مخاطب ۲۴- به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون؛ مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی در سفر خود به استان گیلان از شعبه رشت بیمه تعاون بازدید کرد و در خصوص هدف از سفر خود بیان کرد: «سفرهای استانی سبب میشود تا با همکاران از نزدیک صحبت کرده و مشکلات و نقطه نظرات آنها را دریافت کنم».
وی در این بازدید اظهار داشت: «شرکت بیمه تعاون، با مدیریت جوان و با انگیزهای که دارد، مسیر خوبی را در حال طی کردن است».
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: «حتماَ از تجارب مدیرعامل بیمه تعاون برای پیشبرد هرچه مطلوبتر صنعت در بیمه مرکزی استفاده خواهیم کرد».
محکوم و مسئولیم برای نوآوری
بهزادپور با تأکید بر کلیدواژه «نوآوری» مطرح کرد: «بحث نوآوری در شرکت بیمه تعاون بسیار حائز توجه است و ما نیز در بیمه مرکزی در این خصوص پیگیر هستیم و پیرو آن با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز برنامه ریزیهایی را انجام داده ایم».
وی ادامه داد: «به زودی مرکز نوآوری صنعت بیمه را راه اندازی میکنیم و از تفکرات تمام جوانان و فعالان صنعت برای رشد صنعت بیمه بهرهمند خواهیم شد».
رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: «رویدادهایی نیز تعریف کرده ایم و در پی آن، میخواهیم در کنار فضای فیزیکی و اداری تعریف شده برای نوآوری، سرمایه گذاریهایی را انجام دهیم تا ایدههای دریافت شده، تجاری سازی شده و موفقترین آنها به شرکتهای بیمه برای فاز عملیاتی و اجرا معرفی شوند».
بهزادپور در ادامه با بیان عبارت «ما محکومیم برای نوآوری و برای این محکومیت مسئولیم» تشریح کرد: «استراتژی اصلی ما بهره مندی از افکار جدید و ایدههای نو است».
وی افزود: «روحیه جوان، با انگیزه و علمی بیمه تعاون، در این خصوص کمک حال صنعت بوده و در آینده نیز یاریگر خواهد بود و بر این اساس چنانچه ما از این جوانان بهرهمند نشویم، به آینده خیانت کرده ایم».
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه به ارتباط نوآوری و توسعه روابط بین المللی اشاره کرد و گفت: «برای توسعه صنعت بیمه نیازمند ارتباطات بین المللی بوده و برای حضور در این فضا نیازمند سرمایه گذاری برای نوآوری هستیم».
بهزادپور تأکید کرد: «توسعه جمعیت، توسعه اقتصادی و توسعه صنعت بیمه، جمله گواه از آن دارد که نیازمند بهره مندی از فناوری هستیم».
وی در ادامه به بیمههای پارامتریک اشاره کرد و اظهار داشت: «ضرورت دارد تا بیش از پیش به بیمههای پارامتریک توجه کنیم و از این رو خوشحالم که بیمه تعاون نیز با راه اندازی بیمه توقف کسب و کار، شروع خوبی برای توجه به این نوع از بیمهها داشته است».
تقویت آموزش و پژوهش
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین به مبحث آموزش اشاره کرد و در این خصوص گفت: «در نظر داریم دورههای استانداردی را تعریف کنیم که پس از گذراندن آن، بتوانیم گواهیهای بین المللی به همکاران بدهیم و مبتنی بر آن شاخصهایی را نیز برای رتبه بندی شرکتها تعریف کنیم».
بهزادپور تشریح کرد: «همچنین به زودی سطح پژوهشکده بیمه به پژوهشگاه ارتقاء پیدا خواهد و نهاد آموزش و پژوهش، تقویت خواهد شد».
