان، بررسی می شود: خرد کهن سالمندان در عصر دیجیتال چگونه با تنهایی مبارزه می‌کند؟ بررسی نیازهای عاطفی، نقش دولت‌ها، فناوری و راه‌حل‌های جهانی برای جامعه دوستدار سالمند
فرهنگستان تصویب کرد، نامیاد معادل فارسی منشن + ویدئو فرهنگستان تصویب کرد، نامیاد معادل فارسی منشن + ویدئو
فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه «نامیاد» را به‌عنوان معادل فارسی «mention» تصویب کرد
به مناسبت روز جهانی بدون خودرو به مناسبت روز جهانی بدون خودرو
باید بسیار خوش‌خیال بود تا بپنداریم که شعارهایی همچون روز جهانی بدون خودرو در روند برنامه‌ریزی و مطالبه‌های شهروندی ما جای بگیرد. اگر چه برای رسالت و اهداف بزرگ باید تلاش نمود.
صفحه خبر بالای تصاویر