کد خبر: ۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
شاهین جدید با موتور tu۵ plus چه مشخصات فنی و امکانات جدیدی دارد؟

امکانات شاهین جدید سایپا: فهرست امکانات دقیق شاهین اتوماتیک پلاس با پیشرانه جدید مشخص نشده، ولی می‌توان حدس زد که چه آپشن‌های رفاهی از طرف سایپا در این خودرو تعبیه خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی توقف در سربالایی، آینه‌های جانبی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، سانروف، دی‌لایت، اتولایت، نمایشگر لمسی مولتی مدیا به همراه دوربین عقب، بلوتوث، یو اس بی و چهار کیسه هوا اشاره کرد.

امکانات شاهین جدید سایپا با موتور قوی‌تر + جزییات

عرضه سایپا شاهین با پیشرانه قدیمی تیبا اشتباهی واضح بود. سایپا قصد دارد با همکاری ایران خودرو، از شاهین جدید با موتور tu۵ plus رونمایی کند.

مخاطب ۲۴- به گزارش گجت نیوز، مدتی پیش نارنجی‌پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند شاهین را با گیربکس دستی و پیشرانه توربوشارژ راهی بازار کنند. موتوری که پیش‌تر زیر کاپوت تیبا قرار گرفته بود و M۱۵ نامیده می‌شود. متاسفانه تکنولوژی تولید و ساخت این پیشرانه به قدری قدیمی است که می‌توان گفت منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
موتور قدیمی تیبا نمی‌تواند برای سدان میان رده و جذابی، چون شاهین کارآمد و مفید باشد. هم‌اکنون در برنامه‌های گروه صنعتی سایپا عرضه شاهین اتوماتیک با همان پیشرانه M۱۵ و نسخه گیربکس سی وی تی در دستور کار قرار دارد. نسخه دیگر این خودرو از نظر قوای محرکه نظیر تارا ایران خودرو خواهد بود.

با این وضع به نظر می‌رسد موتور تی یو فایو پلاس قرار است روی گران‌ترین مدل سایپا شاهین که همان نسخه اتومات است، تعبیه شود. علاوه بر این نسخه‌ای که مجهز به گیربکس سی وی تی است با همان پیشرانه قدیمی تیبا راهی بازار خواهد شد. همان‌طور که گفتیم، زمان عرضه این خودرو با پیشرانه مشترک، اواخر سال ۱۴۰۱ است.

از آنجایی که عمده مشکلات فعلی سایپا شاهین به پیشرانه آن باز می‌گردد، نمی‌توان انتظار تغییراتی در ظاهر آن داشت و شاید فیس لیفت جزئی را شاهد باشیم که در عمل تفاوتی احساس نشود.
شاهین جدید با موتور tu۵ plus چه مشخصات فنی دارد؟

 

گفتیم که قرار است قوای محرکه تارا اتوماتیک را در شاهین ببینیم؛ بنابراین هم موتور و هم گیربکس این سدان جذاب از ایران خودرو است؛ بنابراین زیر کاپوت شاهین تی یو فایو پلاس، یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر قرار گرفته که تنفس طبیعی است و می‌تواند حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را تولید کند.

موتوری که ایران خودرو تقدیم خودروی سایپا کرده نسخه ارتقا یافته پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یابد و در مجموع از نظر توان خروجی، تفاوت چندانی بین موتور فعلی و موتور قبلی شاهین نخواهد بود.

امکانات شاهین جدید سایپا

یکی از مهم‌ترین تغییرات این دو پیشرانه، حذف توربوشارژ از نسخه قبلی و افزوده شدن سیستم تنفس طبیعی است. به طور کلی مالکان خودرو‌های توربوشارژ با دردسر بیشتری برای نگهداری خودرو مواجه هستند، در حالی که موتور‌های تنفس طبیعی مشکلی برای صاحبان خود به وجود نمی‌آورند و استهلاک بسیار پایینی هم دارند.

علاوه بر این موتور‌های توربوشارژ اصطلاحاً مجهز به سامانه‌های پرخوران هستند و باید سوختی برای آن‌ها تأمین کرد که باکیفیت بالا باشد (بنزین سوپر)، وگرنه خرج زیادی روی دست مالک خودرو خواهد گذاشت. خوشبختانه پیشرانه تارا اتوماتیک یا همان TU۵ Plus، سال‌ها در بازار داخلی بوده و به نوعی می‌توان گفت که حساب خود را پس داده است.

یک‌سری اطلاعات فنی نظیر شتاب صفر تا صد، مصرف سوخت و حداکثر سرعت شاهین جدید مشخص نیست و دو خودروساز دولتی صحبتی در این باره نکرده‌اند. البته حدس و گمان ما این است که خروجی چندان متفاوتی بین تارا اتومات و شاهین اتومات احساس نشود. با این اوصاف به احتمال زیاد شاهین جدید بتواند در عرض ۱۲.۵ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت این خودرو می‌بایست ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی سوخت بین ۷ الی ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

امکانات شاهین جدید سایپا با موتور قوی‌تر + جزییات

شاهین جدید چه امکانات رفاهی دارد؟

فهرست امکانات دقیق شاهین اتوماتیک پلاس با پیشرانه جدید مشخص نشده، ولی می‌توان حدس زد که چه آپشن‌های رفاهی از طرف سایپا در این خودرو تعبیه خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی توقف در سربالایی، آینه‌های جانبی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، سانروف، دی‌لایت، اتولایت، نمایشگر لمسی مولتی مدیا به همراه دوربین عقب، بلوتوث، یو اس بی و چهار کیسه هوا اشاره کرد.

برچسب ها: شاهین سایپا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.