به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون:در نشستی که به مناسبت سالروز تأسیس سندیکای بیمه گران ایران برگزار شد، سهیلا شرفی، مدیر بیمههای باربری، کشتی و هواپیمای بیمه تعاون به عنوان دبیر برگزیده این کارگروه در سندیکا انتخاب شد.
او که به عنوان نماینده دبیران کارگروه نیز به عنوان سخنران انتخاب شده بود در جمع مدیران صنعت بیمه اظهار داشت: «خوشبختانه توسط کارگروههای سندیکای بیمه گران موفق شدیم تا اولین بیمه نامه ادعامحور را راه اندازی کرده و موفق شدیم تا به صورت تخصصی با کمیسیونهای قضایی و مجلس شورای اسلامی ارتباط برقرار کرده و نسبت به ارائه پیشنهادات اصلاحات بیمه مرکزی مبتنی بر روند روز صنعت اقدامات ارزشمندی را انجام دهیم».
وی اضافه کرد: «یکسان سازی قراردادهای اتکایی و تشکیل کارگروههای سرمایه انسانی و مبارزه با پولشویی که به عنوان نیازهای روز صنعت بیمه در نظر گرفته میشود از دیگر اقداماتی بود که در این دوره نسبت به آن اقدام شد».
دبیر برگزیده سندیکای بیمه گران ایران همچنین از مدیران عامل صنعت تقاضاهایی را مطرح کرد که اهم آن عبارتند از: «تقویت مشارکت و نه الزاماً حضور اعضا؛ تقویت همگرایی و وحدت در امور مناقصات؛ استفاده از نرخهای فنی و کارشناسی، استفاده از نظرات کارشناسی افراد، پایبندی به تصمیمات و مصوبات سندیکا که سبب تقویت این مجموعه نیز میشود، ایجاد رویههایی برای افزایش قدرت اجرایی سندیکا».
شرفی از رئیس کل بیمه مرکزی نیز به نمایندگی از کارگروههای صنعت بیمه تقاضاهایی را مطرح کرد که برخی از آنها عبارتند از: «تسریع در تعیین و تکلیف مصوبات؛ مشارکت مدیران و کارشناسان بیمه مرکزی در سندیکا و تصویب بودجهای برای ارتقای سطح دانش صنعت بیمه».
در این نشست همچنین مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی به قابل توجه بودن سهم بخش غیردولتی در تولید ۷۳ درصدی حق بیمه اشاره کرد و سهم ۱۴ درصدی فروش بیمههای زندگی را نیز نوید بخش توسعه در صنعت بیمه دانست.
بهزادپور همچنین بر تمرکز و توجه به رسانهها به عنوان محلی که میتواند دستاوردهای صنعت را به صورت مطلوبتر به مردم بازگو کند تأکید کرد.
مجید مشعلچی فیروزآبادی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی نیز به نقش سندیکای بیمه گران اشاره کرد و اظهار داشت: «در کشو ما سندیکا تلاشهای بسیاری کرده، ولی با قوت و قدرت نقش سندیکایی خودش را ایفا نکرده که بخشی از آن به چارچوب قوانین حاکم بر کشور و بیمه مرکزی و نیز سایر عیوبی که وجود دارد باز میگردد.»
وی افزود: «ما در حال حاضر در ساختار کلان بیمهای کشور یک مشکل بزرگ داریم و آن هم امنیت اقتصادی این صنعت است؛ ما باید در بیمه متحد شویم اینگونه در دراز مدت نتیجه مطلوب تری دریافت خواهیم کرد.»
قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی همچنین تشریح کرد: «نرخ شکنی برخی شرکتهای بیمه موجبات احساس خطر را در صنعت فراهم میکند. این نرخ شکنیها باعث میشود تا امنیت اقتصادی به خطر افتاده و در آینده نیز تبعات قابل توجهی را به وجود میآورد؛ همچنین کاهش تعهدات مابه ازای هزینه پایین تر، میتواند امنیت بیمه شدگان را به خطر انداخته و کیفیت خدمت رسانی صنعت بیمه را زیر سوال ببرد.»
مشعلجی در ادامه گفت: «نکته دیگر، کارگزاران برخط هستند که به درستی هم مورد حمایت قرار گرفته اند و ذی نفعان جدیدی از صنعت بیمه محسوب میشوند؛ لکن در برخی مواقع به قدری حمایتها بدون ساختار و احساسی میشود که سبب میشود نهاد ناظر حس کند اگر کوچکترین تذکری هم بخواهد بدهد به مثابه زیرسوال بردن تمام فعالیتهای این ذی نفعان است؛ بنابراین باید حاکمیت نیز بگذارد تا دست نهاد ناظر برای رسیدگی به تخلفات باز باشد و همچنین موجبات رقابت سالم را نیز فراهم کند.»
او تصریح کرد: «اگر شرکتهای بیمه نتوانند نسبت به کارگزاران برخط مواضع صحیحی اخذ کنند، در آینده آنها برای شما تعیین تکلیف خواهند کرد و برایتان مسیر خواهند ساخت و اینگونه اختلال در شبکه فروش به وجود میآورند و بدین ترتیب آنها با پول شما برای شما تعهداتی را به وجود میآورند، بی آنکه خود گزندی ببینند.»
قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی همچنین به حوزه درمان اشاره کرد و در این خصوص بیان داشت: «در حوزه درمان، تا زیرساخت الکترونیک مهیا نشود، این حوزه بهبود پیدا نمیکند؛ با استفاده از این زیرساخت میتوان ساز و کار ارتباط با وزارت بهداشت را بهبود بخشایید و با استفاده از دیتا آنالیز میتوانیم از تخلفات حوزه درمان پیشگیری کرده، هزینهها را کنترل کرده و سبب شویم تا نرخ دهی نیز مطلوبتر صورت پذیرد.»
در ادامه سید محمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران نیز اظهار داشت: «عملکرد شرکتهای بیمه در زلزله خوی و نیز حادثه متروپل آبادان سبب شد تا مردم با مفهوم بیمه به صورت واقعی آشنا شوند و حتی آنان که اصلا بیمه نداشتند نیز ترغیب شدند تا از ظرفیت بیمه استفاده کنند.»
وی افزود: «امسال خوشبختانه صنعت بیمه رشد ۴۵ درصدی داشت؛ همچنین مساعدتهایی که رئیس کل بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد داشتند سبب شد تا هزار میلیارد تومانی که بنا بود به صورت عوارض از سمت شرکتهای بیمه در سال ۱۴۰۲ تحمیل شود، به ۶۰۰ میلیارد تومان تقلیل یابد.»
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران همچنین بیان داشت: «اصلاح آیین نامههای ۱۰۲، ۹۹ از جمله اقدامات خوب بود؛ همچنین امیدواریم اصلاح آیین نامههای درمان نیز تسریع پیداکند.».
او همچنین در بخش دیگر سخنان خود از این اقدامات به عنوان موارد شایستهای که در صنعت بیمه و در سندیکای بیمه گران در سال ۱۴۰۱ صورت پذیرفت یاد کرد: «اضافه شدن شرکتهای بیمهای جدید؛ ارتباطات اثرگذار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بدنه دولت و نیز قوه قضاییه؛ تشکیل کارگروه حل مشکلات صنعت با قوه قضاییه؛ آموزش قضات توسط اصحاب بیمه».