کد خبر: ۱۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
شاید برایتان جالب باشد بدانید غذا‌هایی که در ماه رمضان می‌خورید، تفاوت زیادی در سطح انرژی بدنتان ایفا می‌کند.

بهترین غذا‌ها برای باز کردن روزه کدامند؟

مخاطب 24:بعدِ روزه‌داری و ساعات گرسنگی طولانی همیشه وسوسه پرخوری یا نوشیدن آب زیاد و مایعات متفاوت وجود دارد. اما بهترین راه برای باز کردن افطار چیست؟ کدام غذای افطار بهتر است ابتدا خورده شود؟ به طور کلی برای افطار چه بخوریم؟

افطار شما باید ویژگی‌های یک صبحانه سالم را داشته باشد. برای افطار یک غذای کم‌کالری در نظر بگیرید که هضم آن آسان است.

مهم‌ترین مسئله در افطار تامین آب و قند خون شماست. خرما یکی از بهترین و مهم‌ترین غذا‌ها برای افطار است که گلوکز و آب بدن شما را تامین می‌کند. بعد از افطار بهتر است هر ساعت یک لیوان آب تا هنگام سحر بنوشید.

قهوه و چای جزو مایعاتی که باید بخورید، محسوب نمی‌شوند؛ چرا که مانع جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها و در نتیجه کم‌آبی بدن خواهند شد. پرخوری هنگام افطار معده را با مشکلات زیادی روبه رو می‌کند.

در هنگام افطار کمتر از غذا‌های چرب استفاده کنید، چون سبب بی‌اشت‌هایی فرد در وعده‌ی سحر می‌شود. غذا‌های چرب نیاز به زمانی طولانی برای هضم دارند و حتی خواب فرد را نیز به هم می‌ریزند.

وعده افطار را درست میل کنید تا برای سحر مشکلی ایجاد نشود. نحوه باز کردن افطار در این زمان بهتر است روزه را با چند دانه خرما یا رطب باز کنید و بعد از آن آب یا شیر ولرم بنوشید. سپس وعده دیگر را میل کنید.

رطب یا خرما دارای قند فرکتوز و ساکاروز است که هضم و جذب آن سریع انجام می‌شود؛ به خصوص هنگامی که معده خالی باشد. در زمان افطار مصرف آب احساس تشنگی را برطرف و مصرف خرما احساس گرسنگی شدید را کم می‌کند. چنین عادتی سبب می‌شود که سر سفره‌ی افطار غذای زیادی نخورید. پس از آن بهتر است مقداری سوپ عدس و سالاد مصرف کنید.

این روش تشنگی و گرسنگی را کاملا برطرف می‌کند. دو ساعت بعد از افطار به جای مصرف زولبیا، بامیه و دیگر شیرینی‌ها بهتر است از میوه یا آجیل‌های خام و بادام زمینی که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است استفاده کنید؛ زیرا این روغن‌ها برای افزایش تحمل و رفع تشنگی مفید هستند.

حتی‌الامکان مصرف گوشت را مخصوصا در تابستان، کم کنید. زیرا گوشت‌ها پتانسیل بالایی برای تولید سنگ مجرای ادرار دارند. نوشیدن نوشابه‌ها و شربت‌ها را توصیه نمی‌کنیم، چرا که قند زیادی دارند و سبب افزایش وزن و چربی شکمی می‌شوند.

بدن برای انجام بسیاری از فعالیت‌های ضروری از پتاسیم استفاده می‌کند. یکی از وظایف اصلی پتاسیم، کاهش گرفتگی عضلات و به تعادل رساندن سطح مایعات و الکتروکیت‌های بدن است.

غذا‌هایی که پتاسیم بالایی دارند شامل لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، سیب‌زمینی، کدو، ماست، آووکادو، قارچ و موز می‌شود. خرما نیز علاوه بر مقدار انرژی بالا، پتاسیم زیادی دارد. همانطور که گفته شد خرما یک گزینه عالی برای شروع افطار است.

خرما نه تنها به تامین شدن سریع آب بدن کمک می‌کند، بلکه سریعا انرژی از دست رفته در طول روزه‌داری را باز می‌گرداند.

بادام حاوی چربی‌های مقوی و مغذی است برای بدن است؛ به خصوص زمانی که بدنتان ساعت‌ها گرسنگی کشیده.

مغز‌های خام بعد از ساعات زیاد روزه‌داری به شما کمک می‌کند تا سیر شوید و انرژی از دست رفته‌تان تامین شود. خیار، کاهو و دیگر سبزیجات و میوه‌هایی که فیبر بالا و آب دارند، گزینه عالی برای وعده افطار هستند. خوردن این میوه‌ها نه تنها به تنظیم دمای بدنتان کمک می‌کند، بلکه برای سلامت پوست و جلوگیری از یبوست بسیار مناسبند.

در ماه رمضان مطمئنا دچار کم آبی خواهید شد؛ بنابراین بهتر است با مصرف نوشیدنی‌های مناسب این کمبود را جبران کنید. بدن در اثر کم آبی به مشکلات زیادی برخورد می‌کند. فقط حواستان باشد شربت‌های زیر را با شکر کمتری درست کنید.

این نوشیدنی‌ها عبارتند از:

شربت آبلیمو؛ ۱۰۰ گرم ۲۶۴ کالری

سبب ترشح بزاق دهان می‌شود و احساس تشنگی را برای روزه‌دار برطرف می‌کند.

شربت خاکشیر؛ ۱۰۰ گرم ۱۰۰ کالری

آب زیادی را درون دانه‌های خود نگه می‌دارد و کم کم آن را به بدن می‌رساند.

