window.addEventListener("load", (event) => { }); اقتصاد دیجیتال فقط ایجاد سامانه نیست | مخاطب۲۴
کد خبر: ۱۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال بر این باورند که مفهوم اقتصاد دیجیتال در ایران به خوبی تعریف نشده و در حال حاضر اقتصاد دیجیتال معطوف به ایجاد سامانه‌های مختلف در کشور شده است. آن‌ها معتقدند تحول دیجیتال تنها درباره تکنولوژی و معطوف به فناوری‌ها نیست بلکه درباره تغییر استراتژی‌هاست.

اقتصاد دیجیتال فقط ایجاد سامانه نیست

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران :فرزین فردیس رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران در دومین رویداد دیدگاه با موضوع «نقش اقتصاد دیجیتال در توسعه کشور‌ها و جایگاه آن در برنامه توسعه هفتم و قانون بودجه ۱۴۰۲» عنوان کرد: در حال حاضر تعریف دقیقی از اقتصاد دیجیتال در کشور وجود ندارد و تا زمانی که در این موضوع به تفاهم و تعریف درستی نرسیم، اتفاق تازه‌ای در این حوزه رخ نمی‌دهد. او در این باره گفت: اقتصاد دیجیتال درباره تکنولوژی و تنها معطوف به فناوری‌ها نیست بلکه درباره استراتژی‌هاست و هنگامی تحول دیجیتال رخ می‌دهد که تحول در تمام فعالیت‌ها و مدل‌های کسب و کاری رخ دهد.

تضاد منافع نمی‌گذارد اقتصاد دیجیتال رشد کند
فردیس در ادامه به موانع پیش‌روی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرد و افزود: تضاد منافع در ارگان‌ها و بین ارگان‌ها نمی‌گذارد اقتصاد دیجیتال به قدر کافی رشد کند، کارتل‌های بزرگ در صنایعی مثل نفت، پتروشیمی، مجموعه‌های خودرویی و ... اجازه نمی‌دهند اقتصاد دیجیتال معنای واقعی خود را در صنایع پیدا کند. وقتی این مجموعه‌ها با رانت و لابی درآمد‌های کلان دارند بدیهی است که به دنبال نوآوری نباشند. نوآوری هزینه و زحمت دارد و متاسفانه ما در حد ایجاد سامانه‌ها باقی مانده‌ایم.

او همچنین به موضوع گزارش رصدخانه مهاجرت در رابطه با فرار مغز‌ها در ایران هم اشاره کرد و آن را غمی سنگین قلمداد کرد و از تمام شرکت‌ها و ارگان‌های مرتبط در این حوزه خواست در دادن اطلاعات دقیق به این رصدخانه کوشش کنند تا این مرکز بتواند با شفاف‌سازی و راهکار‌های درست تصمیم‌گیران ارشد کشور را در اتخاذ تصمیم‌های درست یاری کند.

استعمار در آینده، استعمار تکنولوژی است
اسفندیار جهانگرد اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هم با اشاره به این موضوع که هنوز تعریف دقیقی از کلمه اقتصاد دیجیتال در کشور وجود ندارد توضیح داد: شتاب، تحول و رقابت اساس اقتصاد دیجیتال است و کشوری می‌تواند بگوید اقتصاد دیجیتال در آن ساری و جاری است که آثار اقتصادی و اجتماعی آن در شرایط زندگی افراد جامعه آن قابل رویت باشد. اثراتی مثل شمولیت و دسترسی، امنیت سایبری، امکان توسعه فناوری‌های نوظهور بخشی از آنهاست. او همچنین به مووضع شتاب در فناور‌ی‌ها در کشور‌ها اشاره کرد و افزود: سال‌های دیجیتالی بسیار جلوتر از سال‌های خورشیدی حرکت می‌کنند و عمر این سال‌ها از تعریف جهانی یک‌سال جغرافیایی کمتر است. فناوری و تحول دیجیتال منتظر کسی نمی‌ماند و دهه‌های آینده دهه استعمار تکنولوژی است و هر کشوری که بتواند سوار بر فناوری باشد می‌تواند در جهان حرف بزند.

