کد خبر: ۱۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

منافع سه کشور از توافق

عبدی نوشت: مساله اصلی باید حفظ منافع ملی کشور باشد. اگر این رویکرد را در ادامه شاهد باشیم، می‌توان گفت که این توافق امیدبخش و مفید است، در غیر این صورت چه بسا با کوچک‌ترین موانعی که مواجه شویم دوباره به جای اول برمی‌گردیم. البته طرفداران وضع موجود باید متوجه شوند، این‌گونه نیست که به راحتی بتوان سیاست‌های موجود را در ذیل رویکرد‌های قبلی توجیه کرد، چنین توجیهاتی ثمربخش نخواهد بود. بنابر این به جای توجیهات غیرقابل قبول بهتر است رویکرد خود را اصلاح کنند تا راه برای اتفاقات بهتر باز شود.
منافع سه کشور از توافق

منافع سه کشور از توافق

مخاطب 24:عباس عبدی در اعتماد نوشت: نقش چین در توافق موجود میان ایران و عربستان چیست؟ اساسا چه نیازی به واسطه‌ای مثل چین بوده است؟ مگر پیش‌تر عراق یا عمان این نقش واسطه‌گری را ایفا نکردند؟ پس چرا آنان موفق نشدند؟ اصلا چه نیازی به واسطه است، مگر گفت‌وگوی مستقیم چه نقصی دارد؟ ما حتی با عراق در زمان جنگ و هم پس از پذیرش قطعنامه مستقیم روابط داشتیم، پس چرا حالا باید در چارچوبی کاملا سری و با حضور کشور ثالث در شرق آسیا وارد این گفتگو‌ها شد؟ به نظر می‌رسد که این واسطه دو ویژگی داشته است که قبلی‌ها ندارند. اول ویژگی قدرت در شراکت.

به عبارت دیگر و به احتمال قوی این توافق فقط میان ایران و عربستان نیست، بلکه به صورت ضمنی یک توافق سه‌جانبه است که در ذیل برنامه راهبرد همکاری چین با هر دو کشور معنا دارد و بدون دو توافق دیگر که میان چین با هر کدام از دو کشور ایران و عربستان است، ضلع سوم این توافق محقق نمی‌شد. ویژگی دوم قدرت تضمین‌کنندگی است.

به عبارت دیگر برای آنکه این توافق به سرنوشت توافق ۱۳۸۰ میان ایران و عربستان دچار نشود، باید از یک ثبات و پایداری برخوردار باشد و این ثبات و پایداری باید تضمین شده باشد که احتمالا چین مرجع تضمین‌کننده مفاد است، چون قدرت آن از هر دو کشور بیشتر است و حضورش حالت تضمین‌کنندگی دارد. فارغ از این ویژگی‌ها این توافق برای هر سه کشور نتایج مهمی در بر دارد. اول برای ایران که ما را به نحوی وارد نوعی از توافقات سیاسی مهم و نظام بین‌الملل می‌کند. این کار‌گر چه امکاناتی برای ایران دارد، ولی محدودیت‌های خاص خود را هم دارد.

به ویژه آنکه چین ادعای به‌هم زدن نظم بین‌الملل موجود را ندارد و در این زمینه بسیار محتاط است، نمونه آن پرهیز از درگیر شدن در مساله اوکراین است. می‌توان گفت که این‌گونه توافقات به سیاست خارجی ایران نوعی نظم در کنار محدودیت را اعمال می‌کند.

دوم برای عربستان که این کشور را از حوزه نفوذ غرب و امریکا تا حدی مستغنی می‌کند. سیاست‌های عربستان در جریان موضوع هسته‌ای ایران در اتکا به غرب و امریکا موفق نبود و نزدیکی به اسراییل هم لزوما مسائل سعودی را حل نخواهد کرد، چه بسا تشدید هم می‌کند، لذا یک گردش نسبی در سیاست خارجی آنان و نزدیکی به چین مهم بود، به ویژه آنکه بازار اصلی مصرف انرژی به چین منتقل شده است و تضمین این بازار برای فروش نفت آن‌ها اهمیت دارد؛ و بالاخره سوم برای چین که احتمالا برنده اصلی است که هم بازار انرژی خود را تضمین کرده و هم نفوذ دیپلماتیک خود را توسعه داده و هم رابطه دو کشور مهم منطقه را به قرارداد‌های آن‌ها با چین گره زده است.