در نتیجه برای طولانی مدت بدن را سیراب می‌کند.

شربت سکنجبین؛ ۱۰۰ گرم ۱۹۲ کالری:

این شربت را با دانه‌های خاکشیر درست کنید تا برای طولانی مدت احساس تشنگی را برطرف کنید.

شربت کاسنی؛ ۱۰۰ گرم ۱۰۰ کالری:

دارای خاصیت خنک‌کنندگی بدن است و بعد از روزه‌داری طولانی مدت به رفع تشنگی بدن کمک می‌کند.

غذا‌هایی که باید از خوردن آن‌ها در زمان افطار پرهیز کنید

نوشابه‌های گازدار

از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و فرآوری شده بپرهیزید. این نوشیدنی‌ها عموما قند بالایی دارند؛ در نتیجه خطر بالا رفتن وزنتان را بیشتر می‌کنند. همچنین باعث ایجاد نفخ و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند. برای رفع تشنگی در ماه رمضان آب زیاد بخورید.

می‌توانید به جای آب ساده از آبمیوه‌هایی مثل آب نارگیل استفاده کنید.

غذا‌های سرخ‌کرده

غذا‌هایی مانند سمبوسه، شیرینی و دیگر غذا‌های سرخ‌شده و چرب را در وعده افطار نخورید. این غذا‌ها به عنوان بافت چربی در بدن ذخیره می‌شوند.

خوردن غذا‌های پرچرب بعد از ساعات گرسنگی باعث اسیدی شدن محیط بدن و مشکلات گوارشی می‌شود.

آب سرد

استفاده از آب سرد سبب اختلال در عملکرد سیستم عصبی و گوارش می‌شود.

محیط معده گرم است و ورود آب سرد به معده هضم و جذب غذا را مختل می‌کند. بهتر است برای رفع تشنگی در ابتدا آب یا شیر ولرم بنوشید.

برای اینکه در ماه رمضان با مشکل کمبود آب روبه رو نشوید، از توصیه‌های زیر به عنوان یک راهنما استفاده کنید:

تشنگی یکی از سخت‌ترین قسمت‌های ماه رمضان است. اما خوردن آب زیاد در وعده سحر راه حل درست و مناسبی برای این مشکل نیست.

پر کردن معده با آب باعث ایجاد حالت تهوع یا تکرر ادرار می‌شود. آب بدن خود را به آرامی و در زمان افطار تا سحر تامین کنید. در زمان افطار دو لیوان آب بنوشید. سپس تا نیمه شب هریک ساعت، یک لیوان آب بخورید.

با این کار تا زمانی که بخوابید حدود ۶ لیوان آب خورده‌اید. در زمان سحر دو لیوان آب دیگر بنوشید. با این روش می‌توانید روزانه ۸ لیوان آب نوش جان کنید. سعی کنید از آفتاب دور بمانید تا کمتر عرق کنید.

به یاد بسپارید چای و قهوه آب بدن را تامین نخواهند کرد؛ پس آن‌ها را جزء ۸ لیوان آب خود نشمارید.

همه ما بعد از افطار به دنبال یک غذای شیرین هستیم. اما خوردن غذا‌های شیرین باعث می‌شود باز هم دلتان بخواهد چیز‌های شیرین‌تری بخورید؛ در نتیجه متابولیسم بدنتان به مشکل بر می‌خورد. شکر کالری مفیدی ندارد و مواد مغذی مفیدی به بدن شما نمی‌رساند. خوردن غذای شیرین باعث پرخوری نیز می‌شود.

ممنوع کردن شکر به صورت کلی کار عاقلانه‌ای نیست و بیشتر باعث ایجاد وسوسه در مصرف آن می‌‎شود. برای همین بهتر است به جای مصرف شکر از دسر‌های متنوع و خوش طعمی که قند کمتری دارند استفاده کنید. همچنین سعی کنید از خوردن نوشابه‌ها دوری و به جای آن از شربت‌های طبیعی مانند خاکشیر استفاده کنید.

قبل از اینکه به خود اجازه خوردن شکلات و شیرینی بدهید، اول شکم را با میوه‌ها پر کنید. برای اینکه شیرینی مورد نیاز بدن را تامین کنید، می‌توانید از میوه‌های شیرین مانند انگور استفاده کنید.

میوه‌ها بهترین دوستان فیبری شما هستند. کافئینی که به عنوان صبحانه مصرف می‌کنید، باعث اختلال در سیستم گوارشی و یبوست می‌شود. اضافه کردن فیبر به برنامه غذاییتان به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک زیادی می‌کند.

میوه‌های تازه و سبزیجات به خصوص گلابی یکی از بهترین منابع فیبر هستند. اگر اهل خوردن میوه‌ها و سبزیجات نیستید، مقداری دانه گندم روی اوتمیل صبحانه خود بریزید و یا شب‌ها قبل از خواب آلو خشک بخورید. ایجاد تغییر‌های کوچک در غذای افطار و سحر نتایج بسیار موثری دارد. سحری را همراه با لبنیات زیاد، کربوهیدرات‌های پیچیده و میوه‌ها نوش جان کنید.

سعی کنید نوع وعده افطار را نیز به وعده عصرانه‌ای که در روز‌های عادی نوش جان می‌کردید، نزدیک‌تر کنید. با این روش می‌توانید وزن خود را پایین بیاورید و یا آن را ثابت نگه دارید.

منبع:تابناک

 
برچسب ها: افطار روزه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.