مجتبی توانگر نماینده تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به آمار‌هایی در رابطه با بودجه سال ۱۴۰۲ در بخش فناوری، اطلاعات و ارتباطات گفت: بودجه درآمد‌های حوزه فاوا نسبت به بودجه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است و دولت توجه ویژه‌ای به حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در سال پیش رو دارد. او همچنین به نقد‌هایی در رابطه با عملکرد دولت در زمینه محدودیت‌هایی اینترنت پرداخت و افزود: من در نامه‌ای از رئیس جمهور خواستار تشکیل صندوق جبران خسارت فیلترینگ شدم و امیدوارم این نکات مورد توجه قرار گیرد.

هدف تولید محتواست
محمدرضا راوند دبیر کل سازمان ملی کار آفرینی هم در پاسخ به انتقاد‌هایی مبنی بر دلیل تشکیل نشست در رابطه با اقتصاد دیجیتال گفت: از ما انتقاد می‌شود که در شرایط ناامیدانه فعلی این نشست‌ها چه فایده‌ای دارد؟ اما اساس و رسالت کار سازمان‌هایی مثل ما تولید محتوا و دادن اخطار و هشدار به سازمان‌های مرتبط است که بتواند به آن‌ها در جهت‌دهی‌ها کمک کند. ما امیدواریم این اطلاعات بتواند در تصمیم‌سازی مدیران ارشد کشور تاثیر بگذارد و ما موفق شویم ماموریت خود را به درستی انجام دهیم.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
فضیلت و اعمال عید قربان title
روز دهم ماه ذی‌الحجه و عید قربان روز عید و خوشحالی و سرور است، زیرا علاوه بر این که بنده‌ای مخلص از آزمونی دشوار، سربلند بیرون آمد و بندگی خویش را در پیشگاه خدای بزرگ ثابت کرد، گروه عظیمی از بندگان مخلص خدا به او تاسی جسته، به زیارت خانه خدا می‌شتابند و مراسم منا و از جمله، قربانی را انجام می‌دهند.
ثروت بیل گیتس در کجا انباشته شده است؟ title
بیل گیتس، سرمایه‌گذار میلیاردر، ۸۷ درصد از سبد سهام (پرتفوی) ۴۵ میلیارد دلاری خود را تنها در پنج سهام در اختیار دارد.
عکسی از جشن تولد ۳۷ سالگی مجری مشهور تلویزیون title
پیمان طالبی، مجری مشهور تلویزیون عکسی از جشن تولد ۳۷ سالگی‌اش را در اینستاگرام منتشر کرد.
ستاره استقلال داماد شد title
مهاجم باتجربه استقلالی‌ها شنبه شب مراسم ازدواج خود را برگزار کرد.
عکس‌های عجیب از بدن شاهزاده خانم! title
پس از مدت ها، پرنسس بلغاری کالینا در انظار عمومی ظاهر شد و این عکس‌ها در سراسر جهان گشت.
همستر کابت مسبب مرگ یک نوجوان شد! title
پسر نوجوان روس هنگام بازی همستر کامبت جان باخت.
فیلم| پزشکیان در همایش مخصوص بانوان چه گفت؟ title
مداخله‌ای که به اسم نور انجام می‌شود انسان و افراد را به سمت نور می‌کشاند یا سیاهی؟ و زمانی که بلد نیستیم کسی را هدایت کنیم نباید این کار را انجام دهیم
برگزیده
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
دیدار پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی title
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سفر به قم، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
سید محمد خاتمی: به دکتر پزشکیان رأی خواهم داد title
تقدیر رئیس دولت اصلاحات از ساده زیستی، پاکدستی، مردم گرایی، شجاعت و پایبندی پزشکیان به موازین اخلاقی
دیدار سید محمد خاتمی و پزشکیان title
حضور سید محمد خاتمی اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان در مراسم ختم دکتر میلی منفرد در مسجد نور.
امام خامنه‌ای:وقت مجلس مصروف مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای نشود title
رهبر معظم انقلاب در پیامی به دوازدهمین دوره مجلس تأکید کردند: در خود مجلس مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد.