کد خبر: ۱۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
یک کارشناس اقتصادی گفت: هیچ دلیلی برای حرکت صعودی نرخ ارز وجود ندارد و این نرخ می‌تواند در محدوده ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان قرار بگیرد.

آرامش در بازار کالا با ثبات نرخ ارز

مخاطب24:آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: بانک مرکزی متولی مدیریت بازار ارز است، بنابراین بیشترین اطلاعات، قدرت، اختیار و منابع ارزی را دارد و می‌داند که با چه میزان تزریق و استمرار، ارز می‌تواند در چه محدوده‌ای بازی کند.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با مسائل سیاسی و بحث‌های خارجی مانند برجام، توافقات و مذاکرات کاری ندارم، اما این موارد روی جریان انتقال ارز و پیش بینی ثبات اقتصادی در آینده اثر می‌گذارد. موضوعی که عوض شده گرفتن اختیارات از دولت توسط ریاست کل بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر من قصد دارم، فردی را هدایت کنم آن فردِ آزاد باید با من کنار بیاید، بنابراین نرخ ارز هرات، اربیل و سلیمانیه که در کانال تلگرامی آن را مشاهده می‌کنیم، دارای منشا خارجی است و بعضی مواقع نیز به نفوذی‌ها و کاسب‌های این بازار بر می‌گردد و اگر قرار باشد به این نرخ‌ها نگاه کنیم نمی‌شود آن را هدایت کرد، بلکه باید برعکس باشد و آن‌ها به تابلوی بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز ایران دقت کنند و با یک اختلافی نرخی را در بازار آزاد بیان کنند، تا امکان تهیه اسکناس باشد، که این اتفاق افتاده است یعنی با گرفتن اختیارات قضیه در حال شکل‌گیری است.

بغزیان با بیان اینکه بانک مرکزی باید اقتدار داشته باشد و رودربایستی با مقامات را کنار بگذارد، گفت: خوشبختانه یک هفته است که پتروشیمی‌ها موظف و مکلفند عرضه ارز خود را از طریق مرکز مبادله انجام دهند، همچنین از نظر پلیسی بودن خارج شدیم به این معنی که بانک مرکزی در گذشته بیان می‌کرد پلیس بانک و صرافی‌ها را ببندد که با این امنیتی کردن بازار گیج میشد و یک مقدار کاهش و بعد افزایش داشت، اما حال برعکس شده و به جای امنیتی کردن، فضا را آزاد کردیم یعنی صرافی‌ها مجاز به خرید و فروش هستند.

بانک مرکزی جلوی پولشویی را گرفته است

وی ادامه داد: برای معاملات سالم هرچه بازار را محدود و ریسک‌دار کنیم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، ولی باید جلوی معاملات ناسالم را گرفت، به این معنی که اگر پتروشیمی‌ها خارج از مسیر اقدام به فروش کنند به منزله، پولشویی است، که این جایگاه نیز در حال صورت گرفتن است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با مبلغ بسیار کم حدود چند صد میلیون دلار یا یورو این بازار توانست شکل بگیرد تا بدانیم چه مقدار تقاضای رسمی به این مرکز آمده و تقاضا‌های غیر رسمی که در این سر فصل‌ها نیست، مانند سوداگری و انتقال پول و استفاده از آن برای قاچاق که در تمامی کشور‌ها وجود دارد، سهم کمی از تقاضای ارز را شامل می‌شود که می‌توان آن را از بازار آزاد تهیه کرد.

بغزیان با بیان اینکه امیدواریم این روند ادامه پیدا کند، گفت: بعد از تعطیلات باید این روند ادامه پیدا کند تا زمانی که بین مردم جا بیفتد و زمانی که جا افتاد بازار کالا آروم می‌گیرد، زمانی که دلار ۵۰ هزار تومان می‌شود قیمت‌ها بالا می‌روند، ولی زمانی که دلار کاهشی می‌شود، کالا‌ها پایین نمی‌آیند تا مطمئن شوند نرخ در این محدود می‌ماند و قابلیت پیش بینی پیدا می‌کند در این زمان کالا‌ها نیز باید پایین بیایند تا به فروش برسند.

