به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از شرکت ذوب آهن اصفهان :از این رو ذوب آهن اصفهان همزمان با ارتقاء مستمر کیفیت محصولات تولیدی خود، با در نظر گرفتن نیازهای بازار و مشتری، ضمن اخذ گواهینامهها و استانداردهای مختلف و حضور در بازارهای جهانی با هدف تکمیل سبد محصولات تولیدی خود و پاسخ به نیازهای بازار، در سالهای مختلف اقدام به تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی جدید نموده است.
فرآیند توسعه محصول جدید در شرکت ذوب آهن اصفهان دارای مراحل مختلفی است که مطابق دستورالعملهای اجرایی موجود، رویه کیفیت QP ۱۰.۱ و الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ پیگیری و انجام میگردد. رویه کیفیت QP ۱۰.۱ به عنوان یک رویه کیفیت مجزا تحت عنوان فرآیند توسعه محصول تدوین شده است. این رویه در بردارنده مفاهیم مربوط به محصول جدید، به همراه ورودیهای فرآیند، جریان فرآیند و خروجیهای آن است. هدف از تدوین رویه QP ۱۰.۱ بیان روشهای قابل اعمال در مراحل مختلف فرآیند طراحی و تولید محصولات جدید در واحدهای تولیدی حوزه بهره برداری شامل کنترل طراحی و توسعه جهت تولید محصولات جدید، کنترل طراحی و توسعه فرآیند تولید در جهت ارتقای کیفیت و یا بهینه نمودن شرایط تکنولوژی و یا بازنگری طراحی تولید محصولات پس از تولید انبوه میباشد.
مشخصه محصول جدید در رویه فوق عبارت است از محصولی که تاکنون در شرکت و یا در کارگاه مورد نظر تولید نشده یا هنوز به مرحله نهایی طراحی و تولید انبوه نرسیده است. به عنوان مثال محصول جدید میتواند از نظر نوع فولاد، نوع پروفیل و یا استاندارد مربوطه سابقه طراحی و تولید نداشته باشد. ارتقاء کیفیت نیز شامل بالا بردن کلاس محصول تولیدی یا تغییر فرآیند تولید خواهد بود. بهینه سازی طراحی و تکنولوژی میتواند کلیه اقدامات لازم در جهت بالا بردن راندمان، سهولت، اقتصادی بودن و استفاده بهینه از تجهیزات را شامل شود.
ورودیهای فرآیند توسعه محصول جدید شامل مشخصات محصول، استانداردهای محصول، دستورالعملهای اجرایی و خروجیهای آن طرح (دستورالعمل و یا نقشه تولید محصول جدید)، مشخصات فنی فرآیند نتایج تصدیق و صحهگ ذاری، مشخصات و نقشههای محصول و… خواهد بود.
ذوب آهن اصفهان با توجه به سابقه و میزان تولید محصولات فولادی، جهت افزایش مزیت رقابتی خود، توسعه محصول جدید را مطابق با استراتژیهای سازمان، در دستور کار خود قرار داده است. تولید محصولات جدید مطابق رویه فوق و دستورالعملهای مرتبط، از ارائه ایده تا تجاری کردن محصول همگی با اتکا به توان داخلی شرکت و ایجاد ساز و کارهای بین مدیریتی و همکاری بخشهای مختلف شرکت صورت میگیرد. در این راستا مطابق اهداف و شاخصهای برنامهای خود، هر سال تعدادی پروژه توسعه محصول جدید آغاز و در طی آن، محصولات جدید فولادی در رده فولادهای صنعتی و ساختمانی، تولید و عرضه میشود.