اگر از این نکات عبور کنیم، برای ما مهم‌ترین دستاورد همان نکته‌ای است که گفته شد، ورود ایران به مرحله جدیدی از سیاست خارجی است. این مرحله جدید ما باید با تحولی داخلی داخلی در تحلیل مسائل خارجی نیز همراه باشد، زیرا تاکنون نیرو‌های طرفدار وضع موجود روابط و مسائل خارجی را ایدئولوژیک و غیرواقعی تحلیل و تفسیر می‌کردند، موضوعات را در قالب‌های اسلام و کفر، حق و باطل، و دوگانه‌های مشابه می‌دیدند، در حالی که واقعیت مطلقا چنین نیست. اکنون باید منتظر باشیم تا ببینیم وضعیت یمن، سوریه، مسائل داخلی هر دو کشور تحت‌تاثیر این توافق چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

مساله اصلی باید حفظ منافع ملی کشور باشد. اگر این رویکرد را در ادامه شاهد باشیم، می‌توان گفت که این توافق امیدبخش و مفید است، در غیر این صورت چه بسا با کوچک‌ترین موانعی که مواجه شویم دوباره به جای اول برمی‌گردیم. البته طرفداران وضع موجود باید متوجه شوند، این‌گونه نیست که به راحتی بتوان سیاست‌های موجود را در ذیل رویکرد‌های قبلی توجیه کرد، چنین توجیهاتی ثمربخش نخواهد بود. بنابر این به جای توجیهات غیرقابل قبول بهتر است رویکرد خود را اصلاح کنند تا راه برای اتفاقات بهتر باز شود.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
جوانی جمعیت همچنان روی قبوض آب! جوانی جمعیت همچنان روی قبوض آب!
چندی است که مبلغ جوانی جمعیت به قبض آب مشترکان اضافه شده است.
سنگین‌ترین فساد اقتصادی بعد از انقلاب، در دولت رئیسی بود سنگین‌ترین فساد اقتصادی بعد از انقلاب، در دولت رئیسی بود
فساد در دولت‌های ایران چیز جدیدی نیست، اما نقطه اوج آن پرونده فساد بزرگ چای دبش در دولت رئیسی است.
کن ۲۰۲۵؛ از حواشی تا لیست برندگان کن ۲۰۲۵؛ از حواشی تا لیست برندگان
هفتادوهشتمین دوره جشنواره فیلم کن برندگان خود را شناخت و نخل طلای خود را به «یک تصادف ساده» داد.
نهضت ملی مسکن، برای سرمایه‌دار‌ها نهضت ملی مسکن، برای سرمایه‌دار‌ها
یک کارشناس مسکن گفت: «طرح نهضت ملی مسکن ایده‌ای خوب، اما با اجرای نادرست است. در مناطقی که با انبوه‌سازی دولتی، این طرح اجرا شد، دهک‌های فقیر به دلیل نداشتن پیش‌پرداخت حذف شدند، اما دهک‌های پردرآمد واحد‌ها را گرفتند.»
دومین قهرمانی ناپولی در سه فصل اخیر دومین قهرمانی ناپولی در سه فصل اخیر
شاید خوش‌بین‌ترین هوادار ناپولی هم تصور نمی‌کرد پس از چند دهه انتظار برای قهرمانی در سری A کار به جایی برسد که این تیم طی سه فصل، دو مرتبه قهرمانی در ایتالیا را تجربه کند.
منطقه ممنوعه در مشهد! منطقه ممنوعه در مشهد!
فدراسیون فوتبال عربستان در اندیشه تاسیس هفتمین ورزشگاه مدرن و پنج‌ستاره است، اما فوتبال ایران همچنان درگیر موضوعی است که یک مسابقه در قامت ملی و انتخابی جام‌جهانی را در کدام ورزشگاه برگزار کند که مشکلی به‌وجود نیاید.
مصرف امگا۳ برای همه مفید است؟ مصرف امگا۳ برای همه مفید است؟
محققان در مورد این موضوع که مصرف امگا ۳ برای همه افراد مفید باشد تردید دارند.
برگزیده
عربستان هیوندای تولید می‌کند عربستان هیوندای تولید می‌کند
همکاری شرکت هیوندای کره جنوبی با عربستان سعودی در ساخت کارخانه تولید خودرو، نقطه عطفی در صنعت خودروی منطقه و گامی مهم در پیشی گرفتن سعودی‌ها از ایران به شمار می‌رود. این مشارکت که در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان انجام می‌شود، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند این کشور برای تبدیل شدن به قطب خودروسازی خاورمیانه و شمال آفریقاست.
سنگین‌ترین فساد اقتصادی بعد از انقلاب، در دولت رئیسی بود سنگین‌ترین فساد اقتصادی بعد از انقلاب، در دولت رئیسی بود
فساد در دولت‌های ایران چیز جدیدی نیست، اما نقطه اوج آن پرونده فساد بزرگ چای دبش در دولت رئیسی است.
کن ۲۰۲۵؛ از حواشی تا لیست برندگان کن ۲۰۲۵؛ از حواشی تا لیست برندگان
هفتادوهشتمین دوره جشنواره فیلم کن برندگان خود را شناخت و نخل طلای خود را به «یک تصادف ساده» داد.
صفحه خبر بالای تصاویر