کد خبر: ۱۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که تولیدکننده‌ها برای افزایش قیمت محصولاتشان چشم‌انتظار اجازه دولت نمانده‌اند و همزمان با رشد قیمت‌ها بازار روز به‌روز سردتر می‌شود.

قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی بالا رفت

مخاطب ۲۴، یک‌روز بعد از اینکه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از افزایش قیمت بدون مجوز محصولات چند شرکت تولیدکننده خبر داد، انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن تشریح دلایل رشد قیمت‌ها، تلویحا این خبر را تأیید کرد.

 


به گزارش همشهری، در ۳ماه گذشته با وجود انتشار مستندات و گزارش‌هایی مبنی بر گران شدن لوازم خانگی پا به پای رشد نرخ ارز، این موضوع را هر دو بخش تولید و بازار تکذیب می‌کردند.
درحالی‌که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت محصولات ۶ یا ۷ برند تولیدکننده خبر داده است، نگاهی به بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد تعداد برند‌هایی که افزایش قیمت داشته‌اند بیشتر بوده و تقریبا تمام تولیدکننده‌ها در بازاری انحصاری و در شرایطی که مصرف‌کنندگان انتخاب دیگری ندارند، محصولات خود را از ریز تا درشت در ۲‌ماه گذشته گران کرده‌اند.

اسنوا، امرسان، پاکشوما، سام، جی‌پلاس، دیپوینت، الکترواستیل، آبسال، مادیران، هیمالیا، هاردستون، بوتان و استیل البرز، برند‌هایی هستند که فروشندگان از گران شدن یا کاهش عرضه محصولاتشان به بازار خبر می‌دهند و این نام‌ها در سایه ممنوعیت واردات رسمی و نبود رقیب خارجی به‌معنای کل بازار رسمی لوازم خانگی است.

افزایش قیمتی که به‌طور رسمی اعلام شده ۲۰درصد است، اما بعضی از فروشندگان، میزان رشد قیمت را در بعضی محصولات ۳۰درصد و بالاتر هم عنوان می‌کنند. محصولات درشت شامل ساید، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند، اما محصولات ریز خانگی هم از گرانی بی‌نصیب نبوده‌اند و در تازه‌ترین خبر، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با همشهری، از افزایش ۷۰درصدی قیمت کولر تولیدی یکی از برند‌ها آن هم در فصل زمستان خبر می‌دهد.

اکبر پازوکی نامی از این برند نمی‌برد، اما تحقیقات همشهری نشان می‌دهد، این شرکت یکی از ۳برند معروف تولید کولر است. براساس پیگیری‌ها از سازمان حمایت و وزارت صمت هنوز مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده، مبنای قیمت در اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی لیست سامانه ۱۲۴ است و هرگونه تغییر قیمت تخلف محسوب می‌شود، اما تولیدکنندگان بی‌توجه به این باید و نباید‌ها مسیر دیگری را پیش‌گرفته‌اند.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی روز گذشته در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه واحد‌های نقدینگی واحد‌های تولیدی اجازه تامین مواداولیه برای ماه‌های بعد را به آن‌ها نمی‌دهد، گفت: در ماه‌های اخیر تخصیص ارز با تأخیر انجام شده و براساس جداول مربوط به افزایش نرخ نهاده‌های تولید، قیمت مواداولیه بین ۴ تا ۲۹۱ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد تولیدکنندگان نهاده‌های لازم را برای ماه‌های بعد تامین کرده‌اند و به همین دلیل افزایش قیمت محصولاتشان توجیهی ندارد.
منبع همشهری

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بدترین رانندگان جهان اهل کدام کشور هستند؟ title
احتمال مرگ در یک تصادف رانندگی در جمهوری دومینیکن ۱۵ برابر بیشتر از ایسلند است.
هوش مصنوعی چه مشکلی با فضایی‌ها دارد title
همیشه این سوال وجود داشته است که در جهانی با میلیارد‌ها کهکشان و ستاره چرا ما نشانه‌ای از موجودات بیگانه پیدا نمی‌کنیم. ظاهرا هوش مصنوعی مانع پیدا کردن فضایی‌ها می‌شود
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
با ۴ میلیارد تومان در این مناطق تهران خانه بخرید title
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و حداکثر بودجه شما ۴ میلیارد تومان است، این گزارش را از دست ندهید.
واکنش مورینیو به رابطه مربی سپاهان و شیدا مقصودلو title
سردار آزمون در گفتگو با یکی از رسانه‌ها خاطره جالبی از مورینیو تعریف کرد.
شیدا مقصودلو کیست؟ title
در ادامه بیوگرافی شیدا مقصودلو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خارجی اش ژوزه مورایس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه باشید.
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران title
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از انهدام باند چهارنفره‌ای که به سرکردگی یک خواهر و برادر اقدام به قاپ‌زنی و سرقت موتورسیکلت در نقاط مختلف تهران کرده بودند، خبر داد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.