کد خبر: ۱۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴

شرط شکایت مسافران از شرکت‌های هواپیمایی

در صورتی که مسافران با تخلف گرانفروشی یا تاخیرهای چند ساعته در پروازها مواجه شوند، سازمان هواپیمایی شکایت‌ از شرکت‌های هواپیمایی را پیشنهاد می‌دهد.
شرط شکایت مسافران از شرکت‌های هواپیمایی

شرط شکایت مسافران از شرکت‌های هواپیمایی

مخاطب۲۴ : شکایت از شرکت‌های هواپیمایی در شرایطی رخ می‌دهد که مسافران با تاخیر یا لغو پرواز مواجه شده باشند یا ایرلاین‌ها قیمت بلیت را بالاتر از حد مصوب بفروشند. طبق آخرین اصلاحیه آیین‌نامه حقوق مسافر، مقرراتی برای این شرایط در نظر گرفته شده است.

بدین ترتیب، در صورتی‌که شرکت‌های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین‌شده در بلیت، مسافرین را از طریق سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد؛ اما درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه به‌طور کامل به مسافر پرداخت شود و شکایت از شرکت‌های هواپیمایی از طریق وب‌سایت سازمان هواپیمایی کشوری امکان‌پذیر است.

همچنین در آیین‌نامه حقوق مسافر دیده شده که اگر شرکت هواپیمایی در پرواز‌های داخلی، بین دو تا پنج ساعت و در پرواز‌های خارجی بین سه تا پنج تاخیر داشته باشند، ایرلاین باید طبق به درخواست مسافر یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بلیت مشابه ارائه کرده یا در صورت انصراف مسافر از پرواز، وجه بلیت را به مسافر برگرداند و در هر صورت موظف است ۳۰ درصد قیمت بلیت را به عنوان غرامت بپردازد.

در عین حال در صورتی که شرکت هواپیمایی در پرواز‌های داخلی یا خارجی، بیشتر از پنج ساعت تاخیر داشته باشند، ایرلاین باید طبق به درخواست مسافر، یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بلیت مشابه ارائه کرده یا در صورت انصراف مسافر از پرواز، وجه بلیت را به مسافر برگرداند و در هر صورت موظف است یک برابر قیمت بلیت را به عنوان غرامت بپردازد.

همچنین شرکت‌های هواپیمایی موظفند توسط نماینده خود، به مسافران اطلاع‌رسانی کنند؛ در صورتیکه تاخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافرین اطلاع‌رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان جدید اعلام‌شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع‌رسانی مزبور بعد از موعد مقرر (۷۲ ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.

محمد محمدی‌بخش - رییس سازمان هواپیمایی کشوری - نیز درباره تاخیر‌های شرکت‌های هواپیمایی توضیح داد: بخشی از این تاخیر‌ها با توجه به شرایط پیش‌آمده در وضعیت فعلی قانونی است و بخشی هم غیرقانونی است؛ اما در صورتی که تاخیر‌ها غیر قانونی باشد، مسافران می‌توانند در سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به شکایت از شرکت‌های هواپیمایی اقدام کنند که سازمان در راستای انجام وظیقه خود به این موضوع رسیدگی می‌کند.

همچنین مورد دیگری که به خصوص در ماه‌های گذشته و به‌دنبال درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش قیمت رخ داده بود، قیمت‌های نامتعارف بلیت بود و از این رو، محمدی‌بخش نیز خاطرنشان کرد: به تخلفات شرکت‌های هواپیمایی به عنوان متولیان اصلی، آژانس‌ها و سایت‌های فروش و تنوعی که در عرضه داشتند رسیدگی شد و با آن‌ها که از تذکر، ابلاغ یا حالت تعلیق فراتر رفته بودند، ضمن اعلام جرم، برخورد شد که این برخورد با متخلفین این حوزه تا حصول نتیجه نهایی ادامه دارد.

در این راستا، همچنین حسن خوشخو - معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری - به‌تازگی در توییتر خود نوشت که با دریافت گزارشات شما، شرکت هواپیمایی که در خط پروازی کیش مرتکب گرانفروشی شده بود به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شد. درخواست ما از شما مسافرین این است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را در سامانه مسافر به نشانی farasa.cao.ir ثبت کنید.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
برگزیده
طارمی در آستانه پیوستن به NFC طارمی در آستانه پیوستن به NFC
در حالی که رسانه‌های ایتالیایی توجه ویژه‌ای به مهدی طارمی دارند، گزارش‌ها حاکی از آن است که اون تصمیم خود را برای فصل آینده اش گرفته است.
نفوذ هکر‌ها به نهاد‌های امنیتی ترکیه نفوذ هکر‌ها به نهاد‌های امنیتی ترکیه
تحقیقات قضایی در ترکیه پرده از نفوذ گسترده سایبری به اطلاعات شخصی و طبقه‌بندی‌شده ۱۷ نهاد دولتی از جمله سازمان اطلاعات و امنیت این کشور برداشت. تنها این سازمان، شاکی رسمی پرونده معرفی شده است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
صفحه خبر بالای تصاویر