وی با یادکرد از رئیس کل اسبق بیمه مرکزی، ادامه داد: «نسبت به مدیریت ریسک نیز باید فعالیتهای توسعه دهندهای داشته باشیم و در این خصوص غلامرضا سلیمانی، رئیس کل پیشین بیمه مرکزی اقدامات مطلوبی انجام داده اند که ما نیز مسیر ایشان را تقویت خواهیم کرد».
ضرورت انتقال تجارب بیمه تعاون به سایر شرکتهای بیمه
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه به فعالیتهای شرکت بیمه تعاون اشاره کرد و در این خصوص مطرح کرد: «بیمه تعاون به صورت سیستماتیک و در چهارچوب مقررات اداری به بحث پرداخت خسارت توجه کرده و امیدوارم بیش از پیش این استراتژی دنبال شده و به سایر شرکتها نیز تجربه این عمل، انتقال داده شود».
بهزادپور اضافه کرد: «حضور یونس مظلومی، مدیرعامل این شرکت در شورای عالی بیمه نیز پررنگ و اثربخش بوده و امیدواریم به سبب این حضور، بتوانیم پایههای توسعه بیمهای در کشور را تقویت کنیم».
منطق بیمه بر اساس تعاون است
سید محمد کریمی، دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران، دیگر فردی بود که در بازدید از شعبه رشت بیمه تعاون، سخن گفت و مطرح ساخت: «توسعه فرهنگ تعاون در ارائه خدمات بسیار خوب است و همچنین اقتصاد کلان، به دست تعاونیها خواهد بود و تمام شرکتهای بزرگ خدمتگزار در حوزه اقتصادی را تعاونیها شکل خواهند داد».
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران اضافه کرد: «در این خصوص باید از شهید بهشتی یاد کرد که در رشد تعاونیها اثرگذار بودند و هم اکنون نیز، نیازمند اندیشههای چنین اشخاصی هستیم تا بتوانیم سهم اقتصاد تعاونیها را از ۵ درصد کنونی به ۲۵ درصد برسانیم».
کریمی در ادامه به صدور مجوز تأسیس بیمه تعاون در زمان تصدی مقام ریاست کل بیمه مرکزی خود اشاره کرد و اظهار داشت: «منطق بیمه اساساً خود، نوعی تعاون است و بر این اساس بیشتر مصمم شدیم تا تلاش کنیم و با اقناع بورس و نیز تطبیق قوانین، شرکت بیمه تعاون را راه اندازی کنیم».
وی در ادامه به خصوصیات یونس مظلومی که مدیریت عامل شرکت بیمه تعاون را برعهده دارد اشاره کرد و گفت: «او با علم، دانشگاه و دانشجو در ارتباط است و این مهم به قوام کار میافزاید».
سرمایه بیمه تعاون هزار میلیاردی میشود
در ادامه یونس مظلومی، مدیرعامل شرکت بیمه تعاون در خصوص فعالیت خود و شرکت به سخن پرداخت و اظهار داشت: «بیمه تعاون در سال ۱۳۹۲ تأسیس شده و تنها شرکت تعاونی است که مجوز قبولی در فرابورس را دریافت کرده است و به تازگی نیز به عنوان تعاونی برتر مورد تقدیر قرار گرفت».
وی در ادامه به تحولات ایجاد شده در زمان مدیریت خود اشاره کرد و گفت: «در سال ۱۳۹۶، سرمایه شرکت ۲۸ میلیارد تومان بود و هم اکنون به ۵۰۰ میلیارد رسیده و در حال افزایش آن به هزار میلیارد تومان هستیم».
مدیرعامل بیمه تعاون ادامه داد: «از ابتدای ملحق شدن به این شرکت، یک برنامه ریزی استراتژیک تدوین کردیم و با مطالعه صنعت و نیز محیط کسب و کاری به راهبردهایی رسیدیم که به چشم انداز شرکت منجر شد و خوشبختانه باید بگویم که هم اکنون در اکثر شاخصها یا جلوتر از هدف هستیم و یا نهایتاً ۱۰ درصد تا تحقق آن فاصله داریم».
