کد خبر: ۱۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
اسکای نیوز به نقل از منابعی مدعی شد که ایران کشتی‌های حامل مهمات و تسلیحاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

مخاطب۲۴ : اسکای نیوز به نقل از منابعی مدعی شد که ایران کشتی‌های حامل مهمات و تسلیحاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

ادعای تازه درباره ارسال تسلیحات از ایران به روسیه

اسکای نیوز در خبر خود به نقل از یک منبع امنیتی ادعا کرد که ایران به طور مخفیانه حجم عظیمی از مهمات، راکت‌ها و خمپاره‌انداز‌ها را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ارسال کرده و قصد ارسال بیشتر این تجهیزات را دارد.

این منبع مدعی شده که دو کشتی حامل پرچم روسیه در ماه ژانویه از بندری در ایران به مقصد روسیه حرکت کرده و حامل چیزی در حدود صد میلیون گلوله و سیصدهزار خمپاره بوده‌اند.

به ادعای اسکای نیوز، احتمال می‌رود که مهمات موشک‌انداز، خمپاره و مسلسل نیز در میان بار‌ها بوده است.

این منبع همینطور ادعا کرده که روسیه پول این مهمات را به طور نقدی پرداخت کرده است.

یک متخصص در ادامه با اشاره به بالا بودن ارقام اعلام شده هشدار داد که نمی‌توان به طور دقیق میزان کمک‌های نظامی ارائه شده به روسیه را بررسی کرد.

منبع ادعا‌های اسکای نیوز در ادامه با اشاره به همکاری‌های نظامی نزدیک ایران و روسیه مدعی شد: روسیه از ایران به عنوان یک پایگاه پشت جبهه استفاده می‌کند.

این منبع امنیتی همچنین مدعی شده که نام دو کشتی حامل مهمات ایران «Begey» و «Musa Jalil» بوده است.

صاحب این کشتی‌ها تا بدین لحظه به درخواست اسکای نیوز برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

این منبع همچنین تصریح کرد که یک کشتی در تاریخ ۱۰ ژانویه و دیگری در تاریخ ۱۲ ژانویه راهی روسیه شده است.

به گزارش ایسنا، ادعای اسکای نیوز مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین در حالی تکرار می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یکی از نشست‌های خبری اخیرش در این باره گفت: ایران همواره تلاش کرده که از مناسبات و توانمندی‌های خود برای کمک به دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران استفاده کند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تلاش می‌کند مطرح کردن این ادعا‌ها علیه ایران و استمرار آن‌ها با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشور‌هایی انجام می‌شود که خود اقدام به ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران می‌کند. ما طرح این ادعا‌ها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشور‌ها می‌دانیم.

علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی‌اش درباره ادعا‌های مطرح شده راجع به استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین، ضمن رد قوی این ادعا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت سر گذاشته و از این رو مخالف جنگ در اوکراین، یمن و … است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: ما با روسیه روابطی خوب داریم و از گذشته همکاری دفاعی داشته‌ایم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.

امیرعبداللهیان گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و مبتنی بر استاندارد واحد و مخالفت با جنگ است.

او تاکید کرد: ما برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی بین دو کشور، بدون نیاز به هرگونه واسطه، آمادگی داریم.

امیرعبداللهیان با «بی‌اساس» خواندن اظهارات برخی مقامات غربی با اشاره به تلاش‌های مکرر تهران برای کمک به برقراری آتش‌بس، اظهار کرد: ما آماده کمک به برقراری آتش‌بس هستیم.

به دنبال اعلام آمادگی ایران برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی دو کشور جهت بررسی این ادعا، شبکه یورونیوز در اوایل آذرماه گزارش داد که اولِگ نیکولِنکو سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته است که «تاکنون یک جلسه کارشناسی برگزار شده است. البته من نمی‌توانم جزئیات آن را بازگو کنم، اما همین قدر به شما بگویم که طرف اوکراینی به اقدامات سخت‌گیرانه خود به منظور جلوگیری استفاده روسیه از سلاح‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین ادامه خواهد داد.»

نیکولنکو همچنین گفت که «اوکراین به ایران اطلاع داده است که عواقب همدستی در تجاوز روسیه با منافعی که احتمالا (ایران) از همکاری با روسیه به دست خواهد آورد «غیرقابل قیاس خواهد بود.»

پیش از آن، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در این باره گفته بود که «به دنبال ادعای استفاده از پهپاد‌های ایران در درگیری‌های اوکراین، ایران درخواست نشست کارشناسی مشترک با مقامات اوکراین را مطرح کرده است. تاکنون گام‌های مهمی در این گفت‌وگوی بین کارشناسان نظامی ایرانی و اوکراینی برداشته شده است و تا زمان رفع تمام سوءتفاهم‌ها ادامه خواهد داشت.»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.