کد خبر: ۱۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
در دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با رئیس‌جمهور بلاروس زمینه های اجرای هرچه سریع تر توافقات فیمابین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

فرصتی مناسب برای گسترش همه جانبه روابط بین تهران و مینسک ایجاد شده است

مخاطب۲۴ : محمد مخبر عصر امروز (دوشنبه) در دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رییس جمهور بلاروس با اشاره به اراده جدی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس برای ارتقای مناسبات و تعاملات اقتصادی در بالاترین سطح ممکن، بر آمادگی و عزم دولت سیزدهم برای حمایت و پشتیبانی جدی از ارتقای روابط بین دو کشور تأکید و تصریح کرد: باید مناسبات اقتصادی بین تهران – مینسک همپای روابط مناسب سیاسی دو کشور توسعه و تقویت یابد.

معاون اول رئیس‌جمهور امضای نقشه راه همکاری‌های همه جانبه و هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس را پایه گذار سطح جدیدی از مناسبات دو کشور دانست و افزود: اراده و راهبرد مشترک روسای جمهور ایران و بلاروس فرصتی مناسب برای گسترش همه جانبه روابط ایجاد کرده است که باید به خوبی از آن استفاده کنیم.
مخبر همچنین به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ایران و بلاروس برای تأمین نیاز‌های متقابل اشاره و خاطرنشان کرد: با ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های صنعت، نفت، بیمه، کشاورزی و حمل و نقل شاهد تغییرات اساسی در سطح مبادلات دو کشور خواهیم بود و با توجه به توانایی‌های ایران در حوزه نفت و پتروشیمی و ظرفیت‌های بلاروس می‌توانیم به یک محور مهم منطقه‌ای در این بخش تبدیل شویم.

معاون اول رییس جمهور همچنین تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در زمینه دارویی و خودروسازی پیشرفت‌های چشمگیری در سال‌های گذشته داشته اند و آمادگی کامل داریم تا با تأسیس کارخانه‌های صنعتی تولیدی با کمک متخصصان و بخش خصوصی صفحه جدیدی از مناسبات دو کشور پایه ریزی شود.

مخبر با اشاره به تأکیدات رییس جمهوری اسلامی در خصوص اجرایی شدن هر چه سریعتر توافقات بین ایران و بلاروس بر ساماندهی مسائل پولی و بانکی بین دو کشور تأکید کرد و افزود: یکی از ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور کریدور شمال – جنوب است که باید امکانات مورد نیاز در زمینه ریلی، دریایی و هوایی برای توسعه حمل و نقل باری و مسافر در این کریدور مهم با کمک دو کشور نهایی شود که این موضوع می‌تواند پایه گذار فعال کردن بیش از پیش بخش خصوصی دو پایتخت شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: باید برنامه زمان بندی شده همراه با تعیین اولویت‌ها بین روسای کمیسیون‌های همکاری دو کشور هر چه سریعتر برای اجرای موافقت نامه‌های این سفر ایجاد شود.

مخبر همچنین با اشاره به تحریم‌های کشور‌های غربی علیه ملت‌های آزادیخواه تصریح کرد: تحریم‌ها فرصتی مناسب برای تکیه بر توان داخلی دانشمندان است و جمهوری اسلامی ایران توانست با گذر از این تحریم‌ها به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌های علمی و فناوری برسد که این تجربیات در مقطع کنونی می‌تواند در تسهیل و گسترش روابط فی مابین بکارگرفته شود.

الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به رشد بالای فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تأکید کرد: تولیدات شرکت‌های ایرانی قابلیت عرضه در سطح جهانی دارد که می‌توان با ارتقای همکاری‌های مشترک، زمینه ساز صادرات این محصولات در سطح بین المللی باشیم.

رییس جمهور بلاروس بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات اقتصادی، تجاری و صنعتی فیمابین تأکید کرد و گفت: موافقتنامه‌های بسیار خوبی با رییس جمهور ایران در این سفر به امضا رسیده است و امیدواریم با اراده و عزم راسخ روسای دولت دو کشور زمینه‌های همکاری بین ایران و بلاروس بیش از گذشته افزایش یابد.

وی با اشاره به نقش اجرایی و مدیریت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور در دولت، از مخبر برای سفر به این کشور دعوت و اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی دقیق و تلاش مضاعف، دو کشور بتوانند در کمترین زمان ممکن شرایط را برای اجرای توافقات فیمابین آماده کنند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.