مظلومی با تأکید بر اینکه «امیدواریم فعالیتهایی که برای توسعه شرکت انجام میدهیم برای تمام ذی نفعان جذاب باشد» مطرح ساخت: «در بیمه تعاون، اندازه گیری پرداخت خسارت را در اولویت قرار دادیم و به صورت مداوم نیز زمان آن را کاهش میدهیم که این مهم سبب بهبود سرعت خدمت رسانی و افزایش رضایت خدمت پذیران شده است».
او در این خصوص تشریح کرد: «نظام پاداش کارکنان را به پرداخت خسارت و نیز پاسخگویی به مشتری متصل کرده ایم و چنانچه میزان تماس از دست رفته در طول ماه نامناسب و سرعت پرداخت خسارت نامطلوب باشد، از امتیاز کارانه کارمندان کاسته خواهد شد».
مدیرعامل بیمه تعاون از اهمیت مشتری مداری در شرکت سخن گفت و تأکید کرد: «ما برای مشتری مداری، استانداردسازی کرده و نسبت به آن نیز گواهیهای استانداردی را از نهادهای بین المللی دریافت کرده ایم که این مهم، نه تنها به صورت ماهانه مورد ارزیابی مجدد قرار میگیرد، بلکه به ما برای شناسایی چالشها و بهبود مستمر فعالیتها و خدمت رسانی مان نیز کمک میکند».
وی در ادامه نهادینه سازی تعاون در اندیشه سازمانی را نیز از جمله فعالیتهای خود تعریف کرد و بیان داشت: «برای بهره مندی از خرد جمعی و توسعه تفکر نخبگانی، نظام پیشنهادات را در شرکت راه اندازی کردیم و بسیاری از فعالیتها و اقدامات اثربخشی که در شرکت انجام شد را مرهون همین نظام هستیم».
مظلومی با اشاره به اینکه «از سال ۱۳۹۶ سهم بازار سه دهم درصدی بیمه تعاون را به یک درصد رساندیم» اظهار داشت: «با این حال علاوه بر سهم بازار به کنترل ضریب خسارت نیز توجه داشته ایم و به هر قیمتی حاضر به بیمه کردن نیستیم».
مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به سایر اقدامات انجام شده شرکت نیز مطرح ساخت: «در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز با حمایت بیمه ایران و بیمه مرکزی، موفق به راه اندازی بیمه توقف کسب و کار ناشی از پاندمی و اپیدمی شدیم و علی رغم آگاهی به زیان ده بودن این طرح، برای حمایت از کسب و کارها در زمان پاندمی کرونا، وارد میدان شدیم و در نهایت به ۵ هزار واحد کسب و کاری خدمت کردیم».
۸۰ درصد جامعه، بیمه تعاون را میشناسند
وی در ادامه گزارش خود، به هدفمندسازی فعالیتهای تبلیغاتی برای بهبود برند سازمانی بیمه تعاون اشاره کرد و گفت: «با اتخاذ سیاستهای تبلیغ هدفمند، موفق شدیم شناخت مردم از بیمه تعاون را از ۲۰ درصد به بالای ۸۰ درصد برسانیم و در تلاشیم تا این شناخت را مسئولیت پذیری تقویت کنیم».
مظلومی همچنین به بیمههای زندگی به عنوان دیگر محصول مورد توجه شرکت بیمه تعاون اشاره کرد و اظهار داشت: «در این رشته بیمهای نیز با عنایت به اتخاذ استراتژی تنوع به جای تمرکز، موفق شدیم تا از میانگین بیمه مرکزی که ۱۵ درصد است گذر کرده و ضریب نفوذ ۱۸ درصدی را به ثبت رسانیم».
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه به سطح توانگری شرکت نیز پرداخت و مطرح کرد: «در سال ۱۳۹۶ این شرکت را با سطح ۲ توانگری مالی دریافت کردم و خوشبختانه هم اکنون موفق شده ایم تا برای چهارمین سال متوالی در سطح یک توانگری قرار بگیریم و به خدمت رسانی خود اضافه کنیم».
