کد خبر: ۱۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی خرید و فروش دستگاه استارلینک را ممنوع اعلام اما از افزایش تعداد دستگاه‌های فعال خبر داد که نشان می‌دهد قاچاق این دستگاه به کشور رونق گرفته است.

معامله دستگاه استارلینک ممنوع شد

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی خرید و فروش دستگاه استارلینک را ممنوع اعلام کرد، اما از افزایش تعداد دستگاه‌های فعال از ۱۰۰ به ۸۰۰ عدد خبر داد که نشان می‌دهد قاچاق این دستگاه به کشور رونق گرفته است.

با شروع محدودیت‌های گسترده اینترنت در کشور و زیان‌هایی که در این مدت متوجه کسب‌وکار‌ها و کاربران اینترنت شد، بسیاری از افراد به خرید دستگاه‌های استارلینک یا همان اینترنت ماهواره‌ای روی آورند. اما حالا خرید و فروش دستگاه استارلینک ممنوع اعلام شده است.

در حالی که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری از همان ابتدا اعلام کرد که بر اساس ضوابط «شورای عالی فضای مجازی ایران»، استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز کارش را در ایران آغاز کند و این موضوع از سوی ایران به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) اعلام شده است. اما حالا گزارش‌ها نشان می‌دهند که دستگاه‌های فعال استارلینک در ایران در حال افزایش هستند.

این اخبار نشان می‌دهند که فیلترینگ نمی‌تواند روش درستی برای مدیریت فضای مجازی نیست و فردی مانند ایلان ماسک توانسته است که با دور زدن نهاد‌های صدور مجوز در کشور نسبت به ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای اقدام کند و حالا شاهد افزایش قاچاق دستگاه‌های استارلینک هستیم.

تعداد دستگاه استارلینک فعال به ۱۰۰۰ عدد رسید

با وجود اینکه ایلان ماسک از فعالیت ۱۰۰ دستگاه استارلینک در ایران خبر داده بود، اما رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی تهران اعداد و ارقام دیگری را اعلام کرده است. او گفته است که دستگاه‌های فعال استارلینک در ایران به گفته یک مقام مسئول تا ۸۰۰ عدد یا بعضا ۱۰۰۰ عدد می‌رسد و قاچاق این دستگاه به داخل کشور قطعا رشد زیادی خواهد داشت.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران فروش تجهیزات اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک در تهران را تایید کرد و گفت: خرید و فروش این کالا غیرقانونی است.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی همچنین خواست که ورود دستگاه استارلینک به کشور توسط سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه مدیریت شود.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران امکان جلوگیری از فعالیت دستگاه‌های استارلینک را در حوزه وزارت ارتباطات خواند و افزود: باید جلوی قاچاق این دستگاه گرفته شود. (دیجیاتو)

همچنین، یکی از موضوعاتی هم که با افزایش قاچاق این دستگاه به داخل کشور کاهش قیمت دستگاه‌های استارلینک است. خرید این دستگاه حدود ۵۹۹ دلار هزینه دارد که در ایران با قیمت‌های بیشتری فروخته می‌شود. اما اگر تعداد این دستگاه‌ها افزایش یابد به طبع آن قیمت آن در ایران هم کاهش خواهد یافت.

استارلینک قاچاقی فعال می‌شود؟

سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که اسپیس‌ایکس و استارلینک چگونه می‌تواند برای مناطقی که مجهز به دستگاه‌های دریافت‌کننده این نوع اینترنت نیستند، اینترنت جهانی فراهم کند؟

سه ما پیش بود که ایلان ماسک خبر از پیگیری معافیت تحریم‌های ایالات متحده برای استارلینک در ایران داده بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز برای این کار به ماسک چراغ سبز نشان داد. پس از آن ایلان ماسک ایران را به لیست خود در وبسایت استارلینک اضافه کرد و به کاربران اجازه داد تا برای خود نمایه کاربری ایجاد کنند.

پیش از این نیز فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات، در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه تجهیزاتی که به صورت قاچاق وارد کشور شده، امکان فعال شدن را خواهند داشت. این در حالی است که تا پیش از این به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان فعال شدن این تجهیزات وجود نداشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان فیلتر کردن و یا پارازیت انداختن روی دستگاه استارلینک وجود خواهد داشت؟ هم گفت: خیر، این کار آسان نیست. ماهواره استارلینک به مانند تلویزیون و یا مخابرات به صورت تک ماهواره‌ای نیست و در واقع منظومه‌ای از ماهواره‌ها هستند.

طبق گفته کارشناسان این حوزه دسترسی به اینترنت استارلینک نیازمند تجهیزات است. از همین رو هر کسی که این تجهیزات را اختیار دارد می‌تواند به آن متصل شود. به‌طور کلی امواج دستگاه‌های استارلینک از طریق ماهواره ارسال می‌شود و کاربر می‌تواند برای دریافت امواج آن از تجهیزات ویژه آن یعنی دیش و دریافت کننده امواج استفاده کند.

آنطور که تجربه‌های مختلف در سال‌های گذشته گویاست محدودسازی یا مسدودسازی راه‌های قانونی ورود تجهیزات مورد نیاز فناوری‌های نوین، موجب توسعه بازار قاچاق آن محصول می‌شود. حالا هم به نظر نوبت به اینترنت ماهواره‌ای رسیده است.

منبع: تجارت نیوز

برچسب ها: استارلینک
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
0
0
زمانی سی دی و ویدیو هم ممنوع بود . حتی نوار کاست رو کمیته ها میگرفتن . حالا چی ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.