مخاطب۲۴، قرار است بیش از ۲۱ هزار دستگاه خودروی وارداتی در بستر بورس کالا معامله شود و هر کد ملی مجاز به خرید فقط یک دستگاه خودرو است؛ البته به شرطی که فرد شامل محدودیت سابقه خرید از سال ۱۳۹۸ نباشد.
به گزارش ایسنا، پس از آنکه نخستین شناور حامل محموله خودروهای وارداتی در بندرلنگه پهلودهی کرد، کار ترخیص این خودروها آغاز شد و این خودروها دهم دیماه به گمرک تهران رسیدند و اعلام شد که فروش آنها از سوم دیماه در بورس کالا آغاز میشود.
همه این خودروها تولید شرکت KIA کشور کره جنوبی بوده که توسط شرکت بازرگانی کوشا خودرو نگین عرضه شده است. علاوه بر این، ۱۹ هزار خودروی چانگان نیز در این بورس پذیرش شدند.
در این راستا، علیرضا صادقی - رئیس اداره نظارت بر بازار بورسهای کالایی سازمان بورس - ضمن تشریح شرایط و زمان عرضه ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودروی وارداتی در بورس کالا عنوان کرد: قیمت پایه زمانی که عرضه خودروها توسط عرضهکننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد. همچنان هر کد ملی قادر به درخواست سفارش یک خودرو است و محدودیت سابقه خرید از سال ۱۳۹۸ که توسط وزارت صمت اعلام شد نیز به قوت خود باقی است.
وی در یک گفتوگوی کارشناسی اعلام کرد که در جلسه اخیر هیات پذیرش بورس کالا، پذیرش ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودروی وارداتی از دو شرکت چانگان چین و کیای کره در دستورکار قرار گرفت و تایید شد. ۱۹ هزار دستگاه از مجموع خودروهای یادشده به شرکت چانگان چین تعلق دارد که توسط شرکت سایپا عرضه خواهد شد و مابقی به ۹ مدل خودرو از شرکت کیای کره جنوبی اختصاص دارد. تمامی این خودروها توسط هیات پذیرش شرکت بورس کالای ایران پذیرش شده و بورس کالا آمادگی عرضه آنها را دارد که لازم است نخست اقدامات لازم در ارتباط با ترخیص کالا و موضوعات گمرکی انجام پذیرد.
رئیس اداره نظارت بر بازار بورسهای کالایی سازمان بورس با اشاره به اینکه همه ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو به صورت یکجا و در یک زمان در بورس کالا عرضه خواهند شد، تصریح کرد: در ارتباط با این خودروها، همان محدودیتهای پیشین خرید خودرو از بورس کالا پابرجاست؛ به بیان دیگر، همچنان هر کد ملی قادر به درخواست سفارش یک خودرو است و محدودیت سابقه خرید از سال ۱۳۹۸ که توسط وزارت صمت اعلام شد نیز به قوت خود باقی است.
صادقی با اشاره به اینکه کشف قیمت براساس مدل حراج خواهد بود، عنوان کرد: قیمت، براساس قیمت پایهای که عرضهکننده اعلام میکند در مکانیزم حراج تعیین میشود و خودروها در قالب رقابت به فروش میروند. به بیانی دیگر، خریداران قیمتهای خود را از طریق کارگزار در سامانه معاملات وارد میکنند و از طریق مکانیزم حراج، قیمت کشف میشود. قیمت پایه در زمانی که عرضه خودروها توسط عرضهکننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد.
منبع ایسنا