او در بخش دیگر گزارش خدمت رسانی خود به اپلیکیشن «درمون» اشاره کرد و گفت: «با راه اندازی این اپلیکیشن موفق شدیم تا سرعت خدمت به بیمه گذاران رشته درمان را افزایش داده و هم اکنون به بیش از ۱۲۰ هزار بیمه گذار در این برنامک، خدمت رسانی میکنیم».
شرکت نخبگان دانشگاهی
مظلومی در ادامه بر ضرورت پرورش نخبگان تأکید کرد و اظهار داشت: «در این راستا، حدود یکصد نفر از نخبگان دانشگاهی را از دانشکده اکو جذب کردیم و با توسعه آنها در تلاش هستیم تا ضمن تقویت نیروی انسانی جوان، با انگیزه و خوش فکر، مهارتهای عملی را در کنار مهارتهای علمی رشد داده و نظام نخبگانی را در شرکت بیمه تعاون به تعالی برسانیم».
ارزیابی و پرداخت خسارت، حداکثر در ۷۲ ساعت
بهمن بابازاده از اول تیرماه ۱۳۹۸ به عنوان مدیر شعبه رشت بیمه تعاون مشغول به فعالیت است و به اذعان خود، در عمر ۳۷ ساله خود، ۱۷ سال را در پیوند با بیمه بوده است. او در گزارش خود بیان میکند که «در مدت حضور در بیمه تعاون، تحولات عظیمی صورت گرفته و عملکرد و پورتفوی، علی رغم عمر اندک شرکت، به اندازه سایر شرکتهای بیمهای فعال و مطلوب بوده است».
مدیر شعبه رشت همچنین افزود: «این شعبه دارای ۲ باجه تخصصی بوده و در حال تأسیس باجه سوم برای خدمت گذاری بیشتر بوده و افتخار داشته ایم که در این مدت به سازمانهای ارزندهای نظیر شهرداری، استانداری و سایر سازمانهای دولتی و خصوصی استان خدمت رسانی کنیم».
بابازاده تأکید کرد: «نحوه فعالیت ما به گونهای است که در رشته ثالث، به صورت لحظهای ارزیابی خسارت صورت گرفته و نهایتاً در ۴۸ ساعت پرداخت صورت میگیرد».
او اضافه کرد: «همچنین با عنایت به اینکه فعالیت بیمهای خود را از بخش بایگانی بخش درمان آغاز کردم و در این رشته حساسیت بیشتری دارم، تلاش کردیم تا با بهره مندی از کارشناسان زبده، ارزیابی خسارات در حداقل زمانی انجام و هیچ خسارتی بیش از ۳ روز برای پرداخت نماند».
مدیر شعبه رشت در ادامه گفت: «علاوه بر این، نظامی را راه اندازی کردیم تا هر ماه با تمام بیمه گذاران تماس گرفته و پیگیر وصول خسارات و ارزیابی رضایت از خدمات آنها شویم».
بابازاده همچنین تأکید کرد: «یکی از مهمترین اولویتهای من، بیمههای زندگی بوده و خوشبختانه امروزه، افراد ارزشمندی را در این رشته تربیت کرده ایم و بنا داریم تا بیش از پیش، جوانان را در این رشته توسعه دهیم».
گفتنی است در بازدید رئیس کل بیمه مرکزی از شعبه رشت بیمه تعاون، عبدالحسین پهلوان، مدیرعامل بیمه امید؛ مهدی شمسایی زفرقندی و محسن احسانی، اعضای هیأت مدیره بیمه «ما»، علی استاد هاشمی، عضو هیأت عامل و معاونت نظارت بیمه مرکزی؛ مصطفی رئوفی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی و علی اکبر ترکاشوند، مدیرکل دفتر مرکزی حراست بیمه مرکزی، بهزادپور را همراهی کردند.