کد خبر: ۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
روز گذشته با توجه به اینکه آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات خبر از حال خوب بورس می‌دهند، نماگر اصلی بازار توانست پس از نوسان طی معاملات در نهایت رشد ۱۱‌هزار و ۶۷۸‌واحدی معادل ۷۱/ ۰درصد بازدهی را تجربه کند. همچنین شاخص‌کل توانست به سقف ثبت‌شده در روز چهارشنبه ۷ دی که در محدوده یک میلیون و ۶۴۰‌هزار واحد است، برسد. در این میان شاخص هم‌وزن بازدهی بهتری نسبت به شاخص‌کل داشت و ۳۹۶۲ واحد رشد برابر با ۸/ ۰درصد افزایش را ثبت کرد.

مخاطب ۲۴، بازار سهام در روز دوشنبه ۱۹ دی شاهد معاملات نسبتا پرنوسانی بود. نماگر اصلی بازار در این روز ابتدا توانست رشد ۲/ ۰درصدی را تجربه کند، اما در ادامه با افزایش فشار عرضه سهام افت کمی را تجربه کرد و به بازدهی صفر‌درصد نزدیک شد. در ادامه تقاضای زیاد فعالان بازار موجب شد تا ساعات پایانی معاملات، دوباره شاخص رشد کرده و سقف روزانه را به‌ثبت برساند.

به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از مهم‌ترین دلایل رونق بازار سهام در این روز‌ها ناشی از افزایش انتظارات تورمی و همچنین نوسان نرخ دلار بود. با توجه به اینکه سرمایه گذاران احتمال رشد قیمت ارز به‌همراه تورم را درنظر دارند، برای حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به خرید سهام می‌کنند، از همین‌رو به دلیل اینکه شاخص هم‌وزن چند روز گذشته توانست سقف‌شکنی کند و به اعداد جدیدی در سال‌۱۴۰۱ دست پیدا کند، می‌توان انتظار داشت شاخص‌کل نیز بتواند از محدوده یک‌میلیون و ۶۵۰‌هزار واحد عبور کند و اعداد بالاتری را به خود ببیند.
روز گذشته با توجه به اینکه آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات خبر از حال خوب بورس می‌دهند، نماگر اصلی بازار توانست پس از نوسان طی معاملات در نهایت رشد ۱۱‌هزار و ۶۷۸‌واحدی معادل ۷۱/ ۰درصد بازدهی را تجربه کند. همچنین شاخص‌کل توانست به سقف ثبت‌شده در روز چهارشنبه ۷ دی که در محدوده یک میلیون و ۶۴۰‌هزار واحد است، برسد. در این میان شاخص هم‌وزن بازدهی بهتری نسبت به شاخص‌کل داشت و ۳۹۶۲ واحد رشد برابر با ۸/ ۰درصد افزایش را ثبت کرد. با توجه به اینکه هر دو شاخص اصلی بورس به‌صورت همگرا رشد کردند، می‌توان نتیجه گرفت بزرگان بازار و همچنین سهم‌های کوچک‌تر از وضعیت خوبی بهره‌بردند.

بررسی نقشه بازار نشان می‌دهد که ۵ صنعت «خودرو و قطعات»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی از بیشترین ارزش معاملات درمیان صنایع برخوردار شدند. در هر‌کدام از این صنایع اکثر نماد‌ها در درصد‌های مثبت در حال معامله بودند و کمتر سهمی در درصد‌های منفی قابل‌توجهی به‌سر می‌برد.

در بین صنایعی که با ارزش معاملات خوبی روبه‌رو شدند، تنها صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری بود که برعکس روز یکشنبه از استقبال خوبی بهره نبردند. در این صنعت اکثر نماد‌ها در حوالی صفر تابلو روز خود را به پایان رساندند، اما در این صنعت همچنان سهم‌هایی حتی در صف خرید به‌چشم می‌خوردند که بیانگر استقبال سرمایه‌گذاران از آن‌ها بود.

