کد خبر: ۱۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
دبیرکل انجمن لوازم خانگی کشور در مورد قیمت‌گذاری کالا گفت: «بهترین شیوه، تبعیت از مکانیزم عرضه و تقاضاست و باید نهاد‌های نظارتی با اعتماد به بخش خصوصی، به «نظارت پسینی» بپردازند تا اگر افزایش قیمتی بیش از ضوابط سازمان حمایت اتفاق افتاد با آن برخورد کنند، نه اینکه بخواهند روند تولید را مختل کنند.»
ما گرانفروشی نمی‌کنیم، دلیل گرانی در تحریم است
مخاطب ۲۴،اخیرا چند شرکت لوازم خانگی کشور اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند که دولت این اتفاق را نادرست قلمداد کرده و از این افزایش قیمت جلوگیری کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، عباس هاشمی دبیرکل انجمن لوازم خانگی کشور در مورد افزایش قیمت گفت: «عدم‌اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه، تورم سالانه بالای ۴۰ درصد، افزایش نرخ ارز، تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد که ممکن است صادرکننده را زمین‌گیر کند، تحریم‌ها و در نتیجه آن هزینه بالای مبادلات خارجی، ریسک انتقال ارز، قطع همکاری با شرکای خارجی، عدم‌اتصال به زنجیره جهانی تامین و تولید و محدودیت‌های تامین مالی از جمله مشکلات تولیدکنندگان است. با این مشکلاتی که عنوان شد قیمت‌گذاری دستوری جوابگو نخواهد بود.»

 

وی ادامه داد: «تداوم تحریم‌ها سبب شده تا هزینه‌های تولیدکنندگان بالا رفته، جریان تامین مواد اولیه کند یا قطع شود، نقل و انتقالات ارزی با ریسک و دشواری‌های خاص خود همراه باشد و شاهد قطع همکاری یا همکاری‌های محدود شرکای خارجی در فناوری، قالب‌های تولید، بازار‌های صادراتی، آموزش و... و همچنین عدم‌اتصال سیستماتیک به شبکه جهانی تولید و تجارت باشیم.»

عباس هاشمی با اشاره به خرید نقدی و با قیمت جهانی مواد اولیه‌ای همچون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و... از بورس‌کالا و قطع فروش اعتباری تولیدکنندگان این مواد گفت: «این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی به دلیل رکود حاکم بر بازار، ناچار به فروش اعتباری و مدت‌دار محصولات خود هستند و در این شرایط شاهدیم واحد‌ها ملزم به رعایت قیمت‌های دستوری برای تولیدات خود می‌شوند. این مساله سبب شده تا حجم بازار لوازم‌خانگی کوچک‌تر شده و همچنین سیگنال منفی به سرمایه‌گذاران برای حضور در این صنعت می‌دهد. با این شرایط و وجود مشکلات مختلف چطور می‌شود از تولیدکننده انتظار داشت تا درخواست افزایش قیمت نداشته باشد؟ افزایش قیمت‌ها در شرایط فعلی اجتناب‌ناپذیر است.»

وی راهکار بهبود بازار لوازم خانگی کشور را افزایش فروش اعتباری و قسطی عنوان کرد و گفت: «سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری، فقط می‌تواند موقتی بوده و نقش مسکن داشته باشد، اما در حقیقت باید به سمت شفاف‌سازی فضای کسب و کار، سرمایه‌گذاری‌های مولد و اطمینان‌بخشی به بخش خصوصی برای شکل‌گیری رقابت حرکت کرد و در عین حال جلوی تخلفات ایستاد. اگر شاهدیم رکود در بازار حاکم است، راهکار آن تقویت قدرت خرید است نه سرکوب تولید.»

دبیرکل انجمن لوازم خانگی کشور در مورد قیمت‌گذاری کالا ادامه داد: «بهترین شیوه، تبعیت از مکانیزم عرضه و تقاضاست و باید نهاد‌های نظارتی با اعتماد به بخش خصوصی، به «نظارت پسینی» بپردازند تا اگر افزایش قیمتی بیش از ضوابط سازمان حمایت اتفاق افتاد با آن برخورد کنند، نه اینکه بخواهند روند تولید را مختل کنند.»

انتقاد از قیمت مواد اولیه در بورس

این فعال صنعت لوازم خانگی کشور در ادامه از ارسال جدول افزایش قیمت مواد اولیه به سازمان حمایت و تنظیم بازار خبر داد و گفت: «همه مواردی که گفته شد، سیگنال افزایش قیمت را می‌دهد؛ بنابراین افزایش قیمت وجود خواهد داشت، مگر اینکه تولید به حاشیه ضرر برود یا اینکه برای مدت محدود از افزایش قیمت جلوگیری کنند. این در حالی است که قیمت مواد اولیه در بورس رها شده است، هرچند شفاف است، اما به نوعی مزایده برگزار می‌شود. در ماه‌های اخیر کمبود و کنسلی عرضه هم اتفاق افتاده است. اما تولیدکننده نمی‌تواند معجزه کند.»

هاشمی با بیان اینکه سازمان حمایت هم این موارد را قبول دارد، اما می‌گوید نمی‌تواند کاری کند، ادامه داد: «اخیرا وزیر صمت خواسته ایرادات اعلام و روش عوض شود. اما در همین شرایط در مطبوعات می‌گویند افزایش قیمت خودسرانه بوده است. اما باید انصاف را رعایت کنند. تولیدکنندگان هر طور این روال را پیش بروند دچار مشکل هستند.»

منبع دنیای اقتصاد

برچسب ها: بورس لوازم خانگی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.