به گزارش مخاطب ۲۴به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون:در مقدمه ویژه نامه هلدینگ مکس آمده است که:
در محیطی که به سرعت در حال تغییر است، صنعت بیمه باید با دگرگونیهای بی سابقهای مانند پیشرفت در زمینهی انتقال انرژی، افزایش اهمیت اقتصاد چرخشی، افزایش شهرنشینی و دیجیتال سازی، دست و پنجه نرم کند.
این الگوها تا مدتها نحوهی کار و زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. متغیرهایی بیرونی همچون همه گیری بیماری کرونا، تورم، جنگ و تلاطمهای سیاسی نیز به نوبه خود بر بازارهای مختلف تأثیر گذاشته است.
روی هم رفته، در سالهای اخیر، زمین بازی برای صنعت بیمه بسیار پیچیده و ناهموار شده است. از آغاز فعالیت صنعت اینشورتک سالهای زیادی میگذرد، ولی رشد این صنعت در سالهای اخیر شتاب بی سابقهای گرفته است. صرف نظر از شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی، خوش بینی به بازار اینشورتک بعد از سال ۲۰۲۰، به افزایش خارق العادهی حجم سرمایه گذاری و تعداد معاملهها در این بازار انجامیده است.
طی چند سال گذشته، هم بیمه گران قدیمی و سنتی به اهمیت تحول دیجیتل در الگوهای کسب و کار پی برده اند و هم اینشورتکهای نوپا به پیچیدگیها و دشواریهای صنعت بیمه واقف شده اند.
این صنعت که خوش بینی پساکرونا و بادهای اقتصادی موافق نیروی پیش برنده آن شده است، توانسته سرمایه گذاریهای تکنولوژیک بیشتری را تجربه کند. اما با اینکه سرمایه گذاریهای کنونی کافی به نظر میرسد، ولی بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی جهان، محتاطانهتر رفتار میکنند.
در سالهای پیش رو، شرکتهای بیمه برای سازگار شدن با پیامدهای همه گیری بیماری کرونا، با مساول و مشکلات متعددی مواجه خواهند بود. طی سالهای آتی، عواملی از قبیل دشواریهای اقتصادی، احتمال تداوم تورم در اقتصاد جهان، تغییر ترجیحات خریداران و نگرانیهای محیط زیستی و اجتماعی و حاکمیتی بخشی از مشکلاتی اند که در مسیر اینشورتکها وجود خواهد داشت.
شرکتهای بیمه، به لطف دیجیتال سازی، میتوانند فرایندهایشان را ساده سازی و ناکارآمدی هایشان را رفع کنند و به این ترتیب، مشکلات را پشت سر بگذارند.
با این حال، توسعه دهندگان فناوریهای دیجیتال، همچنان باید هزینههای عملیاتی خود را مهار کنند، هزینه جذب مشتری را پایین بیاورند، ارزش طول عمر مشتری را افزایش دهند و اقتصاد واحد را بهبود ببخشند و نسبت خسارت را کاهش دهند.
بر اساس این مقدمه، از یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون پرسش به میان آمده است که «مسیر تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور را چطور ارزیابی میکنید؟ در مسیر امروز صنعت بیمه، روند تحول دیجیتال تا چه اندازه میتواند اهمیت داشته باشد؟»
مظلومی در پاسخ مطرح میکند: «حقیقت این است که روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور ما روندی آرام و به نسبت کند است. البته این طور نیست که در این زمینه هیچ فعالیتی انجام نشده باشد. قطعاً شرکتهای بیمه در مسیر تحول دیجیتال حرکتهایی انجام داده اند، اما این حرکت به آهستگی بوده است. اصلیترین دلیل کندی این روند را نیز باید در زیرساختهای صنعت بیمه کشور دنبال کرد.»
مدیرعامل بیمه تعاون ادامه داد: «ما امروز در کشور، یک سامانه جامع بیمه گری که بتواند پاسخگوی همه نیازمندیهای تحول دیجیتال باشد در اختیار نداریم. امروز در دنیا شاهد تحول دیجیتالی بزرگی در تمامی لایههای زنجیره ارزش بیمه از صدور تا پرداخت خسارت هستیم. این موضوع نیازمند موتور محرک چابک و به روزی است. موتور محرکی که فرآیند فناوری اطلاعات شرکتهای بیمه را فراهم میکند باید بتواند زمینههای انجام یک تحول دیجیتال را آماده کند.»
