مخاطب ۲۴- به نقل از روابط عمومی بیمه آرمان؛ فلاحی گفت:گاهی برخی از شرکتهای بیمهای برای اینکه مدیریت ریسک کنند خودرویی را که پرریسک و اسقاطی است، بیمه نکنند، اما این خلاف قانون است و اگر نهاد ناظر این موضوع را بررسی کند دچار مشکل خواهند شد.
وی، با بیان اینکه شرکتهای بیمهای مکلف به صدور بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه دارای پلاک هستند، افزود: شرکتها میتوانند از وسایل نقلیهای که بیش از ۱۵ سال از سال ساخت آنها گذشته، به ازای هر سال مازاد بر ۱۵ سال، سالی ۲ درصد آن هم تا سقف حداکثر ۲۰ درصد اضافه نرخ بگیرند.
مدیر بیمههای خودرو شرکت بیمه آرمان، تصریح کرد: اگر خودرویی ۶۰ سال هم کار کرده باشد بازهم همان ۲۰ درصد اضافه نرخ را بابت فرسودگی پرداخت میکند و تخفیفات سنوات عدم خسارت هم میتواند بگیرد.
فلاحی، خاطرنشان کرد که شرکتهای بیمه بازرگانی تابع قوانین و مقررات خاص خود بوده و مکلف هستند که هروسیله نقلیهای را که از سمت پلیس راهور پلاک میشود، بیمه کنند، زیرا قانون میگوید تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی باید دارای پوشش بیمهای باشند.
وی، با اشاره به نرخ نامهای که اخیرا برای وسایل نقلیه ریلی مشخص شده، گفت: درجلسه اخیرسندیکای بیمه گران ایران مشخص شده که تاکنون هیچ شرکت بیمهای به این موضوع ورود نکرده و درحال حاضر درخواستی برای صدور بیمه نامه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی برای شرکتهای بیمهای نیامده، اما همه شرکتها این بیمه نامه را نیز در سیستمهای خود تعریف کرده اند.
فلاحی، با بیان اینکه درحال حاضر موتور سیکلتهای سه چرخ و ساید کارها هم بیمه نیستند، ادامه داد: وسایل نقلیهای که از سمت پلیس راهور به عنوان وسلیه نقلیه استاندارد معرفی نشود بیمه هم نمیشوند.
وی، اظهارکرد: در بیمه نامه شخص ثالث، صنعت بیمه نمیتواند انتخاب کند که کدام وسیله نقلیه را بیمه کند یا نکند، اما در بیمه بدنه اتومبیل میتواندبرای خودروها محدودیت سنی بگذارد.
مدیر بیمههای خودرو شرکت بیمه آرمان، افزود: در بیمه بدنه اتومبیل میشود فرانشیز مازاد گذاشت، زیرا صدور این بیمه نامه و تعیین نرخ در اختیار مدیریت شرکت است و در آیین نامه ۵۳ و ۷۱ در این زمینه سکوت شده که به آیین نامه ۹۴ و حاکمیت هر شرکتی مربوط است.
فلاحی، گفت: صنعت بیمه در خصوص اینکه خودروهای اسقاطی چه تاثیری در میزان وقوع و تشدید خسارت دارند آسیب شناسی عمیقی انجام نداده است.
وی، ادامه داد: ممکن است یک خودرو به لحاظ ماهیت کارت، ازجمله مواردی باشد که قابلیت اسقاط شدن دارد، ولی مالک خودرو با هزینه و تعویض وسایل مصرفی خودرو در وضعیت خوبی است، درنتیجه منجر به افزایش خسارت در صنعت بیمه نخواهد شد.
مدیر بیمههای خودرو شرکت بیمه آرمان، اذعان داشت که ممکن است تاریخ ساخت یک خودرو کمتر از ۱۵ سال باشد، اما در حد یک خودروی اسقاطی باشد و این آسیب شناسیها و ارزیابی ریسک انجام نشده که بدانیم این خودروها چه تاثیری در میزان خسارت دارند.
به گفته فلاحی، بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه میتوانند به این موضوع ورود کنند و آسیب شناسی انجام دهند و مقالات و گزارشهایی تهیه شود که برای بیمه مرکزی هم یک نقشه راه باشد تا بتواند با استناد به این مقالات در نرخها تجدید نظر کند.
وی، تاکید کرد که هر وسیله نقلیه زمینی موتوری باید بیمه شخص ثالث شود و اگر شرکتهای بیمه خصوصی آن را بیمه نکنند، شرکت بیمه ایران که دولتی است مکلف است که آن را بیمه کند و در هرصورت این ریسک از صنعت بیمه خارج نمیشود و در همان چرخه باقی میماند