کد خبر: ۱۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
با توجه به ماندگاری شاخص کل در کانال ۶/ ۱میلیون واحد بعد از حدود ۲۸ماه و احتمال ادامه روند صعودی بازار سرمایه، حالا پس از یک دوره فرسایشی بیش از دوساله این امید وجود دارد که بازار بالاخره از رخوتی که در آن بود، خارج شود.

رکوردشکنی تاریخی بورس در ۲۸ماه

مخاطب ۲۴، زمان زیادی از آخرین باری که بورس روز‌های خوبی را می‌گذراند می‌گذرد. بعد از مرداد ۹۹ و با توجه به اتفاقاتی که در بازار سهام افتاد اعتماد از این بازار رخت بست و بورس به رخوت عمیقی فرورفت. در این میان اتفاقات زیادی، از جمله عدم‌حصول توافقات برجام، نیز مزید بر علت شد تا بازار سرمایه از روز‌های روشن خداحافظی کند و بازگشت به شرایط عادی نیز خیلی دور از انتظار به نظر برسد. اما در آبان امسال تحرکاتی در بازار‌های موازی رخ دارد که از همان ابتدا مشخص بود قرار است بازار سرمایه را نیز دستخوش تغییرات مهمی کند.

 



دلار و طلا در کنار خودرو در یک جهش قیمتی رکورد‌ها را شکستند و سقف‌های جدید قیمتی ثبت کردند. در این میان دلار با توجه به تاثیر بیشتر روی بازار سهام، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در هفته‌های میانی آبان و آذر رشد‌های شارپی را ثبت کرد. در نهایت هشتم دی‌ماه بود که سقف ۴۳هزار و ۳۸۰تومان را نیز به خود دید. در این میان بازار سرمایه نیز با تاخیری چندماهه به این موج پیوست و بعد از فروکش‌کردن تب قیمت‌ها در بازار‌های موازی و سلطه رکود در این بازارها، با ثبت حجم و ارزش معاملات و لمس کانال ۶/ ۱میلیونی برای دفعات متعدد سرانجام در آن ماندگار شد. حال کارشناسان معتقدند بازار سهام تا اواخر امسال یا نهایتا اوایل سال بعد مجددا به قله‌های سال ۹۹ خواهد رسید، با این تفاوت که نه دلار دیگر ۲۰هزار تومان است و نه تورم ۲۷درصد!

پایان دوران رخوت

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام، در این باره گفت: به طور کلی حداقل از اول سال جاری بازار سهام نسبت به سایر بازار‌های موازی کمترین بازده هم از لحاظ دلاری و هم ریالی ثبت کرده و عقب‌ماندگی قابل‌توجهی نسبت به این بازار‌ها داشته است که این موضوع در دو سال گذشته نیز شدیدا به چشم می‌آمد. در این مدت بازار سهام از بازدهی جا مانده بود و به نحو دیگری رشد قابل‌توجه خود را که در نیمه اول سال ۹۹ اتفاق افتاده بود با یک فاصله زمانی پشت سر می‌گذاشت. یکی از پیشران‌های بازار نرخ ارز است و تجربه نیز نشان داده هر زمان ما شاهد جهش قابل‌توجه نرخ دلار بودیم بازار سهام خود را با داده‌های جدید به‌روز می‌کند. این اتفاق ابتدا در بورس کالا و بعد از آن در بازار سهام خود را نشان داد و در حال حاضر شاهد تاثیرات رشد قیمتی دلار که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد بر بازار سرمایه هستیم.
ین کارشناس بازار سهام اظهار کرد: در حال حاضر در بورس کالا شاهدیم محصولات در محدوده دلار ۳۲هزار تومان معامله می‌شوند و حتی در برخی از محصولات پتروشیمی اعداد بالای ۳۵هزار تومان رصد می‌شود. این موضوع نکته قابل‌توجهی است و بازار سهام را ترغیب به جبران بخشی از عقب‌ماندگی خود می‌کند. در برخی از صنایع نیز ما شاهد تحولات مثبتی هستیم و این تحولات می‌تواند شروعی برای تغییر رویه سودآوری صنایع باشد. پیش‌روی این موضوع را در صنعت خودرو می‌بینیم.