تسریع در دریافت ارز با راه‌اندازی مرکز مبادله ایران

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی بازار آزاد را پذیرفت البته قبل از آن نیز بازار متشکل ارزی وجود داشت و تقاضا‌های رسمی برای خدمات درمانی و آموزشی در این بازار بود، اما برای این تقاضا‌ها جایی که بی واسطه و مستقیم مراجعه کنند، وجود نداشت و باید به وزارت می‌رفتند، اما حالا درخواست تقاضا تسریع شده است.

وی افزود: به عنوان مثال فرد برای دریافت ارز دانشجویی می‌تواند به این بازار وارد شود با نرخی نزدیک به بازار آزاد ارز خود را تامین کند، هر چه این مرکز بتواند تقاضا‌های بیشتری را به صورت تقاضای معقول شناسایی کند دیگر افراد سراغ صرافی‌های آزاد نمی‌روند حتی اگر قیمت هم افزایش پیدا کند و فضا هم ناآرام باشد، چون دسترسی به این مرکز آسان است و افراد وارد شده و تقاضای خود را ثبت می‌کنند و مدارک مربوطه را ارائه و به آن‌ها ارز تخصیص می‌دهند.

بغزیان تاکید کرد: اگر فردی می‌خواهد ۵۰ هزار یورو دریافت کند، بدون هیچ ازدحامی تقاضای خودش را اعلام می‌کند و یک هفته الی دو هفته‌ای پاسخ داده می‌شود البته این فرآیند باید شفاف‌تر باشد و آموزش و معرفی شود، تا در زمان خواست خطا ندهد و باید بازار متشکل ارزی سایت خود را پاک کند تا با یک کلیک به مرکز مبادله ایران بیایند که در آنجا تقاضا‌ها مشخص و نیاز منطقی ارز معلوم است و اینکه فردی بخواهد خانه خود را بفروشد و پول آن را به کشور‌های اطراف ببرد و سرمایه گذاری کند دیگر نمی‌تواند در این مرکز ارز خود را دریافت کند، بنابراین باید به سراغ بازار آزاد برود یا تهاتر کند، البته این تقاضا‌ها تاثیر گذار نیستند.

وی افزود: اگر این تقاضا‌ها از سوی بانک مرکزی مدیریت نشود سوء استفاده‌هایی برای ایجاد جریان سازی در نرخ ارز صورت می‌گیرد و بعضی از سایت و کانال‌های تلگرامی می‌توانند این روند را تشدید کنند.

بغزیان در پاسخ به این پرسش که آیا روند کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت؟ گفت: امیدوارم این تعطیلات خللی ایجاد نکند، ولی در مواقع تعطیلی افراد نیاز‌ها مسافرتی دارند، اگر این روند را شعب بانک‌ها بدون تعطیلی ادامه بدهند و مدیران کشور در تعطیلی به دنبال آن باشند و به نرخ یک ثباتی بدهند که آن را قابل پیش بینی کند بازار کالا‌ها نیز آرامش می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر خودرو، لوازم خانگی خارجی و ایرانی افزایش نرخ داشته باشند، یعنی هنوز مردم باور نکردند که کاهش نرخ ارز استمرار دارد و قابل اطمینان است اگر این امر نیز ایجاد شود کالا‌ها قیمتشان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین هیچ دلیلی ندارد این نرخ به سمت صعودی حرکت کند، مگر اینکه بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی از دلالان و صرافی‌هایی که ایجاد هیجانات می‌کردن و اخبار غلط ارائه می‌دادند، غافل شود، در غیر این صورت نرخ ارز می‌تواند در محدوده ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان قرار بگیرد.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.