وی در توضیح تکمیلی اضافه میکند: «ولی ما به سبب نداشتن یک سامانه جامع بیمه گری منسجم که نیازمندیهای روز را برطرف کند، شاهد روند چشم گیری از تحول دیجیتال نیستیم؛ ضمن اینکه امروز تمرکز بیشتر شرکتهای بیمه در روند تحول دیجیتال بر موضوع فروش خلاصه شده است، در حالی که تحول دیجیتال در دنیا بسیار دامنه گستردهای دارد و شامل فرایندهای مختلفی است، مانند فروش، پرداخت خسارت، ارزیابی ریسک و ساده سازی فرایندها که امیدواریم در آینده نزدیک، شرکتهای بیمه به این موضوعات بیشتر از مسئله فروش در بحث تحول دیجیتال تمرکز داشته باشند».
به نظر شما چرا نوآوری در صنعت بیمه کشور با کندی و مقاومتهای بسیار همراه است؟ ریشه این چالش را در چه میبینید؟
مظلومی در پاسخ مطرح میکند که «صنعت بیمه کشور ما آنطور که باید به استقبال اقدامات نوآورانه نرفته است. نکته اینجاست که نوآوری هزینه دارد و شرکتهایی که برای نوآوری در ساختارهای عملیاتی خودشان هزینه میکنند، امید دارند که از مزیتهای آن روند نوآوری نیز استفاده کنند. اما در کشور ما این مزیت نصیب شرکتهای بیمه نمیشود».
مدیرعامل بیمه تعاون ادامه میدهد: «برای اینکه به محض انجام یک حرکت نوآورانه از سوی یک شرکت بیمه، شرکت بیمه بزرگتری وارد کار میشود و با کپی برداری از آن اقدام نوآورانه، همه مزیت را به نفع خودشان مصادره میکند. از سوی دیگر در شرکتهای بزرگتر به سبب دیوان سالاری و نظام بوروکراتیک گستردهای که در ساختارهای خود دارند، اقدامات نوآورانه با کندی و مخالفتهای مختلفی روبه رو میشود».
او همچنین میافزاید: «علاوه بر این به نظر من، یکی از مهمترین دلایل کندی روند نوآوری در شرکتهای بیمه به منابع انسانی آنها بر میگردد. برای انجام نوآوری در یک شرکت باید ترکیب منابع انسانی، ترکیبی متنوع از افراد مختلف باشد؛ چه از افرادی که دانش بیمهای دارند، چه اشخاصی که دانش حقوقی و مالی دارند. در این میان حضور افرادی که به عنوان دانشمند داده تخصص دارند نیز از همه مهمتر است».
مظلومی در ادامه گفت: «ما امروز در شرکتهای بیمه کمبود متخصص داده داریم، به خصوص کارشناسانی که در فعالیتهای روزمره شرکتهای بیمه و نه لزوماً فقط در بخش فناوری اطلاعات شرکتها حضور داشته باشند؛ ما نیاز داریم که متخصص داده در بخش بیمههای اتومبیل، در بخش آتش سوزی، در بخش بیمههای عمر و زندگی و ... به شکل پیوسته حضور داشته باشند».
مدیرعامل بیمه تعاون تصریح میکند که: «حضور این متخصصان داده ورزی در بخشهای مختلف میتواند امید به انجام اقدامات نوآورانه را هم برای ما به همراه داشته باشد. به نظر من مهمترین دلیل کندی نوآوری را باید در کمبود نیروهای متخصص داده در صنعت بیمه کشور دنبال کرد».
چقدر به نقش استارتاپهای بیمهای در رونق کسب و کار بیمه و افزایش ضریب نفوذ که امروز یکی از دغدغههای بزرگ مسئولان است باور دارید؟ برای استفاده از قابلیتهای فعالان این عرصه باید چه روند تسهیلگری، چه از سوی صنعت چه از سوی رگولاتور در نظر گرفته شود؟
وی در پاسخ به این سوال مطرح کرد: «در کشورهای توسعه یافته برای استارتاپها و شرکتهایی که در حوزه نوآوری فعالیت میکنند معمولاً قوانین، هر از گاهی تسهیل میشوند و سندباکسها برای تسامح و تساهل در روند فعالیت این شرکتها تعریف شده اند. این روند تسهیل گری باعث میشود تا استارتاپها با فراغ بال دست به نوآوری بزنند و جرئت انجام اقدامات ساختارشکنانه را داشته باشند.»
مظلومی همچنین اظهار داشت: «اصلاً همین اقدامات ساختارشکنانه است که یکباره باعث تحولات شگرف و برهم زننده در صنایع میشود. در کشور ما سختگیریهای بسیار زیادی سد راه فعالیت استارتاپ هاست چراکه هر اقدام نوآورانهای ممکن است با موانع قانونی برخورد داشته باشد.»
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه بیان کرد: «مسئله رگولاتوری مهمترین چالش امروز استارتاپها در ایران است که در این میان صنعت بیمه میتواند با تسهیل و ساده سازی قوانین و حتی مقررات زدایی زمینه فعالیت بهتر استارتاپها را فراهم کند».