 



در بازار دوشنبه از میان ۷۶۰‌نماد معامله شده، ۵۰۸‌نماد با درصد مثبت، ۲۰۶‌نماد با درصد منفی و ۴۶‌نماد در صفر تابلو معاملات خود را به پایان رساندند. این به آن معناست که ۶۷‌درصد نماد‌ها با درصد مثبت، ۲۷‌درصد با‌درصد منفی و ۶‌درصد سهم‌ها در صفر تابلو در حال معامله بودند. همچنین درمیان نماد‌های معامله‌شده بیش از ۵۶‌درصد دارای آخرین قیمت بیشتر از قیمت پایانی بودند و تنها ۲۲‌درصد از سهم‌ها قیمت پایانی بیشتر از آخرین قیمت را به‌ثبت رساندند، بنابراین اکثر نماد‌ها در ساعات پایانی معاملات با استقبال بیشتری روبه‌رو شدند.


یکی از مهم‌ترین آمار‌های بازار‌های مالی ارزش معاملات است. با توجه به اینکه فعالیت افراد حقیقی می‌تواند معین‌کننده روند‌های بلندمدت بازار باشد، بررسی ارزش معاملات خرد حاکی از مقدار رونق در بورس است. ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) در روز گذشته برابر با هفت‌هزار و هشتاد و هشت‌میلیارد‌تومان بود. این آمار در روز یکشنبه نیز در ارقام بالای هفت همت به‌سر می‌برد که نشان‌دهنده افزایش رونق در معاملات بورس است. مقایسه ارزش معاملات خرد با میانگین روزانه آن در هفته گذشته خبر از رشد سی و پنج‌درصدی می‌دهد. از دیگر آمار‌های مهمی که نشان‌دهنده دیدگاه حقیقی‌ها به بورس است، خالص تغییر مالکیت افراد است.

در روز گذشته خالص ورود پول افراد حقیقی به بازار سهام برابر با سیصد و سه‌میلیارد‌تومان بود، بنابراین روز دوشنبه چهارمین روز متوالی است که ورود پول حقیقی‌ها دیده شد، در نتیجه می‌توان استقبال سرمایه‌گذاران خرد به بورس را مشاهده کرد. درمیان نماد‌هایی که خالص ورود پول افراد حقیقی را تجربه کردند، خگستر، دانا، ومعادن و شستا بیشترین ورود پول را به‌ثبت رساندند. هرکدام از این نماد‌ها به ترتیب ۷۸‌میلیارد‌تومان، ۶۱‌میلیارد‌تومان، ۵۴‌میلیارد‌تومان و ۵۲‌میلیارد‌تومان خالص تغییر مالکیت افراد حقوقی و حقیقی را دربر داشتند. همچنین درمیان نماد‌هایی که بیشترین خالص خروج پول افراد حقیقی را مشاهده کردند وتجارت، شپنا، خزامیا و غدشت هرکدام به ترتیب ۳۴‌میلیارد‌تومان، ۲۷‌میلیارد تومان، ۲۵‌میلیارد‌تومان و ۲۴‌میلیارد تومان خروج حقیقی‌ها را تجربه کردند.

 



در روز گذشته با توجه به اینکه خبر باز‌شدن دوباره مرز‌های چین که در اثر شیوع مجدد کرونا بسته شده بودند آمد، بازار‌های جهانی مانند کامودیتی‌ها واکنش مثبتی نسبت به آن داشتند. در پی این خبر نفت‌برنت به‌همراه دیگر کامودیتی‌ها مانند مس و طلا توانستند رشد قابل‌توجهی را تجربه کنند، بنابراین انتظار می‌رود که بورس تهران نیز از این اتفاقات اثر بپذیرد و این خبر یک عامل محرک برای رشد قیمت‌های سهام در کنار دیگر محرک‌ها باشد، زیرا بیش از دو سوم نماد‌های بورسی و فرابورسی از نرخ‌های جهانی اثر می‌پذیرند و رشد این نرخ‌ها بر افزایش فروش و سودآوری آن‌ها اثر مثبتی می‌گذارد.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به اینکه تثبیت نرخ دلار نیمایی نمی‌تواند بلندمدت باشد و در نهایت فاصله میان دلار نیمایی با نرخ دلار آزاد باید کمتر شود، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک شاهد رشد مجدد نرخ نیما باشیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه از بانک‌مرکزی اخبار ضد‌ونقیضی درباره افزایش نرخ بهره به گوش می‌رسد، فعالان بازار در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برند، اما با منتشر‌شدن آخرین خبر مبنی‌بر ممنوعیت سپرده‌دهی با نرخ سود بالای ۲۰‌درصد از سوی بانک‌مرکزی، کمی آرامش به بورس بازگشت.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب ها: بورس اقتصاد
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.