وی ادامه داد: صنعت خودرویی که از نظر ارزش بازار شاید حدود ۵درصد از بازار سهام را به خود اختصاص می‌دهد از نظر ارزش معاملاتی بالغ بر یک‌پنجم از ارزش کل معاملات بورس را به خود اختصاص داده است. خودرو گروه مهمی است که سال‌ها زیان‌ده بوده، ولی فروش قاعده‌مند در این صنعت، نظام‌مند شدن آن در بورس کالا، تشدید عرضه‌ها و استفاده از ابزار شفاف بورس کالا توانسته تولیدکننده‌ها را با قیمت‌های نزدیک به حاشیه بازار منتفع و بازار آزاد را نیز مقداری برای مصرف‌کننده تلطیف کند. علاوه بر این، برای رشد تولید و بهبود سودآوری مناسب باشد. امروز ما شاهد این رخداد مثبت در بورس کالا هستیم که اثرات خود را فعلا در بازار و تابلو می‌گذارد، اما رفته‌رفته می‌تواند در درآمد و سودآوری شرکت‌ها نیز موثر باشد. نمونه این اتفاق مثبت را در خودرو‌های تجاری می‌بینیم. خودرو‌های تجاری که از قیمت‌گذاری دستوری تبعیت نمی‌کنند موفق شدند سودآوری خوبی داشته باشند و این موضوع می‌تواند به خودرو‌های سواری هم اختصاص پیدا کند.

نصیر‌زاده اظهار کرد: به نظر می‌رسد فعلا ما در شروع یک روند مثبت یا در یک فرآیند برای آغاز روند مثبت برای خروج بازار از یک دوره رخوت و رکود دوساله قرار گرفته‌ایم و افزایش حجم و ارزش معاملات در این روز‌ها مناسب بوده است. شکست مقاومت روانی ۶/ ۱میلیون واحدی شاخص کل اتفاق افتاده و این موضوع حداقل در کوتاه‌مدت می‌تواند شاخص را به محدوده یک‌میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار واحد برساند و شاخص کل هم‌وزن را نیز به سقف تاریخی مرداد ۹۹ سوق دهد. از اینجا به بعد گزارش‌های ۹ماهه می‌تواند موثر باشد. گزارش‌های ۹ماهه‌ای که می‌توان گفت در سه‌ماهه پاییز معادل فصل تابستان است؛ اما انتظار می‌رود فصل زمستان و بهار سال بعد وضعیت بهتر شود و بعد از یک رفت و برگشت بازار می‌تواند برای ماه‌های آتی اهداف دو‌میلیون‌واحدی را که در مرداد سال ۹۹ به خود دید نیز دوباره لمس کند. در بازار‌های جهانی نیز وضعیت به نحوی است که می‌توان انتظار داشت کلیت بازار یک وضعیت نسبتا باثبات داشته باشد. با توجه به چشم‌انداز افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش ریال، این موضوع می‌تواند نرخ‌های فروش را جذاب‌تر کند.

 


این کارشناس بازار سهام بیان کرد: البته در این میان نباید از تهدید‌ها غافل شد. تهدید‌هایی که همواره می‌توانند نوسانات بازار را در فرآیندی که به آن اشاره شد افزایش دهند. از جمله این تهدید‌ها می‌توان به بلاتکلیفی سیاستگذار در تصمیم‌گیری اشاره کرد. علاوه بر این، کسری بودجه قابل‌توجهی که می‌تواند هزینه‌های مازادی را به صنایع تحمیل کند نیز مورد توجه است. از سوی دیگر تحولات اجتماعی نیز می‌تواند جسته و گریخته فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی می‌توان گفت بازار سهام در فرآیندی برای آغاز خروج از دوره رخوت و رکودی قرار دارد که از مرداد ۹۹ شکل گرفته و این فرآیند قطعا با نوسانات زیادی همراه خواهد بود. اما برآیند آن می‌تواند آشتی مجدد با فعالان بازار سرمایه و به تدریج ترغیب پول‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه باشد.
این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: به نظر من در روز‌های آتی شاخص کل حتما سیر صعودی خود را طی خواهد کرد. در این میان باید توجه کرد بسیاری از سرمایه‌گذاران با احتیاط وارد بازار می‌شوند. از طرف دیگر کسی مایل نیست که شاخص روند صعودی یک‌ضرب داشته باشد و در این میان قطعا چند باری استراحت خواهد کرد، ولی مطمئنا روند طی چند ماه آتی صعودی خواهد بود؛ بنابراین سهامداران از استراحت‌های کوچک شاخص کل به صورت موقت نباید ترس داشته باشند و با اطمینان خاطر در گروه‌هایی که مستعد رشد هستند سرمایه‌گذاری کنند.
منبع دنیای اقتصاد

برچسب ها: بورس رکوردشکنی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.